مرتضی خضری
میشان یکی از راههای ارتباطی در جنوب غرب کشور و قدیمیترین راه شوسهای است که از میان تپههای جنوبی زاگرس، شهرستان گناوه را به نورآباد در جنوب استان فارس متصل میکن، محور ارتباطی مهمی که همچنان شوسه مانده است.
در سال 1386 مطالعه بر روی جاده «گناوه به میشان» آغاز شد و یکسال بعد کلنگ احداث آن به زمین خورد، اما گرفتار کم توجهی ها در استان شد.
قسمتی از این جاده که در استان فارس قرار دارد 13 سال پیش افتتاح شد. 55 کیلومتر از این راه در حوزه استان بوشهر است که کمتوجهی و ناکارآمدی مدیران پیشین مهمترین مانع انجام این پروژه بود.
این راه که به بزرگراه مرکز ایران به جنوب هم مشهور است دارای فواید بسیاری است:
▪️دسترسی آسان به امامزاده بیبی حکیمه که هر ساله به دلیل مسیر ناهموار مشکلات فراوانی را برای زائران به وجود میآورد.
▪️اگر در هر دقیقه 10 خودرو از این مسیر عبور کند با توجه به کوتاه شدن مسیر در سال بیش از 43 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی میشود
▪️توسعه گردشگری و جذب توریست
▪️پدافند غیر عامل راههای ارتباطی در رسیدن مرکز نشینان به جنوب و خلیج فارس
▪️رونق اقتصاد روستاهای در مسیر بزرگراه
▪️دسترسی بنادر مهم گناوه، دیلم، امام حسن، ریگ و ماهشهر به استانهای مرکزی و شمال کشور و رونق این بنادر.
جاده گناوه میشان وقتی کلنگ خورد مجلس هشتم روی کار بود. مجلس نهم و دهم و یازدهم هم آمدند و رفتند و هیچ تغییری در جاده دیده نشد.
دولت چهاردهم به شکل تصادفی همزمان با مجلس دوازدهم شکل گرفت. انتظار می رود جعفر پورکبگانی به عنوان نماینده مردم مرکز و شمال استان بوشهر در مجلس با اولویت دادن به آخرین قطعه بزرگراه مرکز ایران، شهرستانهای گناوه و دیلم را به راه میانبر مرکز کشور برساند.
پورکبگانی قدرت چانه زنی برای ملی کردن جاده گناوه میشان را دارد.
شوربختانه محمدی زاده در قامت استاندار تا امروز نگاه جدی به جاده گناوه میشان نداشته است. عدم حمایت استاندار برای از سرگیری عملیات اجرایی در جاده گناوه میشان مهمترین دلیل برای متوقف ماندن راه میانبر و حیاتی شهرهای شمالی استان بوشهر است.
امید است پورکبگانی هم محمدی زاده را متقاعد کند و هم خود به دنبال راه حل تازه برای آغاز عملیات اجرایی در جاده گناوه میشان باشد.
https://www.pgnews.ir/?p=175779
75 نظر
با سلام
بنده اهل روستای میشان هستم یکی از بزرگترین پروژه های لاینحل وزرات مسکن راه و شهرسازی میباشد که میتواند خانواده های بی بضاعت را از این بی مهری نجات دهد
یکی ازجاده های که نوراباد رابه بنادر نزدیکتر میکنه لازم است دولتمردان توجه ویژه داشته باشند
آخ میشان
منم اهل بیدکرزم
وقتی نمایندهای مجلس در جنوب سواد دیپلماتیک ندارند ومسئولین فقط دنبال حفظ صندلی هستند بله قربان گویی مرکز نشینان هستند از این بهتر نمی شود
ایشالا محمدی زاده بره همه چی درست بشه
آقای محمدی زاده هیچ کاری ک ب نفع شهر خودش باشه در هیچ زمینه ای انجام نمیده
آن شاالله بزودی شاهد عوض شدنش باشیم
از آقای استاندار انتظار داریم باکمک آقای پور کبگانی به این امر مهم اهتمام ورزد البته بر خلاف نظر نویسنده گزارش این مطلب صحیح نیست که آقای محمد زاده استاندار در فکر نبوده
روستای بابامنیر ما هم میانه راه است که اگر این جاده بین المللی ایجاد شود مرکز تجارت جهانی بعداز وهنگ کنک بنا خواهد شد
ده ها بار در خصوص چرایی عدم تکمیل این پروژه حیاتی و ضروری که حلقه مفقوده توسعه شمال استان بوده و تکمیل آن هم صرفه جویی فراوانی در مصرف سوخت دارد و هم از تلف شدن وقت مردم شمال استان که نیاز به دسترسی به مرکز کشور دارند جلوگیری میکند، حضوری و رسانه ای با مسئولین استان در میان گذاشته ام اما همچنان که میبینیم ، اپیدمی بی عرضگی مسئولین محلی و استانی مانع از تکمیل این شاهراه باستانی که سالهای مدیدی از شروع بکار میگذرد،شده است،،،،،
سلام.درست دقیقا اگه این راه را درست کنند خیلی خوب هستش.ممنونم اگه پیگیری کنید.
باسلام متاسفانه مسئولین استان توجه جدی به شمال استان ندارند از آقای محمدی زاده که این آب خاک حقی بر ایشان دارد انتظار بیشتری هست نماینده مجلس که تا الان معلوم نیست در مجلس چکاره است و اسمی از ایشان شنیده نمیشود انتظار هست علت اصلی عقب ماندگی در حوزه های مختلف نبود مسئول کارامد بومی هست که نایاب است.
آری این جاده بخشی از قلمرو اسکان و اتراق
عشایر قشقایی هم هست و نیاز توجه
و اهمیت
واقعا اگر این جاده باز شود خیلی خوب میشود دسترسی از استان فارس به به بوشهر راحت. مسافت کم میشود برای همه مسافران هم خوب میشود
با ساختن این جاده مسیر ارتباطی ده ها روستا که با مشکلات جاده اورژانس و خدمات نیاز دارند و خالی سکنه شده اند حل میشود و مسیر ۳ساعته به ۱ساعت و نیم تبدیل میشود این جاده ۱۰ سال پیش باید تمام میشد متاسفانه خیلی دیر شده
بهجزدکترتاجگردونهمتکندمشکلحلشود
ای راهایی که درست میکنید و بوق و کرنا میکنین ایا از زندگی حیوانات و از بین رفتن منابع طبیعی هم اطلاع دارید کجای دنیا جنگل و اقلیم جغرافیایی ی منطقه را نابود میکنید بعدش هم ادعای پیشرفت میکنید کجای دنیا جاده جدید شیراز اصفهان هزاران درخت بلوط نابود کردین هزاران حیوانات زیر خاکی و روخاکی را نابود کردین و هزاران حیوان را از گله اش جدا کردین شما بیسواد ها کجا بودین که کشور عزیز مارا نابود کردین
سلام هموطنان عزیز.درجواب دوست عزیزمون جناب قشقایی
درتمام دنیاآبادانی ورفاه برای جان انسانها صورت میگیره ودراین مورد تحقیق بکنیدمیفهمیدکه این راه سالانه جان چندصدانسان رو نجات میده وخیلی ها رو ازفقر اما خیلی ازعشایرعزیزمون بفکرییلاق وقشلاقهاشون هستندکه بعدازاین مسیربایدسختیهای مسیرهای دیگه رو تحمل کنن ونه بفکرمنابع طبیعی هستن چون توجه ای به جون آدما نمیکنن درمملکت ما.
بارک الله به این نوع تفکر 👏👏 توسعه باید پایدار باشه ،
تحلیل آبکی ومزخرف
برای شاماهایی ک فقط ب راحتی خودتون فکر میکنید مزخرفه در تمام دنیا اول تحقیق میکنن ک منابع محیط زیستی و وحش را ازبین نبرن همونطوری ک اسایش شما مهم هست اسایش وبقا حیوانات وتمام مخلوقات خدا هم مهم هست شمال کشور تمام کوه ها وجنگل ها از بین بردن جاش ویلا وخیابان ساختن ی عکس دارم از کمربندی چالوس ونوشهر مال ۲۰سال پیش با الان مقایسه کنی باورت نمیشه مگه داریم هم جنگل خوردن هم دریا
با سلام
خواستم خدمت عزیزان عرض کنم نمیخوان این جاده درست بشه چون اگه درست بشه مردم میفهمند چقد نفت و گاز از روستای اطراف میشان به خصوص روستای بزرگ و شهید پرور بیدکرز بدون سروصدا میبرن همه جواناش هم معتاد شدن از بیکاری وگرنه 50 درصد نفت ایران از سمت ماهور برداشت میشه و روستاهای اطراف نه آب شرب دارن و نه گاز وگرنه چاه بزرگ سولابدر تا 300 سال نفت داره ولی متاسفانه ماهور نه جاده داره نه امکاناتی از سیستان بدتره باید گریست به حال منطقه
انشاالله. حتی میتوان بزرگراه شیراز اصفهان را از طریق نورآباد و سپیدان به این پروژه وصل نمود و رونق اقتصادی شیراز سپیدان ممسنی و حتی نزدیک کردن اصفهان به دریا را حاصل نمود
متاسفانه شهرستانهای استان بوشهر مخصوصا گناوه به خاطر بی کفایتی وکم کاری نمایندگان این حوزه در همه ی عرصه ها حقشون پایمال شد
سلام.اگراین جاده احداث شود بندر گناوه و دیلم چنان رونقی پیدا میکنند که با بوشهر و بندرعباس و چابهار برابری میکند.چون در نورآباد ممسنی ازطریق بزرگراه به شیراز و اصفهان و تهران متصل میشود.
بسیار عالیه چون ممسنی منطقه استراتژیک جادهای جنوب بوشهر به فارس اصفهان خوزستان چهار محال بختیاری چه از نظر نظامی و ترانزیتی خیلی مهم است
از وسط قشلاق ما رد میشه من نمیزارم رد بشه زوری که نیست که یخان ملک مردم رو تصرف کنن
نخود زدی یا لوبیا ؟؟؟؟
سلام باتکمیل این جاده مسیرگناوه به شیراز1ساعت وبه اصفهان حدود2ساعت کوتاترمیشودوتمام هزینها درمدت2سال با صرفه جویی بنزین به دولت برمیگرددمسعولین دربوشهرتمام توجه شان به جنوب استان هست
سلام
ان شالله یکی دو تا حلقه چاه نفت در این مسیر کشف بشه به قید فوریت پروژه انجام خواهد شد.
هرساله یک مسیر جدید راه آهن در نیمه شمالی کشور به بهره برداری می رسد،اخرین باری که راه آهن در نیمه جنوبی کشور افتتاح شد چه سالی بوده است؟!
درآمد و بودجه از نیمه جنوبی،پروژه های ملی و حیاتی کشور برای نیمه شمالی!!
هرکسی این مطلب رو نوشته فقط زورش اومده اسم هندیجان روبیاره
احتمالا منظورش از ماهشهر هندیجان بوده چون ماهشهر هم به از ۳ مسیر به مرکز وصل میشه
آبادی وآبادانی همیشه خوب بوده وهست .. چه جنوب ایران وچه شمال .. صحبت اصلی اینه که نمیخوان آبادانی صورت بگیرد والا کار نشد نیست.غیرت وتعصب سالیان متمادیست که رخت بر بسته حال جناب استاندار میخاد بچه گناوه باشد خواه بچه زاهدان
این مسیر یکی از مهمترین و کم هزینه ترین مسیرهای اتصال شهرهای شمالی استان بوشهر به استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان می باشد چرا هنوز اقدامی انجام نشده بعنوان یک بزرگراه جای سوال است البته نقشه قبل از انقلاب هم بوده مث اینکه بزرگراه اصفهان شیراز از مسیر دالین ب نورآباد و از مسیر ماهورمیلانی ب گناوه وصل میشه امیدواریم مسئولین دو استان برای احیای این مسیر اقدام شایسته ای انجام دهند
سلام راه آهن بوشهربه ماهشهروبوشهربه شیرازالویت داره بخصوص دوبانده شدن جاده بوشهربه شیراز
کاملا درسته
طرح راه آهن ماهشهر به بندر عباس راهبردی و بسیار حائز اهمیت مربوط به سال ۷۷ بود که رها شد.
جاده دالکی به خشت مهمترین اولویت برای استان است
منظور تان جاده بین المللی دالکی به کنارتخته هستش ؟؟؟؟
جناب استاندار و نماینده محترم شهر های بوشهر _گناوه و دیلم .
سخنی با استاندار محترم ، جناب استاندار اگر جنگی دربرگیرد این راههای ارتباطی هستند که حرف اول را در موضوع پشتیبانی جنگ اعمال می کنند شما که خود یک نظامی درجه بالاهستید چرا نگاه ویژه ای به این مسیر استراتژیک ندارید ؟!!!
سخنی دیگر با آقای پورکبگانی نماینده مردم در مجلس ؛ آقای پورکبگانی شعار شما در کارزار انتخاباتی این بود که نماینده نباید خواب باشد ، لطفا بفرمایید چه اهتمام ویژه ای برای طرح های نیمه تمام الخصوص جاده میشان _ گناوه دارید ؟
از خبرنگاران محترم درخواست می شود نسبت به شعار کارزار انتخاباتی نماینده گان پیگیری لازم را داشته باشند.
بالغ بر پنجاه درصد این جاده مربوط به خط لوله شرکت نفت می باشد،ضمنا رضایت شرکت نفت هم مد نظر است،اگه خواب هستید بیدار شوید،در اینجا پدافند غیر عامل معنی و مفهومی ندارد،اگه این جاده درست بشه شوتی های گناوه ای از این مسیر تردد کرده و مسیر جاده های فارس اللخصوص نورآباد ممسنی ناامن خواهد شد، هشتاد درصد مسیر گناوه به قایمیه فارس داره دو بانده میشه، پروژه ریلی بوشهر به فارس هم در دست اقدام هست،جاده ساحلی گناوه به امام حسن و خوزستان هم دو بانده شده ،دیگه چه مرضی هست که برای مسیر الکی که هیچ گونه منفعتی نداره هزینه های سرسام آور جاری بشه،آقای خضری منطق داشته باشید،
محمدزاده در حد و اندازه عنوانش نبود …
واقعا باید افسوس خورد بحال شما با دیدگاه بکرتان
از جناب استاد محمدی زاده و پورکبگانی که هر دو عزیزند تقاضا داریم به این مهم اهتمام ورزند و مردم با لیاقت و شایسته را شیرین کام کنند.
درود، امیدوارم جناب اقای تاجگردون نماینده فهیم، فنی و دلسوز این خطه گچساران و باشت در مجلس و…« همسایه میشان و حومه»… که همواره توجه خاصی به همسایگان با خصایص فرهنگی و زبانی داشته اند ( حالا چه در سطح منطقه و چه ملی) علاوه بر تخصیص بودجه و پیگیری عملیات اجرایی راه به بحث تخصیص و توسعه کشاورزی و گردشگری از سد مهم و استراتژیک چم شیر خاصه مناطق میشان،بیدکرز ،باباکلان و غیره ترتیبی اتخاذ بفرمایند تا هرچی زودتر مشکلات مردم خوب این مناطق حل و گام بزرگی در جهت ترقی ی ارمانهای کشور برداشته شود…
ارادتمند دره شوری
متاسفانه تاج گردون بااین موافق نیست چون باعث میشه گچساران دراین راه نباشه، به همین خاطرتاج گردون اصلن موافق این راه نیست. چون هنوزراه گچساران به بندرگناوه درسته نشده.
ازبندرگناوه
همتون توی توهم ب سر میبرید. تا ۶ ماه دیگه قیمت جهانی نفت خام ب لطف دولت اصلاح طلب ب زیر ۴۰ دلار میرسه . اونوقت همه این طرح ها و برنامه ها فقط روی کاغذ
باسلام دولت های اصولگرا با قیمت های بالا نفت فروختند چه گلی بر سر مردم زدند که حالا قیمت نفت پایین بیاد اون گلها بریزند … عقب ماندگی به این راحتی جبران شدنی نیست ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا هم نداره چون اولا همشون یکی هستند دوما هیچ چیز سر جای خودش نیست
اسم قشقایی هر جا باشه اونجا رو نابود و ویرانه میکنن.
قشقایی انگلیسی ستیز
متاسفانه در اینچنین پروژه ها ساکنین منطقه و بومی ها و نیازهای آنان اولویت قرار نمیگیرند بلکه خواست و برنامه دولت های وقت هست که اولویت را به سود خودشان رقم میزنند، هر چند که در این بین خواهی و نخواهی به افرادی سود سرشار و به تعدادی دیگر زیان فراوان میرسد.
انشاالاه هرچه زودتر این پروژه شروع بکار کند ونماینده ها هم همت کنند برای ابادانی کشور عزیزمان
متاسفانه استاندار فعلی استان بوشهر در قامت عمران سازی زیر بنا های اقتصادی و رفاهی این استان نیست .راه و ترابری در یک جامعه مدرن در واقع به مثال پای آن جامعه هست . بزک سازی و نمایش ها و فیلم برداری و غوغا سالاری چاپلوسان و پاچه خواران هیچ مشکلی را از دوش مردم محروم این استان بر نمی دارد . ضرب المثل معروف بیان کننده وضعیت اسفبار این استان زر خیز است که میگوید : کار هر بز نیست خرمن کوفتن / گاو نر میخواهد و مرد کهن.
درود با احداث این جاده بخش ماهور ممسنی از بن بست خارج میشود ومسیرممسنی به گناوه ۲ساعت کوتاه تر میشود ولی با این وضعیت اقتصادی کشور امیدی به ساخت آن نیست. هرمزی
کاملا درست است.
این مسیر اگر درست اجراء شود ، با ادامه به سمت نورآباد، یاسوج ، ادامه به سمت اصفهان، میتواند گناوه را در کوتاه ترین مسیر به مرکز کشور وصل نموده و باعث رونق غرب استان بوشهر گردد.
به این جاده های موجود رسیدگی کنند جدیدا پیشکش
بازم دم نماینده جدید گرم که پر قدرت پیش میره انشاالله به نتیجه صددرصدی میرسه موفق باشی نماینده
بنده چندسال پیش دستگاههایی راه سازی بودن ازگناوه از همین مسیرامدم به سمت یاسوج خیلی نزدیک باتوجه به بزرگ راه شیرازاصفهان اگرهمین جاده بزرگراه شود.به سمت شیرازمهمترین ابر بزرگراه جنوب به شمال میشود،خیلی مسیرنزدیک استعلاک،پایین وهم چنین،امارتصادف کم درحقیقت تعجب است که استانداربوشهراین قدرتی توجهی می کنند
بنام خدا.سلام. دلایل مطروحه دراین خصوص اگر جنبه ملی داشته باشد .سالها پیش در برنامه های ۵ساله کشور و چشم اندازهای کشور دیده می شده است.منابع ملی ومصارف ملی با نظرات سیاسی و ارزشهای تجاری فرق دارد.اگر بخش خصوصی نجات بخش بوده باشد .درجهان امروز نطام سرمایداری باید سرمشق رشد بوده باشد.
سلام
این مسیر قبل از انقلاب برداشت نقشه برداری شده بود ویک مسیرخاکی از قدیم بوده که مقداری از اون فکر کنم سال 87بود زیر سازی شد
اگه ساخته بشه برا استان بوشهر عالی هست
مسؤلین اگر به فکر اشتغالزایی هستند ایجاد این جاده اشتغالزایی بالایی ایجاد میکند و باعث تمرکز جمعیت در این مناطق میشود و باعث جلوگیری از مهاجرت میشود و حتی مهاجرت معکوس ایجاد میکند
چرا جاده میشان درست شده و این قسمت گناوه درست نشده در صورتی که جاده میشان چند تا تنگ را کاملا جابجا کرد پیمانکار وتماما سنگ بود در صورتی که در قسمت ما همش خاک هست وسنگ خیلی خیلی کم. من از نزدیک در اون سالها شاهد کار پیمانکار قسمت میشون بودم. واین فقط و فقط دزدی پیمانکاران و ناکارآمدی مسولین راه و ترابری بوشهر را میرساند
سلام این جاده میتواند بعنوان شاهرگ اصلی اتصال مرکز به بنادر جنوبی با کمترین هزینه وکوتاه ترین زمان وصرفه جوبی در سوخت برای دولت یاشدوبرای مردم محروم این دیار اشتغال زایی خواهدشد از دکتر پزشکیان و وزیر راه سرکارخانم صادق باتوجه به رای 90درصدی مردم این دیار به دکتر پزشکیان تقاضاداریم با پیگیری وشروع بکار برای مقدار کم باقی مانده از این جاده دل مردم محروم این مناطق را شاد نمایند
باتشکر
اگر چنین اتفاقی بیفتد بیشترین سود را مردم استان بوشهر می برند که متاسفانه مسئولین این استان توجهی به موضوع ندارند .
اول باید نماینده ممسنی به فکر باشه که ممسنی به دریا وصل بشه و بعدا هم نماینده دیلم و گناوه و استاندار فارس به خاطر وصل شدن جنوب فارس به دریا از طریق کوتاه ترین مسیر و در آخر هم استاندار بوشهر
بابا دریا به چه درد میخوره.فکر نان باش که خربزه آب است
اقتصاد دریا نشنیدی عامو
به امیدخدا وباروی کارآمدن دکترتاجگردون این پروژه مهم به سرانجام خواهدرسید
اگه درست بشه به جای میانبر خوبی هست
متأسفانه مسئولان استان بوشهر قدردان نعمت های خدادادی و بنادر و صنایع مهم و استراتژیک ملی در این استان نیستند و کاش استاندار یک غیر بومی مثلاً اصفهانی بود
خدا می دونه باعث عقب ماندگی استان بوشهر مسیولین بومی هستند امید که یک استاندار در حد نام و جایگاه استان بوشهر منصوب شود
این جاده می تواند بعنوان شاهراه عمل کرده و میانبری به بنادر بوشهر از استان های شمالی با فواید بسیار بسیار باشد
تقریباً ۱۵سال پیش فکر کنم، در جنوب غربی ترین منطقه استان فارس یعنی بخش خشت که با استان بوشهر هم مرز هست،شروع کردن به جاده سازی و گفتند که این جاده قراره استان فارس و بخش خشت رو از بنبست دربیاره و به استان بوشهر متصل بشه.نقطه اتصال جاده ای هم میشان بود.که به حول و قوه مسئولین امر وقت و غیر وقت تا به الان روی زمین مانده است…
بحث اقتصادی و استراتژیکی و ترانزیتی و نظامی.ووووووو چیزهای دیگه که همه میدونن و مسئولین هم از بر هستن جای خودش.ولی اینکه کسی اقدامی نمیکنه جای سوال هست.قابل توجه استاندار بوشهر و نماینده مجلس بخش خشت و کوهچنار.و استاندار فارس و وزارت راه و شهرسازی و ….
بنده خدا یه نظری جهت احداث جاده ای از میشان به گناوه داده چرا اینقدر مخالفت می کنید
زمانی که میشون مرکز بوده نوراباد وشیراز خیلی کوچک بوده مردم میشون بخاطر نداشتن راه درست مهاجرت کردند وکم کم داره خالی از سکنه میشه از آقای پزشکیان و همه دستندر کاران خواهش میکنم این راه را درست کنن تا برای دولت وهمه سود داشته باشد
وفتی از جاده دو بانده شیراز بوشهر عبور مکنم میگم واقعا باید اینهمه مردم توی ترافیک آلاف میشدند و خون هزاران نفر بیگناه ریخته میشود تا این جاده دو طرفه میشود کار را امروز و فردا نکنید باید اون دنیا جواب بدی آقای مسؤل
در تمام کشورهای دارای ساحل دسترسی آسان به سواحل از نظر ریلی وجاده ای در اولویت قرار میگیره هم اقتصادی هم گردشگری رونق پیدا میکنه و زود بازده هست متاسفانه چه دولت و همچنین مسولان استانی علاقه ای نشان نمیدهند شاید خیلی مسولان نمیدونن ما دریا داریم حداقل در مناظرهها ریس جمهور ی احساس شد
تا زمانی که شمال استان گناوه دیلم بندرامام حسن بندر ریگ یک نماینده مستقل نداشته باشند همین آش و همین کاسه داغ گناوه و دیلم باید از زیر سایه بوشهر خارج بشوند
باعرض سلام وادب یه زمانی من مسافرت به بندرعباس داشتم یه پیرمرد مغازه داری از پرسید بچه کجایی گفتم نورآباد ممسنی گفتم نمی دونم کجاست گفت دوتا روستا مشهور را بگو گفتم فهلیان وبابامنیر ومیشان گفت این جاها را میشناسم میشان مرکز تجاری قبل از انقلاب بود ولی الان این یه روستا از سایر مناطق مثل خومه زار عقب مانده درکل ماهور در بین سه استان فارس و بوشهر وکهکیلویه و بویر احمد مظلوم واقع شده واز منابع ونفت استفاده میکنن وهیچ منفعتی مردم ماهور ندارن جایی که آب خوردن به سختی گیر میاد ومیخان برق را قطع کنن اولین جا ماهوره آیا مظلوم هست یانه؟واین جاده هم امکان احداثش خیلی سخته آزادیم گفتن آشپز که دوتا شد آش یا شور میشه یا بی نمک انشاءاله مسولين فکری بحال این منطقه محروم ماهور بکنن تا خالی از سکنه نشه