مهسا بهادری
فقر یادگیری یکی از چالشهای نظام آموزش و پرورش در ایران است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این در حالی است که دانش آموزانی که دچار فقر یادگیری هستند تفاوت چندانی با کودکان بازمانده از تحصیل ندارند.
اخیرا هم معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفته که ۴۰ درصد کودکانی که وارد مدرسه میشوند، به فقر یادگیری دچار هستند.
به گفته رضوان حکیمزاده، فقر یادگیری به شرایطی اطلاق میشود که دانشآموزان، با وجود حضور در مدرسه، مهارتهای پایه سواد را بهدرستی کسب نمیکنند. این مهارتها شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و سخن گفتن است.
البته میتوان گفت که یکی از دلایل این ماجرا به آموزش مجازی مربوط میشود که به دلیل کرونا یا آلودگی هوا، هیچ کس راهی برای جبران عقب ماندگی آموزشی دانش آموزان نداشت.
جدا از تاثیر وضعیت آموزش در دوره کرونا، آموزش در ایران ناکارآمدیهای دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه محتوای آموزشی به درد دانش آموزان نمیخورد، مدارس جذابیت لازم و معلمان انگیزه ندارند و به نظر میرسد این عوامل کنار هم منجر به فقر یادگیری شده است.
زهرا خماریان، معلم، در گفتوگو با خبرآنلاین درباره دلایل فقر آموزشی در کشور، گفت: «یکی از علتهای اصلی فقر یادگیری دانشآموزان، سیستم ضعیف آموزش و پرورش است؛ چراکه معلمان آموزش خوبی نمیبینند، تعداد دانشآموزان و تراکم در کلاسها بالا است و به دلیل درگیریهای بالای خانوادهها با مسائل مختلف، بهویژه در مناطق کمبرخوردار، کمتر نمیتوانند به دانشآموزان کمک کنند. از طرف دیگر محتوای آموزشی کتابها زیاد است و معلمها وقت کافی برای جا انداختن مطالب به همه دانش آموزان ندارد.»
او با بیان اینکه تحولات اجتماعی سالهای اخیر باعث شده دانش آموزان امیدشان را نسبت به آینده از دست بدهند، گفت: «دانش آموزان امید و اعتماد به نفس برای ایجاد تغییر را از والدین میگیرند. از طرف دیگر محتوای کتابهای درسی هم مورد علاقه دانش آموزان نیست و این موضوع مقاومت ایجاد میکند و واکنش بچهها هم این است که به مدرسه بی میل باشند و کمتر یاد بگیرند. در پایههای بالاتر که دانش آموزان در دوره بلوغ هستند و شاهد تضادهای موجود در جامعه، خانواده و مدرسه میشوند هم این وضعیت تشدید میشود.»
https://www.pgnews.ir/?p=209761
9 نظر
ضعف و بیماری نظام تعلیم و تربیت در کشور ما معلول دلایل متعددی است که در طی سال ها انباشته و پررنگ شده.
متاسفانه خیلی از اهداف نظام آموزشی ما محقق نمیشه. از کشورهای پیشرو در نظام آموزشی خیلی فاصله گرفتیم. نمونه اش رتبه بندی که در بین دانشگاه های جهان و آسیایی صورت می گیره ما کجای جدول هستیم!!!!!
در دورانی دانشمندان و محققان ما سرآمد دنیا بودند.
با تشکر از باعث و بانیان وضع موجود
سلام مشکل اساسی، مشکل حقوقی و مالی است. چرا نمی خواهیم باور کنیم. به نظرم وزیر مربوطه گفت: 80 امین در پرداخت. مگر چند تا دستگاه است که آموزش و پرورش این جایگاه دارد. بقیه موارد گفته شده فرعیات است.
معلمی که پایین ترین حقوق در کشور به او می رسد شما انتظار دارید که انگیزه داشته باشد و معجزه کند ، همین الان هم اگر ایثار آنها نبود حتی بچه ها قادر نبودند همین سواد حداقلی هم داشته باشند
با درود و احترام ،
مدرسه به عنوان محل و مکان آموزش « واحد آموزشی » می بایست و شایسته است که در امتداد و راستای فرایند رشد جسمانی و روانی و شخصیتی بچه ها باشد و نیز محتوای آموزشی « کتاب های درسی » و آزمون های نهایی و کنکور متناسب با نیازهای آنان و تحولات و تغییرات جامعه و محیط زیستی و جغرافیایی چه در سطح داخلی « محلی و کشور » و چه سطح « جهانی » باشد.
مدارس اگر به عنوان خانه دوم بچه هاست و یا نیاز است که باشد , به واقع لازم است که محل امن و آرامش بچه ها باشد ، با داشتن و تجهیز مدارس به اماکن و سالن های ورزشی ، غذا خوری ، آزمایشگاه و کتابخانه های به روز و پیشرفته و فناوری های نو ، سیستم های هوشمند و اینترنت در دسترس بچهها ، آموزش مهارت های زندگی ، مانند : آشنایی با گیاهان , روش گل کاشتن ، نجوم و ستاره شناسی ، هنرهای گوناگون بویژه موسیقی ،
به راستی در چند مدرسه و چند شهر و چند درصد کل کشور مان ، چنین فضا و امکاناتی وجود دارد ؟
فقط در چندین مدرسه غیر دولتی با شهریه های بالا احتمالن چنین ویژگی هایی هست.
به عنوان « یک معلم ۳۱ سال خدمت » بیان می دارم ، تا مدارس که می توانست و می تواند بخشی مهم و تأثیرگذار از تجربه زیسته بچه ها و فرزندان ما باشد ، تا به عنوان محل زندگی و ادامه زندگی طبیعی شان و بویژه فضای شاد و سالمی تبدیل نشود ، مدارس همچنان محل افسردگی و ناشاد و دلزده برای بچه ها بوده و برای نظام آموزشی همچنان و البته بیشتر و پیشتر روند و مسیر رکود و انحطاط را طی خواهند نمود.
… مگه چکار می کنن در هفته ۲۴ ساعت اونم دست وپا شکسته همش تعطیل
امثال فرزندان تو را تربیت میکنند .
اما نمیدانند که نهاد خانواده که تربیت فرزند تاثیر مستقیم دارد ۲۴ ساعت شبانه روز تعطیل است .
دخالت خارج از نظام اموزش و پرورش در این سازمان و نهاد متاسفانه مخرب ترین عامل بود که فرد یا افرادی باعث اخراج اساتید شدند و ایران و نظام آموزشی ویران شد
با شروع سال تحصیلی فرزندم را در مدرسه دولتی ثبت نام کردم.با معلمی بسیار کم کار و ناوارد، عصبی و کم صبر و مدیر و کادر اداری بسیار ضعیف و ناتوان در حل مسایل آموزشی و تربیتی مواجه بودم. پس از دو ماه شکایت و مراجعه مکرر اولیای دانش اموزان به ادارات آموزش و پرورش شهرستان و استان هیچ تغییر و اصلاحی در نحوه اموزش و مسایل تربیتی حاصل نشد.اموزش پرورش و مدیران آموزش پرورش مدام تهدید می کردند که سرباز معلم و معلمین تازه وارد ممکنه جایگزین کنیم. نتیجه این شد که خانواده هایی که بضاعت مالی داشتند فرزندانشان را به مدرسه غیر انتفاعی منتقل کردند و خانواده های کم بضاعت هم با شرایط موجود و افت تحصیلی و مشکلات دیگر کنار آمدند. این است وضعیت و واقعیت مدیریت آموزش و پرورش در استان ما.