استان بوشهر در جوار خلیج فارس با طولانیترین مرز دریایی و سابقهای دیرینه با بنادر متعدد، تجارت و بازرگانی را با ظرفیتهای مهمی در قالب طرحهای اقتصادی ، اشتغالزایی ، توسعه تجارت و سرمایه گذاری برای مردمان این استان ایجاد کرده است.
در اوایل دوره قاجار بوشهر به یک بندرگاه مبادلات کالا و بندر اصلی و معتبر ایران در سواحل خلیج فارس شناخته شد که به عنوان تکیهگاه تجاری ایران در ترانزیت بینالمللی ایفای نقش کرد. همچنین این شهر در زمینه اقتصاد و تجارت از کانونهای مهم بازرگانی و بندری بود، که باعث جذب و استقرار تعداد زیادی از کنسولگریهای اروپایی شد.
بنادر، محلی برای توسعه تجارت داخلی و خارجی
بنادر نقش مهمی در راهبرد توسعه تجارت داخلی و خارجی برای کشورها دارند. اکنون که ۶۷,۵ درصد از تجارت دنیا در منطقه مثلث طلایی، علی الخصوص اقیانوس هند و خلیج فارس انجام میشود، همین امر استان بوشهر را نیز به عنوان پایتخت اقتصاد و انرژی کشور از اهمیت ویژهای برخوردار کرده است.
طبق آمارهای به دست آمده سهم دریا از تولید ناخالص در ایران دو درصد است در صورتیکه این آمار در کشورهای ساحلی پیشرفته مانند اتحادیه اروپا حدود ۵۰ درصد میباشد و حدود ۹۰ درصد از واردات و صادرات کالا از طریق حمل و نقل دریایی انجام میشود به طوری که یک شغل مستقیم چهار شغل غیر مستقیم را در خود ایجاد میکند.
کوچ فعالان اقتصادی استان بوشهر
بندر و اسکلههای تجاری، صیادی، نفتی و صنعتی بوشهر میتواند ظرفیت خوبی را در اقتصاد کشور ایجاد کند، این استان یک هاب اقتصادی در کشور میباشد که شغل ۶۰درصد مردم آن با تجارت و دریانوردی مرتبط است، به همین جهت استان بوشهر در بالا رفتن سهم تولید ناخالص ایران بسیار تاثیر گذار است، اما با وجود این ظرفیتها متاسفانه از قافله توسعه کشور عقب مانده و عليرغم این ظرفیتها و به دلیل نبود جذابیت کافی، بنادر شاهد کوچ فعالان اقتصادی از این استان به استانهای همجوار است.
در برنامه هفتم توسعه، تاکید بر دو موضوع اقتصاد دریا و ترانزیت میباشد، که استان بوشهر یکی از محورهای اصلی آن است. گمرک، بندر، صمت و استاندارد از محورهای توسعه اقتصادی و اشتغال در بوشهر است، که انتظار فعالان اقتصادی توجه ویژه به این چهار حوزه و همچنین نگاه حمایتی اداره کل اقتصاد و دارایی و تامین اجتماعی به کسب و کار بازرگانان و کلیه فعالین اقتصادی که مستقیما با سرمایه گزاری خود ایجاد اشتغال میکنند میباشد.
لایروبی بندر بوشهر جهت پهلوگیری کانالهای ۵۰هزار تنی، تحقق وعده حمل و نقل ریلی و ایجاد خط حمل و نقل هوایی(کارگو) ، حذف مستثنیات تخفیف ۲۰درصدی، اعمال مشوقهای گمرکی و بندری، تبدیل گمرک بندر دَیِر به پایلوت صادرات به کشور قطر، ایجاد پایانه صادرات مواد معدنی و محصولات کشاورزی و تقویت آزمایشگاههای استاندارد، که به عنوان یک قطب آزمایشگاهی در کشور شناخته میشود از راهکارهای توسعه اقتصادی استان بوشهر است.
باتوجه به نگاه هفتم توسعه، انتظار میرود مدیران ارشد استان توجه ویژهای به اقتصاد دیار محور داشته باشند و سندی راهبردی جهت این امر تدوین کنند امری که باعث اشتغال و امنیت پایدار می شود.
*رییس انجمن آزمایشگاههای استاندارد استان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بوشهر
https://www.pgnews.ir/?p=5341
2 نظر
ما یا از ظرفیت های بندری خود اطلاعی نداریم یا به آنها توجه ای نمی کنیم و یا نمی توانیم از آن ها بهره برداری کنیم! اگر در این مورد به فعالیت یکی از همسایگان خود نظری بایندازیم می بینیم که مدیران دوبی، به سه عنصر تجارت، حمل و نقل و گردشگری تمرکز کرده اند. اگر مدتت کوتاهی در بندر جبل علی توقف کنید و تحول تجارت، تحول در حمل و نقل کانتیرها، و تحول در فناوری را مشاهد کنید. متوجه خواهید شد دوبی چگونه ارتباط خود را بهبود داده است. هر روز در هر دقیقه بیش از 100 کانتینر در جبل علی تخلیه می شود. دولت مردان دوبی به زیر ساخت ها برای هر سه عنصر تجارت، گردشگری و حمل و نقل تمرکز کرده اند …
اقای احمدی مدیر محترم سایت خلیج فارس فکر می کردم نظرات مکرر مخاطبان برایتان اهمت دارید و کمی بقالب شلوغ و بی روح سایت جدید را سامان می دهید ولی با گذشت چندین روز همان شیوه سابق ادامه دارد شما از اصلاح سایتتون با نظر مردم ناتوانید چگونه میخواهید کشور را اصلاح کنید جناب اصلاح طلب؟