محمد مظفری
وزیر کشور در سفر اخیرش به استان بوشهر گفته “دولت برای ساماندهی کالای همراه ملوان برنامه دارد” و ادامه داده “شایسته نیست استانی در کنار دریا باشد و سهمش از دریا ناچیز و در حد واردات کالای همراه ملوان باشد.”
این وعده ها را قبلا هم مسولین و اعضای دولت و بخصوص جناب رییس جمهور در سفرهایشان به بوشهر داده اند، که البته خروجی اش شده لایحه جدید دولت در خصوص کالای همراه ملوان که چیزی جز هدیه فقر و بیکاری به جامعه دریانوردی ندارد و البته با مخالفت شدید اهالی استان های جنوبی بخصوص بوشهر قرار گرفته است.
وزیر کشور در سفرش به بوشهر وعده داده است که دولت، برای توسعه تجارت و اقتصاد دریا در استان های جنوبی برنامه دارد! و البته ما می دانیم که دولت هیچ برنامه ای جز حذف قانون همراه ملوان ندارد! که اگر برنامه ای بود باید همزمان با حذف تدریجی قانون کالای همراه ملوان و ارائه لایحه آن به مجلس ارائه می داد.
متاسفانه دولت بعد از ارائه لایحه جدیدش در مورد قانون کالای همراه ملوان نه تنها به اعتراضات مردم و دریانوردان استان بوشهر و دیگر استان های جنوبی توجه نکرده بلکه به نظرات نمایندگان مردم در مجلس و حتی علما و بزرگان استان هم توجهی نداشته اند.
در خصوص لایحه جدید دولت درباره حذف کالای همراه ملوان نکات ذیل را مسولین وزارت کشور و نمایندگان مجلس متذکر می شویم.
۱- قانون کالای همراه ملوان یک امتیاز ویژه به مرزنشینان جنوبی است که به علت نبود زیرساخت های اقتصادی، تجاری، بندری و شرایط ویژه مرزی توسط دولت های قبل به ملوانان و دریانوردان اعطا شده و کاملا قانونی است، از این رو مردم انتظار دارند دولت سیزدهم نیز مشابه دولت های پشین حامی ملوانان و دریانوردان در اجرای این قانون باشد.
۲- بررسی قانون کالای همراه ملوان در ستاد قاچاق کالا و ارز کشور نشان از این دارد نگاه مسولین کشور به کالای همراه ملوان نگاه صحیح، کارشناسانه و مثبتی نیست و آن را نوعی قاچاق می دانند، در حالیکه مثل نقاط دیگر دنیا دولت های پیشین به مرزنشینانشان در استان های جنوبی امتیاز ویژه ای داده اند.
۳-اعطای حق کالای همراه ملوان به بنادر جنوبی در سالهای گذشته باعث کاهش بیکاری و توسعه تجارت و پیامد آن گسترش گردشگری، تجارت چمدانی ورونق دیگر بخش های مرتبط شده و یقینا حذف این قانون نیز می تواند مخاطرات بسیاری را برای این بخش ها در پی داشته باشد.
۴- یکی از دیگر آسیب های احتمالی حذف قانون کالای همراه ملوان شیوع مجدد قاچاق خواهد بود که سالهاست با اجرای قانون ته لنجی برچیده شده است.
۵- یقینا با حذف قانون کالای همراه ملوان و به علت نبود زیرساخت های بندری و عدم امکان پهلوی گیری کشتی های بزرگ، همچنین عدم دسترسی بنادر استان بوشهر به راه آهن جهت انتقال بار به سراسر کشور، قاعدتا صادرکنندگان و واردکنندگان، بنادر بزرگ کشور را به بنادر کوچکتر ترجیح خواهند داد و این باعث کم شدن رونق بنادر استان و پیامد آن بیکاری دریانوردان استان بوشهر خواهد شد.
۶- نزدیک به سه هزار شناور کوچک وبزرگ چوبی در استان بوشهر وجود دارد که حذف قانون کالای همراه ملوان صاحبان این شناورها را به علت نبود امکان فعالیت وارد چالشی جدی خواهد کرد.
۷-صنف ملوان (جاشو) و ناخدا یکی از مظلوم ترین اصناف در ایران است، که دولت برای بهتر شدن وضعیت معیشت آنها هیچ برنامه ای ندارد. به عنوان مثال در حالیکه هفت ماه از سال۱۴۰۲ گذشته هنوز هیچ مجوزی برای سفر لنج ها از سوی دولت صادر نشده است و این یعنی اینکه ملوانان هفت ماه حقوقی دریافت نکرده اند!
و در آخر اینکه دریانوردان استان بوشهر انتظار دارند اگر دولت نمی تواند در حوزه بندر ودریانوردی امتیاز جدیدی به این استان اعطا کنند، از حذف قوانین پیشین نیز دست بردارد تا دریانوردان این دیار کمرشان بیشتر از زیر بار مشکلات خم نشود.
https://www.pgnews.ir/?p=16088