پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1400/02/27 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 3930088 تاریخ نمایش این آگهی : 1399/01/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 6926974
کد خبر : 402173 تاریخ ثبت : 1400/3/18 18:52 نظرات تایید شده : 18
نصرالله شفیعی

پاسخی به یادداشت آیت‌الله سید مصطفی حسینی

آیت الله سید مصطفی حسینی از فضلا و علمای بوشهری اخیرأ یادداشتی انتقادی نسبت به اولين مناظره داوطلبان سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نوشته اند.

 ایشان به عکس العمل برخی از داوطلبان نسبت به سخنان بی پایه آقای مهرعلی زاده و توهین های دکتر همتی در مناظره اخیر در فضای رسانه ای زبان به اعتراض گشوده اند.

اینکه حاج آقا حسینی بعد از مدت ها سکوت به ناگاه نسبت به برخی از مناظره کنندگان حساسیت نشان داده اند جای تأمل دارد؛ ولی در هر صورت حضور یک عالم دینی با کهولت سن و مشکلات جسمی را در فضای رسانه ای به فال نیک می گیریم.

اما چند نکته در باره ی یادداشت آیت الله حسینی

۱. جناب آقای حسینی از عکس العمل برخی مناظره کنندگان نسبت به آقایان مهرعلی زاده و همتی که سخنانی دروغ و توهین آمیز بیان کردند انتقاد کرده و تعدادی دیگر از مناظره کنندگان را به باد انتقاد گرفته که چرا سعه ی صدر به خرج نداده اند.

بیان چنین نظری از سوی جناب آقای حسینی واقعا تعجب برانگیز است. چرا که حضرت ایشان دقیقا جای شاکی و متهم را عوض کرده اند. حضرت آقای حسینی انتظار داشتند که سایرین در برابر سخنان این دو داوطلب سکوت محض کنند و در مناظره ای که میلیون ها بیننده دارد هیچ روشنگری نکنند. عجیب است عده ای هر تهمت و دروغ و سخن ناروایی در مقابل میلیون ها بیننده به دیگری می زنند، مورد اعتراض قرار نمی گیرند؛ اما افرادی که مورد اتهام و توهین و هتک حرمت قرار گرفته اند اگر پاسخی منطقی و مستدل بدهند متهم به عدم سعه ی صدر می شوند.

۲. این مختصر پاسخ که از سوی برخی داوطلبان به این دو نفر داده شد اگر از سوی آیت الله سخنان بد تلقی شود  باید گفت بر مبنای آیات قرآن بیان گردیدند. شما که در نقد این آقایان به آیات قرآن استناد کردید، ای کاش به این آیه نیز استناد می کردید که خداوند می فرماید:

*لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا*(نساء/۱۴۸)
[خدا بلند كردن صدا را به بدگويى دوست ندارد، مگر از آن كس كه به او ستمى شده باشد، و خدا شنوا و داناست.]

این حق طبیعی کسانی است که اگر مورد ظلم قرار گرفتند با صدای بلند از خود دفاع کنند. این در حالی است که داوطلبان در پاسخ خود (الجهر بالسوء)  نیز نداشتند  صرفا در حد وقت اندکی که داشتند از خود دفاع کردند.

۳. ای کاش حال که جناب مستطاب حاج آقا حسینی در مقام وعظ خود را قرار داده اند و به نصیحت‌ عده ای ای از مناظره کنندگان پرداخته اند چند کلمه ای نیز در مقام نصیحت به دروغ پراکنان و توهین کنندگان در مناظره برمی آمدند و با نقل آیات و روایات آن ها را از این عمل ضداخلاقی باز می داشتند.

۴. جناب آقای حسینی که از پاسخ مناظره کنندگان ناراحت شده اند و زبان به انتقاد گشوده اند مستحضر هستند که در طول ۸ سال دولت روحانی چه ظلم‌ها به مردم شده، به طوری که مردم سخت ترین دوران معیشت خود را سپری می کنند، ای کاش نسبت به این همه سوء تدبیرها نیز عکس العملی نشان می دادند و در مقام امر به معروف و نهی از منکر زبان به انتقاد مشفقانه می گشودند و برخی از ناکارآمدی های این دولت بی تدبیر را برای مردم بازگو می کردند و مردم را به انتخاب صحیح و عالمانه و آگاهانه دعوت می کردند.

۵. از همه عجیب تر اینکه جناب آقای حسینی به خاطر برخی بحث و جدل ها و مشاجرات میان داوطلبان ریاست جمهوری می خواهند با استفاده از یک اصل فقهی صلاحیت همه ی کاندیداهایی را که در مناظره شرکت کرده اند زیر سؤال ببرند. این استدلال از دو جهت معیوب و غیر قابل قبول است.

الف - همه ی کسانی که در مناظره شرکت کردند حرمت شکنی نکردند. اتفاقا برخی شخصیت ها مثل آیت الله رئیسی که بی رحمانه مورد اتهام و نسبت دروغ قرار گرفت نه تنها به طرف مقابل توهینی نکرد بلکه با سعه ی صدر با آن ها رفتار کرد و به مصداق آيه کریمه:  *وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا* سَلَامًا جسارت آن ها را نادیده گرفت.

ای کاش جناب آقای حسینی اشاره ای به این رفتار قرآنی آیت الله رئیسی نیز می کردند.

ب- بحث ففهی *اجماع مرکب* که آیت الله حسینی برای اثبات نظر خود به آن استدلال کردند، در اینجا کاملا بلاموضوع است و هیچ ارتباطی با نوع برخورد مناظره کنندگان با یکدیگر ندارد. اگر کسی بخواهد با استناد به این اصل، با کسانی که با یکدیگر به به بحث و مناظره پیرامون موضوع یا موضوعاتی می پردازند و این مناظره منجر به نفی یکدیگر شود، همه ی مناظره کنندگان را مصداق این اصل برشمرد کاملا نامربوط است. زیرا در هر مناظره ای طرفین به اثبات خود و نفی دیگری می پردازند.

قاعده *اجماع مرکب* بیشتر روی موضوعات و مسائل فقهی است تا موضع گیری های افراد آن هم در یک مناظره انتخاباتی.
ای کاش حضرت آیت الله به جای ارائه چنین دیدگاه های شاذ مردم را تشویق به حضور در انتخابات می کردند.

توضیح:
اجماع مركّب اتّفاق حاصل از ترکيب دو نظر يا بيشتر بر نفی قولی ديگر را گویند.
به عنوان مثال: هرگاه مجتهدان يک عصر درباره امری دو يا چند نظر ابراز کرده باشند، به طور ضمنی بر نفی قول‌های ديگر نيز اتفاق نموده‌اند مانند اين که گروهی از فقها بر حرمت چيزی و گروهی ديگر بر کراهت آن فتوا دهند؛ از ترکيب اين دو نظر چنين نتيجه گرفته می‌شود که آن چيز به اتّفاق همه، واجب يا مستحب نيست.

در این زمینه
سخنی کوتاه با نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰
 

خبر فوری