خلیج فارس: نمایشنامهخوانی «شب، شولای عبدالرحمن» به نویسندگی و کارگردانی استاد ایرج صغیری، با استقبال چشمگیر هنردوستان در بوشهر به روی صحنه رفت.
به گزارش خلیج فارس، نمایشنامهخوانی «شب، شولای عبدالرحمن» که به واقعه شهادت حضرت علی (ع) میپردازد، بازگشت باشکوه استاد صغیری پس از سالها دوری از صحنه تئاتر محسوب میشود.
در این نمایشنامهخوانی، ایرج صغیری در کنار هنرمندانی همچون عباس جوادی و حمید باغکی به ایفای نقش پرداخت. نمایشنامه «شب، شولای عبدالرحمن» با بهرهگیری از سبک روایتمحور، نگاهی نو و متفاوت به وقایع تاریخی مربوط به شهادت حضرت علی (ع) دارد. این اثر تلاش میکند تا ابعاد احساسی و فلسفی این واقعه را به شیوهای تأثیرگذار و هنرمندانه برای مخاطبان بازگو کند.اجرای این نمایشنامهخوانی تا دوشنبه، چهار فروردینماه ادامه خواهد داشت.
بازگشت ایرج صغیری به صحنه، اتفاق مهمی است
محمد مظفری سرپرست فرمانداری بوشهر در حاشیه حضور در اجرای تئاتر “شب شولای عبدالرحمن” اظهار داشت: بازگشت استاد صغیری پس از سالها دوری و تحمل بیماری، یک اتفاق و رویداد مهم برای جامعه هنری بوشهر است.
وی با ابراز تاسف از کمتوجهی به تئاتر در سالهای گذشته، افزود: متاسفانه عدم توجه به هنرمندان در چهار سال گذشته باعث شد که بسیاری از هنرمندان از این عرصه کنار بکشند.،عدم مدیریت مناسب در حوزه تئاتر نیز باعث دوری بسیاری از علاقهمندان از این هنر شد و تشکلهایی مانند انجمن نمایش نادیده گرفته شدند.
سرپرست فرمانداری بوشهر، با اشاره به سیاستهای دولت چهاردهم مبنی بر استفاده از همه ظرفیتهای فرهنگی هنری برای تولیدآثار ارزشمند و فاخر گفت: خوشبختانه مدیریت جدید حوزه هنری انقلاب اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، توجه ویژهای به تئاتر دارند و وظیفه سنگینی بر عهده دارند تا زمینه توسعه این هنر را فراهم کنند.
مظفری با تاکید بر لزوم ایجاد فضای مناسب برای تولید آثار شاخص و فاخر، تصریح کرد: نمایش “شب شولای عبدالرحمن” که در راستای مباحث دینی و به مناسبت شهادت امام علی (ع) اجرا میشود، یادآور ارزشهای معنوی و انسانی است و حضور تماشاگران در این ایام، بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به حضور دیگر اساتید برجستهای تئاتر و موسیقی همچون عباس جوادی، حمید باغکی، حسام حقپرست و علی ستوده در این اثر، افزود: این نمایش فاخر باید در همه شهرستانهای استان اجرا شود.
تئاتر «شب، شولای عبدالرحمن»: تجربهای عمیق و احساسی
مسعود عرب زاده
در روزهای نزدیک به ۳ و ۴ فروردین، هیجان در فضای مجازی پیرامون تئاتر «شب، شولای عبدالرحمن» به اوج رسید.
لحظه به لحظه انتظار میکشیدم تا شاهد نمایشنامهخوانی استاد ایرج صغیری باشم که به روایت شهادت امام علی (ع) خواهد پرداخت.
دو روز پیاپی، حضور تماشاگران، هنرمندان مطرح و مسئولین در این رویداد، ارزش و اهمیت خاصی به آن بخشید.
طراحی صحنه
طراحی صحنه به دست آقای *کریم محمودی*، با نگاهی هنرمندانه، فضای نمایش را به یک تجربه عمیق و احساسی تبدیل کرده است. پرده قرمز رنگ در مرکز صحنه قرار داشت و به عنوان یک عنصر کلیدی، توجه بیننده را جلب میکرد. این پرده نمایانگر احساسات شدید و تنشهای درونی داستان داشت.
رنگ قرمز، نماد عشق، شور و خطر و به تماشاگران حس و حال خاصی منتقل میکند.
استفاده از پارچه مشکی در بخشهای دیگر صحنه، حس انزوا و جدایی را به تصویر میکشید.
این تضاد رنگی، بین عشق و تنهایی، تعادل ایجاد کرده و به عمق معنایی اثر افزوده بود. چیدمان بازیگران که به صورت متقارن در دو سمت صحنه قرار گرفتهاند، حس تضاد و دوگانگی را به وضوح منتقل میکرد. این طراحی، فضایی متعادل و هماهنگ ایجاد میکند که به تماشاگران این امکان را میدهد تا به راحتی با داستان و شخصیتها ارتباط برقرار کنند.
نورپردازی نیز نقش مهمی در ایجاد حس و حال نمایش داشت.
نور قرمز که بر روی پرده تابیده میشد، احساسات عمیق را تقویت کرده و به تماشاگران کمک میکرد تا در عمق داستان غوطهور شوند.
این ترکیب از عناصر بصری، فضایی پرشور و در عین حال عمیق ایجاد میکند که مخاطب را به تفکر و تأمل وادار میسازد.
متن نمایش
در شبهای نورانی لیله القدر، زمانی که دلها در جستجوی آرامش و معنویت بودند، به تماشای تئاتر «شب، شولای عبدالرحمن» نشستم.
حضور استاد ایرج صغیری، که سالها از دنیای صحنه دوری گزیده بود، مانند صدای گرم و کلام عمیق او، تماشاگران را به دنیای خود دعوت کرد و هر واژهاش به دلها نفوذ میکرد. در این شب، گویی زمان متوقف شده بود و همه ما در یک لحظه مشترک، به یاد تاریخ و ارزشهای انسانی پیوسته بودیم.
خوانش منحصر به فرد استاد صغیری و نحوه اجراهای عباس جوادی و حمید باغکی، نفس را در سینه هر تماشاگری حبس کرده بود. این هنرمندان پیشکسوت، با هنرنمایی استثنایی خود، روح تازهای به صحنه بخشیدند. چیدمان متقارن دو گروه بازیگران، حس تضاد و دوگانگی را به وضوح منتقل میکند و این همنشینی احساسات، به درک عمیقتری از داستان کمک میکند.
حماسه حقپرست، استاد موسیقی، با سازهایی چون عود و تنبک، و علی ستوده، شروهخوان، که در زمان مناسب با صدای دلنشین خود شروه میخواند، به این تجربه عمق بیشتری بخشید. نور قرمز در وسط صحنه، توجه بیننده را جلب میکند و نماد احساسات شدید، خطر یا تنش است.
این فضا، موسیقی را به طرز هنرمندانهای در هم میآمیزد و به فضایی پرشور و عمیق تبدیل میشود که تماشاگران را به تفکر و تأمل وادار میسازد.
به عنوان تماشاگر، از جایگاه خود به صحنه نگاه میکنم و فضای پرشور و هیجان را در میان جمعیت حس میکنم.
چهرههای مشتاق و در حال تأمل تماشاگران، نشاندهندهی ارتباط عمیق آنها با داستان و شخصیتهاست.
این همنشینی احساسات به من نیز منتقل میشود و باعث میشود که در هر دیالوگ و حرکت بازیگران غرق شوم.
تئاتر «شب، شولای عبدالرحمن» با نگاهی نو به واقعه شهادت حضرت علی (ع)، ابعاد احساسی و فلسفی این واقعه را به طرز هنرمندانهای به تصویر کشید. فضای تاریک و خالی اطراف بازیگران، احساس انزوا و تنهایی را به بیننده منتقل میکند و بر اهمیت دیالوگها و تعاملات بین شخصیتها تأکید میکند.
https://www.pgnews.ir/?p=242159