خلیج فارس: روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس در واکنش به انتشار گزارشی پیرامون افت رتبه این دانشگاه جوابیه ای ارسال کرد.
متن این جوابیه در ادامه می خوانید:
از آنجا که دانشگاه خلیج فرس انتقاد را فرصتی برای شناخت نقاط ضعف و یافتن راه کارهایی برای رفع آن ها می داند، از نقد سازنده و منصفانه استقبال و آن را فرصتی مغتنم برای ارتقای کیفیت عملکرد خود میداند.
دانشگاه خلیج فارس همواره در تلاش بوده است تا با شفافیت و صداقت، اطلاعات صحیح و دقیق را به مخاطبان خود ارائه دهد. در همین راستا، در پاسخ به خبر منتشر شده، توضیحات زیر را به استناد گزارش گروه علم سنجی دانشگاه به استحضار مخاطبان محترم این رسانه و سایر خوانندگان فهیم میرساند:
دانشگاه خلیج فارس در سال 2021 و پس از احراز پیش شرط های لازم جهت ورود به نظام رتبه بندی جهانی تایمز، توانست برای نخستین بار در سال 2022 در این نظام حضور یابد.
از آن زمان تا کنون، سالیانه حاصل تلاش های جمعی کلیه ی اعضای هیأت علمی و یاوران علمی در بخش های مختلف دانشگاه به صورت آماری استخراج و جهت تداوم حضور دانشگاه در این نظام رتبه بندی، برای مؤسسه ی تایمز ارسال می گردد.
شایان ذکر است که رتبه ی جهانی دانشگاه در سال نخست 1201+ و در سال های بعد در طبقه ی 1500-1201 تثبیت شده است. با توجه به افزایش سالانه ی تعداد دانشگاه ها و مؤسسات متقاضی شرکت در رتبه بندی تایمز (از 2112 مؤسسه در سال 2022 به 2855 مؤسسه در سال 2025)، موضوع ثابت ماندن رتبه ی جهانی نشان از تلاش مستمر مجموعه ی دانشگاه خلیج فارس جهت ماندگاری و حفظ جایگاه در چنین رقابت تنگاتنگ جهانی دارد، اگرچه این امر نافی لزوم تلاش و همت مضاعف کلیه ی کارکنان جهت ارتقای هر چه بیشتر جایگاه دانشگاه نمی باشد.
ذکر این توضیح ضروری است که در اکثر نظام های رتبه بندی دانشگاه ها، آمار مربوط به سالیان گذشته ی مؤسسات، ملاک عمل برای رتبه بندی در سال جاری قرار می گیرد. به عنوان مثال، برای حضور در سال 2025 نظام رتبه بندی تایمز، اطلاعات سال های 1400 و 1401 دانشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب، جهت دیده شدن تأثیر برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های جاری بر نتایج رتبه بندی، نیاز به گذشت مدت زمان معینی وجود دارد.
اگرچه نظام های جهانی نظیر تایمز اصولاً در سطح ملی اجرا نمی شوند، اما پیوستن تعداد هر چه بیشتری از دانشگاه های یک کشور می تواند به ایجاد یک زیرسامانه ی ملی در این نظام ها کمک نموده و در عین حال، امکان مقایسه ی بین دانشگاهی را در سطح ملی در کنار مقایسه در سطوح منطقه ای و بین المللی فراهم آورد تا از این رهگذر، دید جامع تری از وضعیت نیز به دست آید.
از این رو، چنان که در آخرین اخبار منتشر شده در تارنمای دانشگاه خلیج فارس نیز ملاحظه می شود، رتبه در میان دانشگاه های جامع ایران برای دانشگاه محاسبه و اطلاع رسانی انجام گرفته است. برهمین اساس، رتبه ی 16 در سال 2025 در مقایسه با رتبه ی 21 در سال 2024، حاکی از بهبود 5 پله ای جایگاه دانشگاه خلیج فارس در میان دانشگاه های جامع شرکت کننده از ایران در نظام رتبه بندی تایمز می باشد و اخبار اعلام شده از سوی مسئولین دانشگاه در خبرگزاری های مختلف نیز ناظر بر همین موضوع است.
در خصوص جزئیات مربوط به رتبه های اعلام شده در جراید، برای معیارهای مختلف در نظام تایمز نظیر آموزش، محیط پژوهش،کیفیت پژوهش، چشم انداز بین المللی و صنعت، با درصدی اختلاف -که احتمالاً به شیوه ی محاسبه مربوط می شود- مورد تأیید بوده و مسئولین امر در دانشگاه خلیج فارس نیز ضمن پایش و رصد وضعیت در هر یک از این معیارها، آسیب شناسی لازم به منظور تعیین راهبردها و جهت گیری های مناسب در این خصوص را انجام می دهند.
در عین حال، چنانکه در وبسایت رتبه بندی تایمز ملاحظه می شود، این نظام تنها برای دانشگاه هایی که حائز رتبه ی یک تا دویست شده باشند اقدام به اعلام نمره ی کلی می نماید و نمره ی باقی دانشگاه ها به صورت بازه ای اعلام می شود. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد که نمره ی کلی هر دانشگاه را می توان با تقریب خوبی از مجموع نمرات آن در هر یک از ابعاد کلی و با لحاظ نمودن ضرایب وزنی تعیین شده در روش شناسی به دست آورد.
از این رو، علیرغم افتی که در سال جاری در برخی معیارها نظیر کیفیت پژوهش یا ارتباط با صنعت برای دانشگاه خلیج فارس ملاحظه می شود، برآیند نمرات کسب شده در هر معیار و ضرایب وزنی مربوطه به گونه ای است که توانسته بهبود چندپله ای برای دانشگاه در میان دانشگاه های جامع به ارمغان بیاورد.
به عبارت دیگر، افت در شاخص های مذکور برای دانشگاه های رقیب بیشتر بوده است.
در مجموع، با توجه به اینکه هر نظام رتبه بندی تنها قادر به بررسی برخی از ابعاد عملکردی دانشگاه هاست و از طرف دیگر، دانشگاه ها دارای مأموریت ها، چشم اندارها و اهداف متمایز و متنوعی هستند، طبیعتاً نتایج حاصل از یک سامانه ی رتبه بندی به تنهایی نمی تواند ملاک ارتقا یا تنزل وضعیت کلی یک دانشگاه تلقی شود، چه بسا که آن دانشگاه توانسته باشد در ابعادی به غیر از ابعاد مورد سنجش در یک نظام رتبه بندی خاص پیشرفت محسوسی نیز نشان دهد.
در هر صورت، نتایج حاصل از هر نظام رتبه بندی تنها قادر است چشم اندازی از ابعاد عملکردی که آن نظام مدعی سنجش آن هاست در اختیار دانشگاه قرار دهد. کما اینکه، بهبود 7 پله ای جایگاه دانشگاه خلیج فارس در آخرین گزارش نظام رتبه بندی ISC، یا انتخاب دانشگاه خلیج فارس به عنوان دانشگاه برتر کشور در جشنواره ی شهید رجایی در سال جاری (تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، هر کدام حاکی از موفقیت مجموعه ی دانشگاه در برخی از ابعاد دیگر عملکردی مورد سنجش این نظام هاست.
دانشگاه خلیج فارس طی سالهای اخیر اقدامات متعددی برای بهبود و ارتقای سطح علمی و بینالمللی خود انجام داده است، از جمله: افزایش تولیدات علمی باکیفیت و انتشار مقالات در مجلات معتبر بینالمللی، جذب اساتید برجسته داخلی و بین المللی، افزایش دانشجویان بین المللی، افزایش تعداد اعضای هیئت علمی توانمند و متخصص، گسترش همکاریهای علمی ملی و بینالمللی، و گسترش ارتباط با صنایع و انعقاد قراردادهای صنعتی. این اقدامات و پیشرفتها به تدریج در نظامهای رتبهبندی منعکس خواهند شد و نشاندهنده مسیر رو به رشد دانشگاه است.
دانشگاه خلیج فارس همچنان در مسیر رشد و تعالی گام برمیدارد و با تکیه بر دانش، پژوهش و نوآوری، تلاش میکند جایگاه علمی خود را در سطح ملی و بینالمللی بیش از پیش ارتقا دهد.
در راستای رسالت و اهداف راهبردی خود (ارتقا جایگاه علمی، تبدیل به دانشگاه کارآفرین، بین المللی شدن دانشگاه، و مرجعیت علمی در حوزه خلیج فارس)، دانشگاه خلیج فارس متعهد به ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات ارتباط با صنعت است و در دستیابی به جایگاهی با کیفیت و اثربخش در راستای رسالت های خود بصورت مداوم سیاستگذاری و برنامه ریزی مؤثر انجام می دهد و از تمامی پیشنهادات و مشارکت های سازنده در این راستا استقبال می نماید.
در پایان، یادآور می شود که هر پیشرفتی در دانشگاه خلیج فارس، مرهون زحمات تک تک عزیزانی است که در اعصار مختلف در دانشگاه به دوش کشیده اند. بدینوسیله، از تمامی اعضای خانواده دانشگاه خلیج فارس، شامل اساتید، دانشجویان و کارکنان، که با تلاشهای بیوقفه خود موجبات افتخار آفرینی و پیشرفت دانشگاه و توسعه آموزش عالی استان را فراهم میآورند، قدردانی به عمل می آید.
روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس
به زودی توضیحات «خلیج فارس» بر جوابیه این دانشگاه منتشر خواهد شد.
در این زمینه
https://www.pgnews.ir/?p=241962
6 نظر
دانشگاه خلیج فارس بعنوان مهمترین رکن علمی استان دارای پتاسیل های بسیاری زیادی در راستای حل مشکلات کلان استان است بنابراین لازم است اولا مدیریت ارشد استان با برنامه ریزی ازاین پتانسیل استفاده نماید در ثانی خود دانشگاه هم با رویکرد تعامل با رسانه ها و بدنه مدیریتی استان بستر استفاده از این توانمندیها را فراهم سازد
به نظر توضیحات دانشگاه کاملا منطقیه.
من حرفم رو پس گرفتم.
آفرین به مدیران اساتید کارکنان و همه اعضای خانواده محترم دانشگاه خلیج فارس
سپاس از سایت خبری خلیج فارس.
وقتی خبر اول رو در مورد دانشگاه خلیج فارس خوندم، احساس بدی پیدا کردم.
اما با انتشار جوابیه بنظرم تلاشهای خوبی شده و کارهای خوبی انجام گرفته
بهرحال از اطلاع رساني بیطرفانه سایت ممنونم و به عنوان مخاطب به فعالیت رسانهای شما احترام میذارم.
فقط یه پیشنهاد دارم:
با توجه به اینکه خبر اول و جوابیه دانشگاه خلیج فارس رو کار کردین، لطفاً تحلیل خودتون رو هم بیطرفانه منعکس کنید.
بنظرم اینجوری رسالت رسانه تکمیل میشه.
حالا خوب با بد شما هم میرین
ببینیم اونایی که ادعا دارن چکار میکنن
ولی یه جوری حرف بزنین که بچههای استان به دانشگاه استان خودشون دلگرم بشن
من نه منافعی دارم نه طرفدار کسی هستم رئیس و غیررییس داتشگاه خلیج فارس هم نمیشناسم کیه، اما با این داستان که راه افتاد تأسف خوردم به حال بوشهر و بوشهریا
به حضرت عباس توی خودزنی لنگه نداریم
همش هم معلومه بخاطر پست و ریاست و ایناست
عدهای از اساتید ، واقعا در حد استاد دانشگاه نیستند ، آدمهایی بیسواد ، عقده ای هستند ، وجودشان برای دانشگاه و دانشجویان مضر است اما مورد توجه هستند و هر کاری دلشان میخواد انجام میدن ، برعکس تعداد معدودی استاد با بار علمی زیاد و دلسوز ، اما مورد توجه نیستند و
متأسفانه مورد بی مهری هستند