فاطمه آقایی
واردات خودروهای دست دوم همچنان در پیچ و خم وعده و وعید باقی مانده است. در حالی وعده خرید خودرو از کشورهای خارجی همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته که بر اساس گزارشها تا دو هفته آینده یعنی پایان شهریور ماه آیین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم نهایی می شود.
این در حالی است که پیش از این نیز چنین ضرب الاجلی بارها اعلام شده بود. برخی معتقدند؛ این تاخیرها نشان از نبود عزم کافی برای واردات خودروی دست دوم به کشور دارد.
روند کند واردات خودروهای صفر کیلومتر نیز سبب شده تاثیرات بازار خودرو از این اتفاق کم باشد. سوال اینجاست؛ دلیل اصلی اجرایی نشدن این مصوبه چیست؟ بی شک انحصاری که از سوی شرکتهای خودروسازی بر این بازار سایه انداخته نقش مهمی در اجرایی نشدن این مصوبه دارد.
اما با این همه اظهار نظرها در این زمینه متفاوت است. چرا که برخی هم از هزینه بالای واردات خودرو برای دولت سخن می گویند؛ موضوعی که چوب لای چرخ این مصوبه گذاشته و روند واردات را با کندی همراه کرده است.
شروع یک دور باطل دیگر
ماجرای واردات خودرو برای ساماندهی این بازار بارها مطرح شده و این موضوع حتی بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. حالا هم با زمزمه های رسیده از سوی دولتی ها در این زمینه به گفته فعالان بازار خرید و فروش خودرو رونق سابق را از دست داده و فرصت خرید و فروش به اندازه گذشته نیست.
به نظر میرسد در بازار خودرو دور باطلی در حال تکرار شدن است؛ صحبت از واردات خودرو و رکود در بازار؛ افتادن آبها از آسیاب و عمل نکردن به مصوباتی که روی کار آمده است.
تعلل در واردات خودرو در حالی ادامه دارد که آزادسازی واردات خودرو در کنار موضوعاتی همچون وعده های حذف فرآیند قرعه کشی، تنظیم قیمت و افزایش تولید از برنامه های مهمی است که وزارت صمت رکود در بازار افتادن آبها از آسیاب و عمل برای کنترل بازار و نکردن به مصوباتی که روی کار آمده است.
https://www.pgnews.ir/?p=8274
2 نظر
مگه مافیای خودرو مرده باشه
یارو مردم…. فرض کرده میگه همه ماشینا مثل همن
اگه واردات انجام بشه این فرغونها با قیمتهای نجومی رو کی میخره؟
جواب چینیها از کی میده، یه وقت ناراحت نشن!
واردات خودرو آزاد بشه
واقعا باورکردید این مصوبه هارا
انگار مافیا داره اداره میکنه خبرنداری
اینهمه دلالها وانگل چه جوری یه شبه میلیاردر بشن
…