ابوالحسن گنخکی-عضو حزب کارگزاران سازندگی شاخه بوشهر
زمزمه های انتقاد از استاندار بوشهر به دلیل آنچه تاخیر در انتصابات مدیران و روسای دستگاه های اجرایی خوانده می شود، کم کم از محافل خصوصی و مجالس عمومی به شبکه های اجتماعی و فضای رسانه ای رسیده است.
نباید فراموش کرد که طیف وسیعی از رای دهندگان به دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به سختی قانع شده و پای صندوق آرا حضور یافتند و کاملا طبیعی است که بعد از استقرار دولت و انتصاب استانداران، جابجایی و تغییر مدیران غیرهمسو با دولت وفاق ملی را طلب نمایند.
در این میان، طولانی شدن فرایند تغییر مدیران در استان از نگاه حامیان دولت کمی زمان بر و فرساینده شده است. شاید حق با حامیان دولت وفاق ملی باشد که انتظار دارند مانند دولت سیزدهم همه مدیران و روسای ادارات از صدر تا ذیل با برچسب مسببین وضع موجود خیلی سریع از قطار خدمت پیاده شوند.
در این مطالبه گری ها از استاندار بوشهر، از چند نکته مهم نباید غفلت کرد؛
یک نکته جدی آنجاست که اساسا ارسلان زارع با حامیان دولت به صورت عمومی سخن نمیگوید و فقط مطالبی که در جلسات رسمی مطرح می کند، در رسانه استانداری منعکس می شود که آن نیز اغلب سخنانی معمول و خارج از دایره پسند هواداران وی و حامیان دولت است.
در دورانی که اغلب مدیران ترجیح می دهند با بهره گیری از فضای مجازی برای مردم گزارش دوره ای بنویسند یا در شبکه های اجتماعی پست بگذارند، انتظار عمومی حامیان دولت از نماینده عالی دولت آن هم شخصیتی با روابط عمومی فوق العاده مانند دکتر زارع شاید در این خصوص امری طبیعی باشد.
نکته دیگر آن است که ارسلان زارع اساسا شخصیتی بسیار پرحوصله هست و انتخاب دوستان و همکارانش را با رعایت همه جوانب و ملاحظات رسمی و غیررسمی انجام می دهد و تغییر و تحولات مدیران زیرمجموعه اش نیز تابع این مدل شخصیتی اوست؛ نمونه بارز آن انتصاباتی است که در دوره تصدی فرمانداری های دیر و دشتستان و استانداری گیلان صورت داد.
ضمن اینکه تجربه مهم انتصابات عجولانه در برخی استان ها از جمله استاندار اصفهان و سرعت عمل جمالی نژاد در انتصاب مدیرانی که قاعدتا تایید صلاحیت آنها سریع تر پاسخ داده می شود و نهایتا احضارش به دفتر معاون اول رییس جمهور به دلیل نارضایتی شدید حامیان دکتر پزشکیان در استان اصفهان از مدیران منصوب شده، نشان داد تعجیل در انتصاب مدیران از طریق جابجایی چند مدیر یا ارتقای معاونین غیرهمسوی ادارات بازمانده از دولت قبل چندان تامین کننده منافع عمومی دولت و رضایت خاطر حامیان دولت نخواهد بود.
در انتخابات اخیر، همان طور که مردم تغییرات جدی در همه شئون اداره قوه مجریه را با رای به دکتر پزشکیان خواستار شدند، طبیعی است با جابجایی مدیران و ارتقای معاونین دولت قبل نمی توان مسیر متفاوتی برای اداره کشور در پیش گرفت و مردم انتصاب چهره هایی جدید برای اتخاذ رویکرد متفاوت را مطالبه می کنند و نارضایتی از برخی استانداران از جمله استاندار اصفهان علی رغم سرعت خیلی بالا در انتصابات مدیران دقیقا ریشه در همین اولویت بندی از نگاه مردم دارد.
در استان بوشهر نیز تغییر رویه های سابق و خروج دستگاه های اجرایی استان از وضعیت نامناسب سال های اخیر جز با چینش مدیرانی متفاوت از فکر و رویه سال های اخیر امکان پذیر نیست.
ارسلان زارع به نیکی می داند پیشنهاد انتصاب سرپرست برای ادارات بدون اخذ تاییه های لازم بر خلاف رویه سال های قبل، در شرایط فعلی قابل اجرا نیست و شاید از همین روست که ترجیح می دهد مدیرانش با اخذ تاییدیه های لازم و بدون نگرانی از عدم تایید منصوب شوند. هر چند تشکیل هیات اجرایی انتخابات شوراهای شهر و روستا و ستاد گرامیداشت دهه فجر و لزوم تدارک مقدمات این دو در استان و شهرستان ها، موجب می شود استاندار رایزنی های خود را با شدت و سرعت بیشتری دنبال نماید.
بنابراین، زمان بر شدن رایزنی استاندار با نهادهای تایید کننده صلاحیت مدیران با هدف افزایش تعداد گزینه های قابل استفاده امری طبیعی است اما نکته مغفول این ماجرا آن است که مردم در مقابل پیشه کردن صبر برای افزایش تعداد گزینه های مورد رضایت حامیان دولت و قابل استفاده در سمت های مدیریتی از استاندار بوشهر انتظار دارند او نیز با بهره گیری از فضای رسانه ای استان با مردم به صورت مستقیم گفتگو کند و در این فاصله زمانی از فعالیت هایش به مردم گزارش بدهد تا مردم بدانند بیستمین استاندار بوشهر چه ایده و برنامه کلانی برای توسعه استان در نظر دارد و مهم تر از آن، مدیرانی که با رایزنی و مذاکره فشرده، تایید صلاحیت می شوند قرار است برای این استان چه اقدامات راهبردی انجام دهند؟
در این زمینه
- تاخیر در تغییر فرمانداران بوشهر چرا؟
- نتایج ارزیابی عملکرد فرمانداران بوشهر اعلام شد
- مدیران بوشهر در برزخ بقا یا فنا !