خلیج فارس: جداول بودجه پیشنهادی 1404 در شرایطی منتشر شده که بازهم سهم اندک ردیف های اختصاصی استان چنگی به دل نمی زند و حتی در پروژه راه آهن شاهد سقوط بودجه هستیم.
به گزارش خلیج فارس؛ یکی از بخش های مهم بودجه دولت ها، پیوست مربوط به اعتبارات پیشنهادی پروژه های عمرانی است که در این زمینه، بوشهر دارای 15 پروژه اختصاصی یا مشترک با استان های دیگر در لایحه بودجه 1404 است، لایحه ای که اکنون درمجلس درحال چکش کاری برای تصویب است.
از نکات قابل توجه در لایحه بودجه سال آینده، سقوط اعتبار پیشنهادی برای راه آهن است، طوری که تنها یک میلیارد تومان برای این ردیف برآورد شده، حال آنکه سالجاری 295 میلیارد تومان برای این ردیف منظور شده بود. (البته میزان تخصیص بسیار پایین تر است.)
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر در گفتگو با «خلیج فارس» معتقد است کاهش قابل توجه بودجه پیشنهادی راه آهن بوشهر جای نگرانی ندارد.
علی پورداوود که قرار است این هفته تودیع شود، می گوید: سازمان برنامه و بودجه درنظر دارد پروژه راه آهن بوشهر را از محل اعتبار صندوق توسعه ملی که قبلا اجازه آن از رهبری گرفته شده، پیش ببرد، از این رو برای اینکه ردیف راه آهن بوشهر در لایحه باقی بماند، یک میلیارد تومان برای آن منظور شده، ولی تامین اعتبار آن از محل دیگری است که جداگانه از لایحه بودجه می باشد.
در جریان سفر پزشکیان به بوشهر نیز وی به ضرورت اتصال این استان به راه آهن به عنوان پیش نیاز توسعه بندر تاکید کرد، اما تامین مالی این پروژه را منوط به جلسات بیشتر با حضور کارشناسان کرد. باید منتظر ماند و دید آیا تغییر ریل بودجه گذاری راه آهن بوشهر، به سود این پروژه تمام خواهد شد یا خیر؟
ردیف هایی که افزایشی و کاهشی شدند
گزارش «خلیج فارس» می افزاید: در لایحه بودجه 1404 بیشترین رشد اعتباری در ردیف های مرتبط با استان بوشهر مربوط به احداث بزگراره دالکی- کنارتخته (و پروژه های مشترک با استان فارس) و باند دوم فیروزآباد-جم به ترتیب با 278 و 108 درصد می باشد.
همچنین جدا از اعتبار راه آهن، بودجه پیشنهادی مجتمع فرهنگی عسلویه هم کاهشی است.
سد و بندری که مشروط شد
نکته دیگر اینکه؛ دو پروژه سد دهرود دشتستان و اسکله بوالخیر تنگستان در ردیف طرح هایی قرار گرفته که اختصاص اعتبار به آنها منوط به گرفتن مجوز از کمیسیون ماده 23 شده است.
نهایتا اینکه این لایحه با چه تغییراتی به قانون تبدیل شود، به قدرت چانه زنی نمایندگان و مسئولان استانی بستگی دارد و اینکه چه میزان از این اعدادوارقام که همیشه روی کاغذ، تصویر بهتری دارد، به واقعیت تبدیل میشود، به عملکرد دستگاهها در جذب بودجه مناسب وابسته است.
اما باید تاکید کرد در مقابل سهم بالایی که استان بوشهر در تامین مالی کشور دارد، این حقش در بودجه سالانه نیست که برای پروژه های دارای ردیف آن، اعتبارات قطره چکانی پیش بینی شود.
https://www.pgnews.ir/?p=238276
12 نظر
دقیقا کار نمایندگان استان اینجا چیه!!!!!!!!!!
دیگه راه آهن ورافتاد، تونل مد شده
ضعف نمایندگان استان
سلام .اینکه شهر عسلویه یه مجتمع فرهنگی هنوز به سرانجامی نرسیده و دنبال بودجه دولت مصيبت است پس این همه صانع نفت گاز وپتروشیمی کجای قصه هستند.نمایندگان محترم اگر خواب نیستند فقط یه نگاهی به ردیف اختصاصی سایر شهرها که نمایندگان آنها در کمیسیون بودجه هستند نگاهی داشته باشند
ما با ثروت خدادادی الان باید قطر باشیم نه اینکه نیازمند بودجه قطره چکانی از مرکز ، با این روند ثروت استان به یغما می رود و استان بوشهر چیزی نصیبش نمی شود جز آلودگی و بیماری و در آینده نزدیک یک سرزمین سوخته خواهد بود.
از سفر پر خیر و برکت پزشکیان به بوشهر کمال تشکر دارم
تاآنجاکه من بنده به یاددارم دولت های گذشته وفعلی باایجادراه آهن دربوشهرموافق نبوده اند ودربودجه سال۱۴۰۴هم اگراعتبارناچیزی گنجانیده شده برای دل خوش کنک بوشهری هاست ولذا ازدولت ونمایندگان استان آبی گرم نمی شود پیشنهادمن بنده این است که برای راه آهن بوشهر اوراق قرضه یاشراکت بگذارند به گمانم خیلی استقبال می شودوشدنی هم هست
پول بوشهر برای ایران،بدبختی برای استان بوشهر
خسته نباشی خلیج فارس واونایی که به پزشکیان رای دادین، اقتصاد پر، بودجه استان پر، راه آهن پرپر، دقیقا به چه امیدی به این رای داده بودین؟
کی حق بوشهر را داده اند که حالا بدهند ؟ حق گرفتنی است اما بوشهر هیچ وقت نماینده قوی نداشته که حق مردم را بستاند .
خیلی ساده هست اگه لابی دروزارتخانه دارید بودجه میگیرید والا توسعه سرزمینی درفکر آقایون نیست
بوشهر ومناطق جنوبی کشور قلک آقایون هستند
افزایش اعتبارات این دو پروژه به استان بوشهرربطی نداره، بلکه ملی است