خلیج فارس: یک خط لوله از جنس فولاد را تصور کنید که میعانات نفتی را از نقطهای به نقطه دیگری منتقل میکند. قاچاقچیان میان این مسیر حفرهای درست میکنند و روزانه ۷۰ هزار لیتر از این سوخت را بین راه میدزدند. این نه یک فیلم سینمایی بلکه دقیقا اتفاقی بوده که مابین انبار پالایشگاه نفت شهید رجایی و انبار باهنر برای یک خط لوله مهم افتاده است.
سارقان بعد از سوراخ کردن لوله اصلی و نصب یک شیر، دو کیلومتر انشعاب کشیده بودند. آنها لولههای خود را از مسافت پر پیچ و خمی رد کرده تا در نقطه مقصد سوخت را به قاچاقبرها برساندند. آن هم به روشی حرفهای و بسیار پرریسک که مشابه آن در هیچ کدام از پروندههای قاچاق سوخت وجود نداشته است.
در همین حال، دادگستری هرمزگان خبر عجیبی منتشر کرد. نیروی انتظامی یک خط لوله دو کیلومتری در غرب بندرعباس کشف کرده بود که سوخت هواپیما را از لوله اصلی جدا میکرد و به یغما میبرد. از عمر این انشعاب سوختی که قاچاقچیان درست کرده بودند آنقدر میگذرد که حتی بخشی از تجهیزات و لولههای آن زنگ زده و له شده بود. برآورد رئیس کل دادگستری هرمزگان این است که سارقان بین یک تا دو سال از این مسیر قاچاق استفاده میکردند.
مسیر قاچاق، از نفت ستاره به ناکجاآباد
این سوخت در حالت معمولی از پالایشگاه نفت ستاره، تحویل انبار پالایشگاه شهید رجایی میشد و از این انبار، به انبار نفت اسکله شهید باهنر میرسید. از آنجا هم به روشهای مختلفی بین فرودگاهها توزیع میشد.
پلیس و قوه قضاییه چطور متوجه انشعاب قاچاقچیان شدند؟ انبار شهید باهنر اخیرا گزارش میدهد که از سوختی که در طول سه روز باید از انبار پالایشگاه شهید رجایی به آنها ارسال میشد، 129 هزار لیتر کم آمده است؛ چیزی حدود دو تریلی.
خبر به نیروی انتظامی میرسد و آنها کاوش را شروع میکنند. در نهایت متوجه میشوند که حدودا چهار کیلومتر مانده به بندر شهید باهنر، سارقان لوله فولادی را سوراخ کرده و به یک لوله 10 برابر کوچکتر از خود کمربند زدهاند. جزئیاتی که از سمت دادگستری از این پرونده منتشر شده بسیار حیرتانگیز است. آنها لوله دو کیلومتری خود را از زیر پل کشیده و به جهت مخالف اتوبان منتقل کرده بودند. بعد از این همه پیچ و تاب در محل بارگیری سوخت، محتویات فاضلاب را خالی کرده بودند که کسی متوجه بوی مشکوک سوخت نشود.
به گفته رییس دادگستری هرمزگان، فقط لوله به کار رفته در این مسیر متری دو میلیون تومان قیمت دارد که نشان میدهد قاچاقچیان 4 میلیارد تومان برای این کار هزینه کردهاند. همچنین مخزن حلبی در محل انشعاب نصب شده بود که قاچاقچیان برای گم کردن رد خود، روی آن را با خاک و نخاله و زباله پوشانده بودند.
روزی دو تریلی قاچاق از یک انشعاب
کارشناسانی که در محل قاچاق حضور داشتند، توضیح دادهاند که هر وقت که خط لوله اصلی پر بوده، قاچاقچیان توانستهاند روزی 70 هزار لیتر بنزین هواپیما از آنجا استخراج کنند؛ این یعنی روزی دو تریلی سوخت از اینجا بار زده شده است. سوختی که احتمالا بعد از این نقطه با گازوئیل مخلوط و به سمت ساحل انتقال داده میشود و با لنجها در میان دریا به فروش میرسد.
این انشعاب در غرب بندرعباس نشان میداد سارقان اطلاعات بالایی از نظر فنی داشتهاند که اولا جایابی مناسبی کردهاند و دوما توانستهاند بدون آتشسوزی این میزان سوخت باکیفیت را سرقت کنند.
در سالهای گذشته دادگستری هرمزگان بارها دستور داده که شرکتهای نفتی هر جایی که میعانات جابهجا میشود از دستگاههای جدیدی به نام لیترشمار استفاده کنند.
قهرمانی میگوید با اینکه از این روش میتوان از قاچاق سوخت در مبدا جلوگیری کرد اما شرکتها هنوز از روشهای سنتی و حتی چشمی به بررسی میزان سوخت و ناترازی آن میپردازند.
1 نظر
همه دست اندرکاران این قضیه میدانسته اند،پس باید همه آنها محاکمه و حتی اعدام شوند تا شاید خیانتهای از این دست صورت نگیرد