خلیج فارس: با وجود اظهارات برخی مسئولان استانی درباره تزریق اعتبار به پروژه راه آهن و فعال بودن کارگاههای آن، ولی خبرهای خوبی از این پروژه مخابره نمی شود.
به گزارش خلیج فارس؛ درحالی که راه آهن در اقصی نقاط کشور با اعتبارات عمومی در دست ساخت است، اما برای بوشهری که تامین کننده منابع خزانه مملکت است و از قضا درصورت اتصال خط آهن سراسری به بندر بوشهر، این ناوگان توجیه اقتصادی بالاتری پیدا می کند، داستان به شکل دیگری رقم خورده است.پروژه راه آهن بوشهر در سال 1386 کلنگ زنی شد، ولی پس از مدتی متوقف گردید و ادامه آن به پیدا شدن سرمایه گذار خارجی گره زده شد.
در شرایط تحریمی کشور، مشخص بود به فاینانس خارجی نمی توان امید بست، در دولت قبل حکایت تامین مالی پروژه از طریق تهاتر نفت مطرح شد؛ آن هم سه سال فقط وعده بود و دیگر هیچ.
در حالی که برخی مسئولان استانی باقی مانده از دولت سیزدهم در گزارش های خود از فعال بودن کارگاه راه آهن بوشهر خبر می دهند، اما بررسی های «خلیج فارس» نشان از رکود و نیمه تعطیل بودن این پروژه دارد.
در تیرماه بود که کارگاه پیمانکار قطعه 10 راه آهن در تنگستان تعطیل شد و دلیل آن هم اختلاف نظر با کارفرما (وزارت راه) درخصوص تعدیل نرخ پروژه عنوان گردید.
خبر می رسد قطعه 11 این پروژه که حدفاصل تنگستان تا شهر بوشهر می باشد هم با مشکل نقدینگی مواجه شده و به دلیل اینکه صورت وضعیت آن از خردادماه پذیرفته نشده، در آستانه تعطیلی می باشد.
یک منبع آگاه به «خلیج فارس» گفت:این قطعه از پروژه از روستای جمالی در بخش مرکزی تنگستان تا نزدیکی نمایشگاه بین المللی به عنوان ایستگاه قطار در دستور کار می باشد و 10 کیلومتر آن زیرسازی شده و در آستانه ابلاغ 30 کیلومتر دیگر می باشد.
وی افزود: متاسفانه داستان تهاتر نفت برای پیمانکاران راه آهن بوشهر به نتیجه نرسید و صورت وضعیت ها (حداقل برای قطعه 11) از خرداد به بعد پذیرش نشده و چندین ماه است به کارگران پرداختی صورت نگرفته و پروژه هم پیش نمی رود، از این رو احتمال تعطیلی کامل کارگاه طی روزهای آتی وجود دارد.
به گفته وی، قریب 120 کارگر و نیروی اداری در قطعه 11 مشغول به کار هستند که بیکاری آنها نیز مشکل مضاعفی می باشد.
راه آهن بوشهر در انتظار همت دولت چهاردهم
در جریان رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم، یکی از مواردی که «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی در برنامه های خود بیان کرد، اتصال بندر بوشهر به راه آهن سراسری بود.
انتظار می رود دولت کنونی و خصوصا وزیر بانوی آن درخصوص این وعده مهم برنامه اجرایی خود را اعلام کرده تا شاید شنیدن صدای سوت قطار به عمر ما قد دهد!
در این زمینه
- وعده «صادق» برای راه آهن بوشهر + ویدئو
- انتظارات بوشهر از دولت پزشکیان؛ همان همیشگی!
- پروژه راه آهن در ایستگاه تنگستان متوقف شد!
- راه آهن بوشهر در مصوبات دولت جا ماند + جدول
3 نظر
تا چند سال دیگه قسمتهایی که قبلا ساختن از بین میره قبل از اینکه قطاری به خودش ببینه
فعلا بنر چاپ کنین تا بعد
سلام.متاسفانه پیمانکار راه آهن در مسیر واقع شده در روستای خون بدون رضایت مالکین زمین ها را که تنها مایملک مردم روستای خون است را تخریب می نماید.قطعا این اقدام از سوی مردم روستا بی پاسخ نخواهد ماند.
شما تصور کنید به اقتضا جنگ جهانی بوشهر مفتخر شد به راه آهن.. اما علی رغم توسعه اقتصاد استان در عسلویه. گسترش ترانزیت و تجارت با حاشیه جنوبی بویژ ه قطر.از رده خارج شدن هواپیماها و مصبیت جاده بندربوسهر به داخل کشور هنوز دولت ها به ضرورت ایجاد راه آهن برای این بندر مهم اقتصادی برای استفاده چند منظوره هیچ کار مهم و محسوس نکرده اند…