خلیج فارس: جاده «جم-سیراف» تبدیل به یکی از مسیرهای پرخطر شده که با توجه به وقوع تصادفات مرگبار در این مسیر انتظار میرود بهسازی این مسیر تسریع شود.
به گزارش خلیج فارس؛ این محور پر از چالههایی است که ماشینهای سنگین از فاصله میلیمتری خودروهای سواری بی رحمانه عبور میکنند که نتیجه آن تعداد بی شماری حوادث فوتی و زخمی در این مسیر است.
این مسیر بهرغم اهمیت آن برای اقتصاد و اشتغال محلی، به دلیل مشکلات زیرساختی، عدم ایمنی و کندی در بهسازی، به مسیری پرخطر برای ساکنان و کارگران تبدیل شده است. تنها در یک حادثه اخیر، پنج نفر جان خود را از دست دادند و هفت نفر دیگر مصدوم شدند.
شرایط جاده، وعدههای توسعه و رفاه را به تهدیدی برای جان مردم تبدیل کرده و واکنشهای شدید مقامات محلی و مردمی را برانگیخته است. در این میان، نیاز به تخصیص بودجه کافی، بهبود زیرساختها و تسریع پروژههای ایمنی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
مقامات محلی و نمایندگان مردمی بارها از دستگاههای دولتی و شرکتهای بزرگ نفت و گاز درخواست کردهاند تا در راستای رفاه و امنیت مردم، اقدامات مؤثری انجام دهند. با این حال، کمبود بودجه، تأخیر در پروژههای ایمنسازی و عدم توجه کافی به این مسیر، همچنان جان هزاران نفر را در معرض خطر قرار داده است.
بارها در رسانهها در زمینههای مختلف پروژه و کندی روند پیشرفت کار مطالب زیادی نوشتند اما گوش شنوایی برای این موضوع نیست؛ مسیری که روزانه هزاران نفر از مهندسان و نخبگان کشور از آن تردد میکنند تا موتور اقتصاد و انرژی کشور را روشن نگه دارند اما مسئولان ارشد استان و شهرستان جم در این زمینه اقدامی نداشتهاند.
پروژه بهسازی جم به سیراف باید با حداقل دو پیمانکار و کمتر از سه ماه تمام میشد نه اینکه بعد از حدود یکسال روزانه شاهد تصادف در این مسیر باشیم.
وضعیت خطرناک جاده جم-سیراف
نایبرئیس شورای شهر شیرینو در گفتوگو با مهر با ابراز نگرانی از وضعیت خطرناک جاده جم-سیراف، خواستار توجه فوری مسئولان به ایمنی این مسیر شد.
ابراهیم بهمنی با اشاره به حادثه دلخراش اخیر که منجر به فوت پنج نفر و مصدومیت هفت نفر شد، این جاده را بهعنوان «جاده مرگ» توصیف و تأکید کرد: با وجود درآمدهای هنگفتی که از منطقه عسلویه و کنگان بهدست میآید، بودجهای کافی برای بهبود جاده اختصاص نیافته و این مسیر به مکانی مرگبار تبدیل شده است.
وی از روند کند پروژه بهسازی جاده انتقاد کرد و اظهار داشت: تنها بخشی از بودجه اختصاص یافته تاکنون پرداخت شده است.
بهمنی همچنین به وضعیت خطرناک کارگران و مهندسانی اشاره کرد که روزانه مجبور به عبور از این مسیر ناایمن هستند.
وی به اهمیت نظارت قضائی بر مسئولان کمکار تأکید کرده و از دادستانی خواستار برخورد قاطع با مسئولانی شد که به وظایف خود عمل نکردهاند.
بهمنی معتقد است که این مسیر باید تحت نظارت جدیتر قرار گیرد و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار این فجایع انجام شود.
پیگیر تسریع در اجرای پروژه هستیم
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اعتبار پروژه جم – سیراف ۲۷۰ میلیارد تومان است که پیمانکار پروژه در حال انجام آن است اما اجرای پروژه کند است.
حجتالاسلام موسی احمدی افزود: جاده جم-سیراف یکی از محورهایی است که نخبگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هر روز از این مسیر عبور میکنند و از مسیرهای پرتردد جنوب کشور است.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هفته قبل شخصاً پیگیریهای ویژه ای در دیدار با معاون وزیر نفت و مدیر عامل گاز انجام دادم که روند این پروژه تسریع پیدا کند.
وی بیان داشت: در تصادف محور جم-سیراف طبق گفته مسؤولان مربوطه مقصر اصلی تریلر حامل میلگرد بوده است و در اثر واژگونی تعدادی از خودروهای مقابلش را زیر گرفته است.
احمدی تاکید کرد: با هم افزایی و پیگیری جدی این پروژه باید زودتر اجرایی شود، تأخیر دوباره در اجرای آن باز هم خطرآفرین خواهد بود.
نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به محض اطلاع از تصادف در محور جم -سیراف در بیمارستان کنگان حاضر شدم.
حجتالاسلام احمدی با تسلیت به خانوادههای فوتیهای حادثه گفت: در این بازدید با خانوادهها و مصدومان این حادثه از نزدیک دیدار و پیگیر تسریع در روند درمانی مصدومان شدم.
انتقاد از رویکرد «قطرهچکانی» تخصیص بودجه
امامجمعه سیراف نیز با اشاره به حادثه مرگبار جاده جم-سیراف، تأکید کرد: این مسیر به دلیل کمبود بودجه و تأخیر در بهسازی، به تهدیدی جدی برای جان مردم تبدیل شده است.
حجتالاسلام محمدصادق عاشوری از رویکرد «قطرهچکانی» تخصیص بودجه به پروژههای حیاتی این جاده انتقاد کرد و ورود جدی دادستانی را برای پاسخگویی مسئولان در قبال کوتاهیها خواستار شد.
وی همچنین بر مسئولیت اجتماعی شرکتهای نفت و گاز در بهبود زیرساختهای منطقه تأکید کرد و از آنها خواست تا بخشی از بودجه خود را برای توسعه و ایمنی جادهها تخصیص دهند.
امامجمعه سیراف به ضرورت احداث زیرگذر در جاده سیراف برای بهبود تردد اشاره کرد و خواستار توجه جدی به مشکلات زیرساختی این مسیر شد.
وی همچنین نسبت به مشکلاتی که کامیونهای سوخترسان برای ساکنان محلی ایجاد کردهاند و نیاز به ایجاد پارکینگهای حاشیهای برای آنها هشدار داد.
امامجمعه سیراف، با اشاره به اهمیت خدمات درمانی و بهبود زندگی مردم، از مسئولان درخواست کرد که به نیازهای بحرانی مردم توجه کنند و از مردم خواست که با همبستگی، خواستههای خود را از مسئولان پیگیری کنند.
جاده جم-سیراف که از مسیرهای ارتباطی مهم جنوب کشور و حیاتی برای اقتصاد ملی بهشمار میآید، در حال تبدیل شدن به جادهای خطرناک و پرحادثه است که جان مسافران و کارکنان صنعت نفت و گاز را به خطر میاندازد.
مردم، مسئولان و رسانهها همواره با ابراز نگرانی از وضعیت این مسیر، خواستار تخصیص بودجه کافی و نظارت قضائی بر پروژههای بهسازی جاده جم-سیراف شدند.
علیرغم درآمدهای سرشار از منطقه، کمبود بودجه و تأخیر در اجرای پروژهها همچنان مانعی بر سر راه ایمنسازی جاده است.
توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتهای نفت و گاز برای تأمین بودجه و بهبود زیرساختهای منطقه و درخواست از دادستانی برای رسیدگی به این موضوع از دیگر مطالبات اصلی مقامات محلی بوده است.
منبع: مهر
2 comments
کدوم جاده مملکت بوی مرگ نمی دهد ؟
تلفات ایرانیان در جاده از جنگ بیشتر است .
تا زمانی که میرسلیم ها ارابه مرگ و رانتخواران جاده سازی می کنند نون مرده شور و گورکن تو روغن است .
اولین اقدامی ک ذهن مسیولین میرسه تعطیلی ترمیم جاده است ، ولی اگه خبرنگار شما ی سر به این جاده بزنه میبینه ک چقد وضعیت اسفناکی داره ،