خلیج فارس: تخفیف بلکفرایدی یا جمعه سیاه در آخرین جمعه ماه نوامبر در کشورهای اروپایی و آمریکا برگزار میشود و بسیاری از برندهای معروف و فروشگاهها در این روز و به مناسبت نزدیک شدن به کریسمس، تخفیفهای ۵۰ الی ۹۰ درصدی روی محصولات خود اعمال میکنند.
به گزارش خلیج فارس؛ چند سالی میشود که در کشورمان نیز به تقلید از بلکفرایدی غربی، شاهد اعمال تخفیفات در برخی از فروشگاهها، سایتهای آنلاین خرید و برندهای مختلف ایرانی هستیم. اما چقدر این اعمال تخفیفهای فروشگاههای ایرانی واقعی است و اصلا بلکفرایدی در کشورمان تا چه میزان به بلکفرایدی غربی نزدیک است؟
بعضی از ما برچسب تخفیف روی محصولات را که میبینیم، پیش میآید که حتی بدون توجه به ارزش واقعی یک محصول یا میزان تخفیفش، ترغیب به خرید میشویم.
خرید بیبهانه
فرهیختگان نوشت: همانطور که اشاره کردیم، فلسفه بلکفرایدی در کشورهای غربی، نزدیک بودن به کریسمس و به تعبیری انبارگردانی در آستانه سال نو میلادی است. از اینرو مردم برای آغاز سال نو، از این انبارگردانی استقبال میکنند. بنابراین میتوانیم بگوییم که بلکفرایدی در دل پاییز سرد ایرانی امری غیرقابل درک و تاحدودی بیمعناست؛ چراکه هیچ مناسبتی نیست که به بهانه آن از انبارگردانی فروشگاهها و مغازهها استقبال کنیم.
در غرب، بهانه کریسمس است اما در ایران ما مناسبت و بهانهای در تقویم برای یک خرید انبوه وجود ندارد. از اینرو، بهانه اصلی این اعمال تخفیف را در کشور نداریم؛ چراکه روزهای قابلتوجهی تا آخر سال ایرانی مانده است و عملا انبارگردانی در وسط پاییز به کار نمیآید. اگر واقعا تخفیفهای ۵۰ الی ۹۰ درصدی به نفع خریدار ایرانی است، پس بهتر بود که در انتهای سال روی اجناس اعمال میشد؛ چراکه هم بهانه مناسبتی وجود دارد و هم در آن مدت، میزان خرید مردم نسبت به سایر ماههای سال به بهانه آغاز سال نو بیشتر است.
بنابراین فروشنده ایرانی اگر به دنبال فروش انبوه است و برای این فروش انبوه هم به فکر سود مشتری از یک تخفیف واقعی است، بهتر بود که در آستانه سال نو تخفیفاتی با عنوان جمعه سیاه یا بلکفرایدی استفاده کند تا هم اجناسش را با قیمت مناسب به فروش برساند و هم مشتری در این فروش، سود قابل ملاحظهای ببرد.
برای همین، به نظر میرسد که بلکفرایدی آذرماه آنقدرها که باید به نفع خریداران نیست؛ چراکه هم بیمناسبت است و هم آنقدرها که باید واقعی نیست.
وقتی قیمتها کیک است!
اما چرا میگوییم بلکفرایدی در کشورمان واقعی نیست؟ با یک جستوجوی ساده به پاسخ این سوال هم میتوانیم برسیم.
در فضای مجازی کاربران زیادی گزارشهایی از افزایش قیمت ناگهانی محصولات برخی از برندهای ایرانی دادهاند. مثلا یکی از برندهای چرم معروف، در آستانه بلکفرایدی دستکش چرم یک میلیونی را به دو میلیونوخردهای افزایش میدهد و در فروش بلکفرایدی، قیمت واقعیاش را بهعنوان قیمت تخفیف داده شده، به خریدار قالب میکند.
قصه تخفیفهای بلکفرایدی در کشورمان دقیقا همین است. برندها و آنلاینشاپها چند روز پیش از شروع بلکفرایدی، قیمتها را افزایش میدهند و سپس ناگهان در آستانه جمعه سیاه، روزشمار تخفیفها را برای مشتریها آغاز میکنند تا با تاثیر روانی یک خرید ارزان، خریدار ترغیب بشود محصول را بخرد و این ذهنیت نیز برای او شکل بگیرد که یک خرید پرسود داشته است.
هشدار پلیس فتا درباره بلک فرایدی یا جمعه سیاه
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با هشدار نسبت به برخی کلاهبرداری ها با بیان اینکه امسال نیز به تقلید از فروشگاههای غربی شاهد بلک فرایدی (Black Friday)، حراج جمعه سیاه در آخرین جمعه ماه نوامبر برابر با هفتم آذر ماه هستیم، اظهار کرد: در ظاهر فروشگاههای آنلاین شرکت کننده در این حراج بزرگ و استثنایی روی کالاهایشان، تخفیفی سنگین ارائه میدهند تا توجه مشتریان را جلب کنند اما پشت تمام این تبلیغات گسترده تخفیفهای ویژه و استثنایی آنها، تنها ترفندی نهفته است.
سرهنگ علی محمد رجبی افزود: از این رو هر ساله بعد از بلک فرایدی شاهد شکایت قابل توجهی از مردم به خاطر کلاهبرداریهای صورت گرفته در خریدهای آنلاین این حراجهای بیسابقه هستیم.
وی ادامه داد: یکی از روشهای کلاهبرداری در حراج جمعه سیاه به این صورت است که کالای تبلیغ شده با کالای تحویل شده به خریدار، از نظر کیفیت و مشخصات و همچنین اصالت و جنس کالا متفاوت است.
این مقام انتظامی یادآور شد: بسیاری از کالاهایی که در این حراج توسط فروشگاههای آنلاین با تخفیفات ویژه تبلیغ میشود کالای تقلبی یا بُنجل است و با استفاده از شیوه حراج بلک فرایدی برخی از فروشندهها میتوانند کالاهای قدیمی خود را به راحتی بفروشند!
رجبی با تأکید بر اینکه کار پیجویی و پیگیری قضائی و حقوقی خریدهای اینترنتی فرآیند بسیار سختی دارد از شهروندان خواست که در حراج جمعه سیاه از شبکههای اجتماعی به صورت مستقیم خرید نکنند، چراکه تضمینی برای ارائه کالا با همان اصالت و کیفیت معرفی شده وجود ندارد.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به تخفیفات دورغین در این ایام عنوان کرد: قیمت برخی کالاهای حراج شده از قیمت واقعی آن در بازار بالاتر است به عنوان مثال در حراج آنلاین جمعه سیاه کالا تخفیف ۵۰ درصدی خورده اما شاید ۱۰ درصد گرانتر از قیمت بازار باشد.
این مقام مسئول به ارسال نشدن کالای خریداری شده در حراج توسط فروشگاههای تقلبی اشاره کرد و گفت: برخی فروشگاههایی که در این حراج شرکت و در کانالها و گروههای شبکههای اجتماعی تبلیغات فراوانی میکنند اصلاً وجود خارجی ندارند و فروشگاههایی هستند که توسط مجرمان سایبری برای این روز خاص طراحی شدهاند.
این مقام انتظامی به خانوادهها هشدار داد که حتماً نوجوانان را در خرید از حراج جمعه سیاه همراهی کنند تا نه تنها خریدهای غیرضروری انجام ندهند بلکه در دام مجرمان سایبری هم گرفتار نشوند.
وی از هموطنان خواست توصیههای پلیس فتا را جدی گرفته تا در معرض اینگونه کلاهبرداری قرار نگیرید و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریتهای سایبری با این پلیس درمیان بگذارند.