خلیج فارس: اگر برای معاینه چشم به بینایی سنجی ها مراجعه کرده باشید، در کنار اغلب آنها بخش فروش عینک را هم می بینید.
به گزارش خلیج فارس؛ تا اینجای داستان مشکلی نیست، اما در اغلب بینایی سنجی های بوشهر پس از انجام معاینه به هر شیوه ای مراجعان ملزم به خرید از عینک فروشی همان محل شوند و در صورت خرید نکردن، نسخه ای به فرد ارائه نمی شود!
فروش اجباری عینک به شهروندانی که می خواهند با بررسی و مقایسه بیشتر، عینک با قیمت یا کیفیت مناسب تر خرید کنند باعث نارضایتی شده است.
این درحالی است که بینایی سنجها به هیچ عنوان نباید از شیوه هایی مثل تحویل ندادن نسخه به بیمار، او را مجبور به خرید عینک کرده یا تهدید به مسئولیت نداشتن در صورت خرید از جایی دیگر کنند.
گلایه شهروندان
در همین خصوص شهروندی که فرزند کوچکش را برای معاینه به چشم پزشکی برده، می گوید: وقتی با پرسش برخی اقوام مواجه شدم که چرا عینک ژله ای مخصوص کودکان خرید نکرده ام؟ پاسخم این بود که آن جا نداشت! درباره اینکه چه لزومی داشت که حتما از همان جا خرید کنم هم اپتومتریست بعد از معاینه ما را به قسمت فروش هدایت و تاکید کرد بعد از خرید برگردید تا عینک را روی صورت کودک ببینم! با این اتفاق، در عمل انجام شده قرار گرفتیم.
در مورد دیگری، بیمار ادعا می کند اپتومتریست بعد از معاینه، نسخه را با پرینتر به قسمت فروش ارسال کرده و او نیز فکر میکرده باید حتما از همان جا خرید کند ولی بعد از خرید خود راضی نبود.
همچنین مواردی گزارش شده که به بیمار گفته شده: بعد از معاینه حتما باید از محل هایی که ما میگوییم عینک را تهیه کنید که هر دو مورد مصداق فروش کالای اجباری است.
تذکر دانشگاه علوم پزشکی، بی توجهی بینایی سنجی ها
در خردادماه سالجاری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفته بود: بینایی سنجها نمیتوانند افراد را مجبور به خرید عینک از مرکز خاصی کنند چراکه این اقدام خلاف قانون است.
نادر شکیب آزاد افزود: طبق قوانین وزارت بهداشت، هر شخص مختار است مرکز درمانی و خرید عینک خود را انتخاب کند. از این رو مردم این حق را دارند که شماره عینک را از بیناییسنج دریافت و برای خرید عینک به هر مرکزی مراجعه کنند.
وی عنوان کرد: درصورت مشاهده تخلف بینایی سنج ها، مراجعه حضوری به واحد نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و ارائه شکایت از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ پیشنهاد می شود.
معاون درمان: مردم شکایت کنند تا پیگیری شود!
با گذشت چند ماه از این سخنان، همچنان شیوه فروش اجباری عینک توسط بینایی سجی ها ادامه دارد و گویا واهمه ای از دانشگاه علوم پزشکی هم نیست.
در حاشیه افتتاح برخی تجهیزات درمانی به بیمارستان شهدای خلیج فارس، با دکتر شکیب نسب معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص گفتگو کردیم و پرسیدیم «چرا با وجود تذکرات قبلی، همچنان فروش اجباری عینک در بینایی سنجی ها ادامه دارد؟»
وی نیز بیان کرد: «اگر مردم باید شکایت کنند قطعا رسیدگی خواهد شد.»
این مقام مسئول درباره اینکه چرا معاونت درمان راسا اقدام به بازرسی و برخورد با این بینایی سنجی ها نمی کند؟ اظهار داشت: «این کار هم انجام می شود، ولی شکایت مردم، موثرتر است!»
تعلل معاونت درمان دانشگاه علم پزشکی بوشهر درخصوص این موضوع و موکول کردن پیگیری ها به گزارش های مردمی، شائبه برانگیز است؛ چرا که بسیاری از مردم حال و حوصله پیگیری اداری برای این شکایت ها یا امیدی به نتیجه بخش بودن گزارش های تلفنی از طریق سامانه 190 وزارت بهداشت ندارند و بسیاری از گلایه ها گزارش نمی شود.
قطعا اگر از سوی معاونت درمان دانشگاه نسبت به این نارضایتی توجه موثر و اهتمام بیشتری وجود می داشت، با بازرسی های سرزده و نامحسوس از بینایی سنجی های بوشهر، با چند تذکر و برخوردهای قانونی بعدی نظیر پلمپ، از استمرار چنین مشکلی پیشگیری می شد.
شاید اگر دقت و بررسی بیشتری صورت بگیرد، این بی خیالی و کم توجهی را بتوان در سایر حوزه های فعالیتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هم رصد کرد؛ چرا که وقتی از نظارت موثر بر چند مرکز بینایی سنجی عاجزند، توقع نظارت بر فرایندهای گسترده تری نظیر بیمارستان ها احتمالا زیاده خواهی باشد!
https://www.pgnews.ir/?p=205942
14 comments
آزادی یعنی همین
هر کی هر جوری دلش خواست ملت رو بدوشه !
قرار نیست مردم پشت سر هم شکایت کنند. یه شکایت کافیه. لطفا برخورد جدی انجام بدید یعنی بازرسی و وظیفه تون رو درست انجام بدید. اصلا چرا باید به جایی برسه که مردم شکایت کنند؟؟؟؟ کلا اداره ها و سازمان ها همین جورن وگرنه مردم اینقدر ناراضی و اعتراض نمی کردند.
تا زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تغییر نکند همین آش وهمین کاسه هست ……
اصلا کار از این حرف ها هم گذشته، به صورت علنی میگن نمیدیم و نزد خودمون خواهد ماند، اگر کار با شکایت یک نفر مثل من حل میشود من هستم و شکایت میکنم و بر فرض با یکی هم برخورد قانونی کردید با بقیه شون چه میکنید؟ جناب شکیب آزاد در روش مدیریت خودتون تجدید نظر کنید اگر دین ندارید آزاده باشید.
کل استان مگر چند بینایی سنج فعالیت دارند که از نظارت بر اینها ناتوان هستند؟ اوج ناکارآمدی ناظران و اجحاف همیشگی به مردم
با سلام. بنده هم در مهرماه به اتفاق همسرم به چند بینایی سنجی معتبر در بوشهر مراجعه کردیم بینایی سنجی تک اپتیک در خیابان یادگار امام ، بینایی سنجی سینوهه ، بینایی سنجی رایین میدان . بینایی سنجی زایس میدان امام رفتم متاسفانه نسخه نمیدادند و میگفتند که باید خرید عینک را از همین جا انجام بدید . هر چقدر اصرار کردیم که ما قصد داریم نمره چشم را داشته باشیم و هر جا که مناسبتر باشه عینک را خرید کنیم قبول نکردند . متاسفانه رسیدگی نمیشه .
این هم گزارش شهروند ، اگر راست می گویید حالا برخورد کنید و به مردم هم شفاف گزارش دهید.
کاملا دروغه، من خودم یکماه پیش معاینه شدم و عینک هم نگرفتم، عکس نسخه هم در گوشی موجوده اگه لازم باشه، مخصوصا عینک رایین
من هم یک ماه پیش به مطب معاینه چشم مستقر در میدان امام بوشهر مراجعه کردم، پس از معاینه چشمم گفت پرینت نمره چشمتان را بهتان نمی دهیم فریم عینک را انتخاب کنید.
گفتم اگر از فریم های شما خوشم نیامد چکار کنم ، با عصبانیت گفت که تا یک ماه نمره چشمت در سیستم بایگانی نگه میداریم، تا آن زمان شاید مدل های دیگر را بیاوریم.
متاسفانه ابتدایی ترین حق مشتری که است را از آدم سلب میکنن.هم باید پول داد هم حق انتخاب نداری.
در ضمن آقای رییس علوم پزشکی بوشهر ملت بیکار نیستن که برای هر کاری بروند دنبال شکایت، این صنف زیرمجموعه علوم پزشکی است و شما وظیفه نظم بخشیدن از طریق بخشنامه به آنها را دارید.نه اینکه خیلی راحت بفرمایید هر کی نا راضیه بره شکایت کنه.
متاسفانه ابتدایی ترین حق هر مشتری« حق انتخاب»است که از آدم سلب میکنن.هم باید پول داد هم حق انتخاب نداری.
تا موقع که مشاور ومعاون رئیس دانشگاه نماینده وانتخاب شده بینای سنجی شنوایی سنجی درنظام پزشکی وهمه کارعلوم پزشکی بوشهر است هیچ کس کار نمی تواند انجام دهد
چون اینها می خواهند هم فریم عینک و هم عدسی را چند برابر قیمت به فروش برسانند لذا می خواهند سود بالای ۶۰ درصدی کسب کنند به همین خاطر کوتاه نمی آیند، اول اینکه هیچ کسی نمی داند قیمت واقعی عدسی و فریم چند است و هر کسی با نرخ دلخواه و با اجحاف از مردم پول می گیرند ، عینک چینی را به جای ایتالیایی و عدسی چینی را به جای آلمانی به مردم می فروشند و بیچاره ملت که در هر صنفی تحت ظلم و اجحاف است.
شما پولتونو بابت ویزیت چشم میگیرین، این که پرینت تحویل نمیدین دیگه چه داستانیه؟!
با سلام، من بیش از ۲۰ ساله از عینک استفاده میکنم و هیچوقت چنین چیزی ندیدم، مگر اینکه ان عینک فروشی طرف قرارداد بیمه تکمیلی باشه، ولی گرفتن هزینه ویزیت بیشتر از نرخ مصوب همیشه بوده، مثلا الان ۱۵۰ هزار تومن میگیرن در صورتیکه بیمه تکمیلی رقم ۸۰ هزار تومن رو نرخ رسمی و دولتی میدونه و بقیه رو پرداخت نمیکنه