خلیج فارس: استان بوشهر با وجود برخورداری از موقعیت خاص راهبردی، اقتصادی و نقشی که در درآمد زایی کشور دارد اما از نظر برخی زیرساختها از جمله راه با طرحهای نیمه کاره از دولتهای گذشته روبرو است و مردمان این خطه امید دارند دولت وفاق ملی در سفر رئیس جمهور با نگاه کارشناسانه اعتبار لازم برای تسریع در به سرانجام رساند این طرح ها را تامین کند.
به گزارش خلیج فارس به نقل از ایرنا، دسترسی به راه و جادههای ارتباطی ایمن و مناسب از مهمترین زیرساختهای توسعه هر منطقه به شمار میرود اما به دلیل هزینه بر بودن این طرحها روند اجرای برخی از این پروژهها در استان بوشهر لاکپشتی است درحالی که به سرانجام رساندن برخی از این پروژهها در توسعه این استان نقش موثری دارد.
تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور، احداث باند دوم دالکی به کنارتخته، محور جم به فیروزآباد، باند دوم محور ساحلی بوشهر – شیف – گناوه از مهمترین پروژههای راهسازی نیمه کاره استان بوشهر به شمار میرود که تکمیل آنها نقشی مهم در کاهش حوادث جادهای و توسعه و رونق این استان به دنبال دارد.
اتصال بوشهر به کریدور بزرگراهی ساحلی جنوب نیازمند تامین اعتبار
استان بوشهر در نوار ساحلی جنوب کشور همجوار با خلیج فارس در مسیر ارتباطی استانهای جنوبی قرار گرفته است و توسعه راهها در این استان نقشی مهم در عبور و مرور برای سایر استانهای جنوبی دارد.
به منظور بهبود وضعیت عبور و مرور و حملونقل اجرای طرح کریدور جنوب کشور در کنار نوار ساحلی در دستور کار قرار گرفته که قطعات متعددی از این مسیر تاکنون به بهرهبرداری رسیده و تعدادی از قطعات نیز در دستور کار است.
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به طول بکهزار و ۸۵۰ کیلومتر است، از بندر گواتر سیستان و بلوچستان آغاز و بعد از گذر از استانهای هرمزگان و بوشهر به استان خوزستان و مرز شلمچه منتهی میشود.
طول کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در محدوده استان بوشهر ۳۹۰ کیلومتر است که تاکنون ۳۲۸ کیلومتر از این محور در این استان به بهره برداری رسیده و تنها ۶۲ کیلومتر آن هنوز باقیمانده است.
به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر در زمان حاضر این در قسمتهای مختلف مانند اهرم – برازجان، کمربندی گناوه، تقاطع ورودی شهر گناوه و تقاطع سیراف در محور کمربندی کنگان – دوراهک فعال است.
سید امین عارف زاده اظهار داشت: برای تکمیل و بهره برداری از پروژه بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر ۴۲ هزارمیلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به گفته عارف زاده کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر منجر به فزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و تکمیل بخشی از جاده ابریشم قرن جدید از چین تا اروپا می شود.
احداث باند دوم محور دالکی – کنارتخته؛ خواستهای که در حد آرزو باقیمانده
پروژه بزرگراهی کوهستانی کنارتخته – دالکی در استان بوشهر، برای اتصال کریدور شمال به جنوب با گذشت ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان به صورت نیمه کاره باقیمانده است.
مسیر جاده دالکی – کنارتخته به عنوان دروازه ورودی استان های بوشهر و فارس است و بدلیل کوهستانی بودن مسیر دارای پیچهای تند و خطرناکی است و به دلیل ترافیک بالا همواره شاهد حوادث ترافیکی که برخی از آنها منجر به مرگ افراد میشود در این مسیر هستیم.
آنطوری که معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر میگوید: به سرانجام رساندن باند دوم محور دالکی – کنارتخته پس از یک دهه از مهمترین پروژههای در دست ساخت و مورد مطالبه مردم این استان به شمار میرود.
عارف زاده در توضیح پروژه باند دوم محور دالکی – کنارتخته اضافه کرد: طول این محور ۱۸ کیلومتر است که چهار کیلومتر آن از طرف کنارتخته تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر ۶.۵ کیلومتر ازمسیر باند دوم محور دالکی – کنارتخته از سوی جهاد نصر خراسان با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد به نام قطعه الف و قطعه ب نیز به طول ۷.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء موسسه ریل گستردر دست ساخت است.
عارف زاده تاکید کرد: با به سرانجام رسیدن باند دوم محور دالکی – کنارتخته بسیاری از مشکلات ترافیکی این محور به خصوص در روزهای زمستان و تعطیلات نوروزی که با سیل حضور مسافران به استان بوشهر مواجه هستیم برطرف میشود.
به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی استان بوشهر برای تکمیل پروژه محور دوم باند دالکی – کنارتخته ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با توجه به اهمیت آن از جمله مهمترین پیشنهادهای استان در سفر دولت چهاردهم به این استان است.
محور ساحلی بوشهر – شیف – گناوه
احداث باند دوم محور ساحلی بوشهر به گناوه به دلیل حجم ترافیک بالا، بعد مسافت کم و حوادث جادهای زیاد از جمله دیگر اولویتهای استان در بخش راه به شمار میرود.
باند دوم محور ساحلی بوشهر – شیف – گناوه به دلیل اهمیت احداث آن از جمله مصوبههای سفررییس جمهور شهید به استان بوشهر بود که اعتبار اولیه این پروژه به مبلغ ۱۱هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال ابلاغ شد.
به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی باند دوم محور ساحلی بوشهر – شیف – گناوه به طول ۹۳ کیلومتر است که تاکنون ۲۷ کیلومتر آن را به عنوان پروژه پیشنهادی داشتیم که ۹۳کیلومتر است که عملیات اجرایی ۲۷ کیلومتر آن در ۲ قطعه آغاز شده است.
وی ادامه داد: پروژه باند دوم محور ساحلی بوشهر – شیف – گناوه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
محور جم – فیروزآباد از راهبردیترین راههای جنوب کشور
احداث باند دوم محور ارتباطی جم – فیروزآباد به طول ۳۴ کیلومتر از مهمترین و راهبردیترین محورهای ارتباطی جنوب کشور به شمار میرود که با هدف روان سازی در ترانزیت کالاو مسافر افزایش ایمنی و تکمیل شبکه بزرگراهی در دست اجرا است.
از کل ۳۴ کیلومتر محور جم – فیروزآباد ۹ کیلومتر آن در استان بوشهرباقیمانده و نیازمند تامین اعتبار است.
به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر برای تکمیل این پروژه راهسازی هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور، احداث باند دوم دالکی به کنارتخته، محور جم به فیروزآباد، باند دوم محور ساحلی بوشهر – شیف – گناوه از مهمترین پروژههای راهسازی نیمه کاره استان بوشهر به شمار میرود که تکمیل آنها نقش مهمی در کاهش حوادث جادهای و توسعه و رونق این استان به دنبال دارد.
اتصال بوشهر به کریدور بزرگراهی ساحلی جنوب نیازمند تامین اعتبار
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به طول هزار و ۸۵۰ کیلومتر است که از بندر گواتر سیستان و بلوچستان آغاز و بعد از گذر از استانهای هرمزگان و بوشهر به استان خوزستان و مرز شلمچه منتهی میشود.
طول کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در محدوده استان بوشهر ۳۹۰ کیلومتر است که تاکنون ۳۲۸ کیلومتر از این محور در استان به بهره برداری رسیده و تنها ۶۲ کیلومتر آن هنوز باقیمانده است.
به گفته معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر در زمان حاضر این در قسمتهای مختلف مانند اهرم – برازجان، کمربندی گناوه، تقاطع ورودی شهر گناوه و تقاطع سیراف در محور کمربندی کنگان – دوراهک فعال است.
عارف زاده اظهار داشت: برای تکمیل و بهره برداری از پروژه بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر ۴۲ هزارمیلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به گفته عارف زاده کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر منجر به فزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و تکمیل بخشی از جاده ابریشم قرن جدید از چین تا اروپا می شود.
استان بوشهر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مقصد چهارمین سفر استانی رئیس جمهور و اعضای هیات دولت چهاردهم است.
رئیس جمهور ظهر روز چهارشنبه بیست و چهارم بهمن ماه وارد بوشهر می شود براساس برنامه ریزی اعلام شده مسعود پزشکیان تا بعد از ظهر روز پنجشنبه در این استان در نشستها و برنامههای مختلفی شرکت می کند.
نشست با فعالان اقتصادی در استانداری، دیدار عمومی با مردم در سالن ورزشی فجر و نشست با فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از برنامههای نخستین روز حضور رییس دولت چهاردهم در استان بوشهر است.
رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به بوشهر( پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه) با جمعی از فرهیختگان دیدار خواهد کرد و پس از آن در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوشهر شرکت خواهد کرد.
https://www.pgnews.ir/?p=229435