خلیج فارس:با وجود این که قدمت پیشرانههای ۱۶ سیلندر به اوایل دهه ۱۹۰۰ برمیگردد، اما ورود آنها به صنعت خودروسازی اوایل دهه ۳۰ میلادی بود؛ جایی که کادیلاک در محصولات سری ۴۵۲ خود از یک هیولای V۱۶ با حجم ۷.۴ لیتر استفاده کرد.
موتور ۱۶ سیلندر کادیلاک سری ۴۵۲ طبیعتا نیازمند فضای بسیار زیادی بود. به همین دلیل کادیلاک چارهای جز استفاده از کاپوتهای منحصربفرد فوقالعاده کشیده در این خودرو نداشت.
علیرغم این که طراحی موتور V۱۶ به کار رفته در کادیلاک سری ۴۵۲ عملا متشکل از دو پیشرانه V۸ در کنار یکدیگر بود، اما مهندسین این کمپانی با در نظر گرفتن زاویه ۴۵ درجه برای پیستونهای این پیشرانه تغییراتی جزیی را در طراحی آن اعمال نمودند.
این پیشرانه قدرتی 165 اسب بخاری داشت که در مقایسه با موتورهای امروزی چندان حیرتانگیز به نظر نمیرسد. با این وجود وقتی قدرت این پیشرانه را با موتور 115 اسب بخاری سری 355 کادیلاک با پیشرانه V8 مقایسه میکنیم متوجه قدرت شگفتانگیز آن برای دوره خود خواهیم شد.
منبع:برترین ها
https://www.pgnews.ir/?p=234202