285
خلیج فارس: مدتی است که گرانی میگو کام مردم استان بوشهر را تلخ کرده به طوری که بسیاری، از خرید این ماده غذایی ارزشمند اجتناب کرده و ارزش غذایی آن را به لقایش بخشیدند. خاصیت و قیمت بالای این آبزی باعث شده که مردم جنوب عنوان طلای طلایی را به میگو بدهند.
به گزارش خلیج فارس به نقل از فارس؛ مدتی است که گرانی میگو کام مردم استان بوشهر را تلخ کرده به طوری که بسیاری، از خرید این ماده غذایی ارزشمند اجتناب کرده و ارزش غذایی آن را به لقایش بخشیدند، در کشور زرخیز ما ایران، یک محصول به صورت ویژه و منحصر به فرد برای هر استان وجود دارد که طبیعتاً در همان استان با قیمت مناسبتر به فروش میرسد، اما این موضوع در استان بوشهر برعکس شده و خرید ماهی و میگو برای مردم این دیار دست نیافتنی و یا بسیار سخت شده است، بطوری که میگو «سر تیز» و پلویی با قیمتی بین ۲۳۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، میگو قایقی با قیمت بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان و میگو «جامبو» با قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در بازار عرضه میشود؛ خاصیت و قیمت بالای این آبزی باعث شده که مردم جنوب عنوان طلای طلایی را به میگو بدهند.
پای درد و دل صیادان
طی صحبت با صیادان، عدهای بیان میکنند که صید امسال خوب نبوده، عدهای مشکل سوخت قایقها و سهمیه بنزین را مطرح میکنند و گروهی دیگر از گرانی ادوات و عدم حمایت گلهمند هستند و مردمی که در اسکله بودند و قیمتها را میپرسیدند، دلیل اصلی این ماجرا را صید این آبزی در فصل ممنوعه اعلام میکنند.مسئولان اکثراً عرضه و تقاضا را علت اصلی قیمت میگو اعلام میکنند و دلالان هم که نقش پررنگی در گرانتر کردن هر محصولی دارند، در این موضوع کم نگذاشتند.
دلایل گرانی از زبان شیلاتیها
عقیل امینی مدیرکل شیلات استان بوشهر میگوید: در خصوص اینکه امسال صید خوب نبوده است، الان نمیتوان تصمیم گرفت چون باید آمار کلی به دست ما برسد، در سال گذشته میزان صید یک هزار و ۳۰۰ تن در بازه زمانی ۴۵ روزه بوده، در صورتی که در ۱۴ روز اول صید امسال، ۸۸۱ تن صید میگو انجام شده است.
وی ادامه میدهد: شیلات تعیین کننده قیمت آبزیان نیست و قیمت آبزیان نیز مانند سایر اقلام باید از طرف ادارهکل صمت استان تعیین شود هر چند قیمت تابع عرضه و تقاضا نیز هست.به گفته این مقام مسؤول، قیمت ماهی و میگو همانند دیگر اقلام و کالاهای مورد نیاز جامعه، تابع بسیاری از فاکتورها و خدمات دریافتی همانند روغن موتور، ادوات صیادی، هزینه تعمیر و نگهداری شناور و… برای آمادهسازی شناورها و همچنین افزایش دستمزدها با توجه به میزان تورم موجود در جامعه است.
امینی در ادامه توضیح میدهد: یکی از مواردی که در نگهداری آبزیان بسیار مورد استفاده قرار میگیرد یخ است که نسبت به سال گذشته افزایش تقریباً ۸۰ درصدی داشته است، بنابراین با توجه به موارد فوق، مالکین شناورها با شرایط سخت کاری و سرمایهگذاری صورت گرفته میبایست سود خالص حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصدی را کسب کنند که باعث ادامهدار شدن شغل صید و صیادی شود.
صید بیرویه بلای جان خلیج فارس
چیزی که در این میان، پر واضح مینماید افزایش بیرویه قایقهای بدون مجوز است که بدون رعایت قوانین و مقررات و آیین نامههای شیلاتی در تمام فصول سال اقدام به دریاروی و صیادی میکنند.
به بیان مدیرکل شیلات استان بوشهر، ذخایر آبزیان در خلیج فارس رو به کاهش است ولی متاسفانه روشهای مخرب صیادی روند افزایشی دارد و برای حفظ ذخایر ملی نیاز به همکاری جدی و مسؤولانه همه ارگانها و سازمانها برای جلوگیری از فعالیت افراد سودجو و قانون گریز وجود دارد.هر جا که نظارتی نباشد، افرادی هستند که وجدان را زیر پا گذاشته و از شرایط پیش آمده، سوءاستفاده میکنند، برای برخورد جدی با قایقهایی که خارج از فصل صید، به دریا میروند نیاز به تکمیل نیروهای نظارتی یگان حفاظت در دریا وجود دارد.
مدیرانکل صمت و جهاد چه گفتند
پس از صحبتهای امینی مدیرکل شیلات، ماجرا را از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر جویا شدیم.
صفوی با بیان اینکه این نرخگذاری، شامل نرخگذاریهای تکلیفی به صمت نیست میگوید: پیشتر نیز تلاش شده این نرخگذاری ساماندهی شود تا مبنایی برای تعیین قیمت آبزیان باشد اما از آنجا که این موضوع به نتیجه نرسیده و در کل کشور مبنایی وجود ندارد، تنها، عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت آبزیان است.
مدیرکل صمت در ادامه عنوان میکند که قیمت آبزیان باید از طریق جهاد کشاورزی پیگیری شود، با بحرانی مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر تماس گرفته و پیگیر موضوع شدیم.بحرانی میگوید: طی صحبتی که با مدیرکل صمت داشتم این موضوع را از طریق معاونت بازرسی و نظارت استان پیگیری کنید.
دلایل قابل توجه برای گرانی
این معاونت در ادارات صمت تحت عنوان معاونت بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده معرفی میشود، ایوب وزانی کارشناس مسئول این ادارهکل در این خصوص اینگونه توضیح میدهد: برابر با دستورالعمل قیمتگذاری کالا و خدمات صنفی مصوبه هیأت عالی نظارت، عرضه این کالا تابع عرضه و تقاضا و در سطح فروش خردهفروشی برابر با سود قانونی مصوب این هیأت بوده و میبایست ضمن رعایت قوانین تعریف شده عرضه شود.
وی ادامه میدهد: تاکنون هیچگونه ابلاغی در زمینه قیمتگذاری این کالا توسط نهاد و یا ارگانی صورت نگرفته است ولیکن به جهت حمایت از شهروندان و مصرف کنندگان نهائی در جلسات تنظیم بازار استان مقرر شد که موضوع چگونگی روند توزیع این کالا و در صورت امکان قیمتگذاری، توسط نهادهای ذیربط انجام شود که تاکنون در این خصوص به دلایل متعدد، جلسات برگزار نشد.
وزانی در پایان عنوان میکند: از آنجا که جامعه صیادی و اتحادیه تعاونیهای صیادی، هیچگونه خدمات دولتی در زمینه تأمین ادوات صید و دیگر موارد مورد نیاز خود دریافت نمیکنند عملاً رغبتی به همکاری در این خصوص ندارند، از طرفی کاهش چشمگیر صید و افزایش سرسامآور تعمیر و نگهداری شناور عملاً قیمتگذاری را با مشکل روبرو خواهد کرد.
تعهد یا وظیفه، مسئله این است
به نظر میرسد این سردرگمی و بینظارتی بیش از ماجرای عرضه و تقاضا روی قیمت آبزیان اثر گذاشته، جلسات تشکیل نشده، مطالبات انجام نشده، همه و همه بر روی قیمت این آبزی تاثیر مستقیم داشته است.آیا به صرف اینکه موضوعی جزو تکالیف یک سازمان یا نهاد نیست میتوان از مشکلات مردم هم استانی چشم پوشی کرد؟
آیا به این دلیل که دولت برای مرغ و گوشت یارانه در نظر گرفته و قیمتگذاری روی آنها الزامی است اما برای میگو و ماهی این گونه نیست، باید آن را رها کرده و مطالبه نکنیم؟ میگو شاید برای پایتختنشینان غذایی تفننی باشد اما برای یک بندرنشین جنوبی یک غذای اصلیست و رزق این مردم با دریا گره خورده است.
https://www.pgnews.ir/?p=176811
1 نظر
سلام برادر امینی درست می فرمایید اگر درد را تشخیص می دهید چرا درمان نمی کنی بله سال هاست که مردم استان بوشهر رنج می برند آیا توانسته ای گزارشی از عملکرد کار خود را ارایه دهید که چه خدمتی کرده ای آیا پای درد و دل صیاد آن زحمت کش نشسته ای بله برادر بایستی قایق تفریحی و صیادی از هم جدا باشند و پلاک گذاری شوند و رنگ هر قایق تفریحی و صیادی مشخص شود دوم پلاک گذاری شود سوم در هر حوضچه تعداد قایق ها مسخغ باشد چهارم اینکه اگر کسی کارمند است و در اداره کارمی کند نبایستی شناسایی و به آن مجوز صیادی و تفریحی نداد و چه لزومی دارد که دوشغله باشد و واقعا آن صیادی که از دریا امر معاش می کند مجوز داد و یا آنکه قایق تفریحی دارد و شغلش برای مسافران و گردشگران در دریا است مجوز داد و هم به صنعت صیادی و گردش گری سر سامان داد و آن صید ترال با لنج ها که مجوز داده می شود یا خیر خیر جلوی آن ها را گرفت می شود می شود می شود