خلیج فارس: تحریمهای اقتصادی سالهاست که به عنوان چالشی جدی بر اقتصاد ایران سایه انداختهاند و بسیاری از صنایع کشور را در مسیر توسعه با موانع جدی روبهرو کردهاند.
به گزارش خلیج فارس؛ یکی از صنایعی که بیشترین ضربه را از این محدودیتها متحمل شده، صنعت کشتیسازی است. این صنعت که میتواند نقش مهمی در اقتصاد دریایی و حملونقل بینالمللی کشور ایفا کند، به دلیل تحریمها و ناکارآمدی برخی سیاستها به وضعیت نامناسبی دچار شده است.
یکی از اصلیترین چالشها در این صنعت، عدم دسترسی به فناوریهای روز و تجهیزات اصلی مانند موتورهای کشتی است.
طبق گفته یکی از مسوولان کانون موسسات حملونقل، موتورهای کشتی دارای شمارهگذاری دقیق و قابل ردیابی هستند که عملا هرگونه خرید و فروش غیرقانونی یا واسطهای را غیرممکن میکند. این محدودیت به این معناست که حتی در صورت تلاش برای واردات تجهیزات از کشور ثالث، همچنان مشکلات قانونی برای بهرهبرداری و استفاده از کشتیها وجود خواهد داشت. این موضوع باعث شده بسیاری از پروژههای کشتیسازی در ایران یا متوقف شوند یا به صورت ناقص انجام گیرند.
در کنار تحریمها، مشکلات داخلی نیز بر وخامت اوضاع افزوده است. نبود سرمایهگذاری کافی، ضعف در انتقال دانش فنی و فناوری و نبود حمایتهای قانونی و مالی مناسب از صنعتگران داخلی از جمله عوامل داخلی هستند که این صنعت را در مسیر رکود قرار دادهاند.
به نظر میرسد در بسیاری از موارد، نگاه راهبردی به این صنعت وجود نداشته و طرحهای توسعهای بدون توجه به موانع عملیاتی طراحی شدهاند.
بهعنوان مثال، واردات تجهیزات اساسی به دلیل تحریمها و مشکلات مالی متوقف شده، در حالی که هیچ جایگزینی برای این تجهیزات در داخل کشور توسعه نیافته است.
برای عبور از این بحران، باید استراتژیهای نوینی در پیش گرفته شود. ایجاد زیرساختهای لازم برای تولید قطعات و تجهیزات کشتیسازی در داخل کشور میتواند یکی از اولویتها باشد.
تلاش برای کاهش تحریمها و همکاری با کشورهای منطقه در قالب توافقات دوجانبه میتواند به تامین نیازهای این صنعت کمک کند.
دولت باید با ارائه تسهیلات مالی، کاهش تعرفهها و حمایت از شرکتهای دانشبنیان، زمینه را برای رشد این صنعت فراهم کند. تربیت نیروی کار ماهر و متخصص در حوزه کشتیسازی و صنایع وابسته نیز از دیگر اولویتهاست که میتواند توانمندی داخلی را افزایش دهد.
صنعت کشتیسازی ایران در شرایط فعلی، نیازمند تغییرات بنیادین در رویکردهای مدیریتی و راهبردی است. تحریمها اگرچه یکی از موانع جدی این صنعت هستند اما مدیریت ناکارآمد و عدم برنامهریزی بلندمدت نیز بهطور قابل توجهی در ناکامیهای این حوزه نقش داشتهاند. تنها با اتخاذ رویکردهای هوشمندانه و عملی میتوان امیدوار بود که این صنعت به مسیر توسعه بازگردد و نقش خود را در اقتصاد ملی بازیابد.
سن ناوگان دریایی
عضو هیاتمدیره کانون موسسات حملونقل با اشاره به استاندارد شرکتهای کشتیرانی دنیا در سن ناوگان دریایی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از بنادر دنیا به کشتیهای بالای 20سال اجازه پهلوگیری نمیدهند. جریانی بین بنادر دنیا و یاردهای کشتیسازی وجود دارد و توافق میکنند که محدودیتهایی برای پذیرش کشتیهای مسن اعمال کنند تا مالکان کشتی به سمت نوسازی ناوگان بروند.
دانشمند گفت: تا چند سال آینده هیچ بندری در دنیا به کشتیهای ایرانی اجازه پهلوگیری نمیدهد.
منبع: جهان صنعت
https://www.pgnews.ir/?p=222423