پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1399/01/06 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 27708707 تاریخ نمایش این آگهی : 1399/01/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 23625184
کد خبر : 353549 تاریخ ثبت : 1399/6/22 18:14 نظرات تایید شده : 0

خلوتی غیرانتفاعی‌ها و رونق بازار معلم خصوصی زیر سایه کرونا

خلیج فارس: ثبت نام دانش‌آموزان در مدرسه‌های غیر دولتی بوشهر امسال نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش یافته و همین امر مدارس دولتی را مملو از دانش آموز کرده است.

خلیج فارس: با شیوع و ماندگاری ویروس کرونا و مجازی شدن بخش عمده آموزش مدارس، بسیاری از والدین دانش‌آموزان که تا پیش از آن آموزشگاه‌های غیر دولتی را برای فرزندان خود انتخاب کرده بودند برای کاهش هزینه تحصیل آنها، امسال به سراغ مدرسه‌های دولتی و معلم خصوصی گرایش پیداکرده‌اند.

به گزارش خلیج فارس؛ ایرنا نوشت: بسیاری از این خانواده‌ها معتقدند، با توجه به اینترنتی و مجازی شدن آموزش‌ دیگر نیازی به صرف هزینه سه تا چهار میلیون تومانی برای پرداخت شهریه دانش آموزان به مدرسه غیر انتفاعی نیست و گرایش خانواده‌ها به تحصیل فرزندانشان در مدرسه‌های دولتی باعث شده بسیاری از آموزشگاه‌های غیر انتفاعی با کمترین شمار دانش آموزان سال تحصیلی را آغاز کنند و حتی برخی از آنها نیز به دلیل به حد نصاب نرسیدن شمار دانش آموزان مجبور به توقف فعالیت خود شده‌اند.

خلوتی غیرانتفاعی‌ها و رونق بازار معلم خصوصی زیر سایه کرونا

این درحالی است که مدارس دولتی و هیات امنایی در پایه‌های مختلف مملو از دانش‌آموز شده‌است، طوریکه در یک کلاس مدرسه دولتی ۳۷ تا ۴۵ دانش‌آموز ثبت نام کرده‌اند که آموزش آنها در فضای مجازی و بصورت اینترنتی برای معلمان بسیار سخت شده‌است. 

براساس آمار اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر شمار ثبت نام دانش‌آموزان در مدرسه‌های غیر دولتی امسال نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش یافته است.

مدارس غیر انتفاعی در اواخر دهه ۶۰ با توجه به افزایش قابل توجه دانش‌آموزان و تراکم بالای کلاس‌های درس مدرسه‌های دولتی با وجود برگزاری آنها حتی در۲ و ۳ شیفت، برای کاهش جمعیت این مدارس تاسیس شدند تا باری را از دوش مدارس دولتی بردارند.

هزینه معلم خصوصی جایگزین شهریه مدارس غیر انتفاعی 

برخی از والدین دانش آموزان بوشهری معتقدند: وقتی قرار است آموزش به صورت مجازی باشد چه ضرورتی دارد در این شرایط سخت اقتصادی اقدام بر پرداخت شهریه‌های سنگین کنیم.

سوسن خورشیدیان می‌گوید: فرزندم سه سال است که در یک مدرسه غیر انتفاعی مشغول به تحصیل است اما با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها به این نتیجه رسیدم که ضرورتی ندارد در این شرایط سخت اقتصادی اینقدرهزینه کنم.

وی افزود: با مجازی شدن آموزش‌ها، احساس کردم تفاوتی بین آموزش مدرسه دولتی و غیرانتفاعی وجود ندارد به همین دلیل مدرسه دولتی را برای آموزش فرزند خود ترجیح دادم.

یکی دیگر از اولیای دانش آموزان بوشهری گفت: فرزندم چهار سال است در مدرسه غیردولتی مشغول به تحصیل بود با وجود مجازی شدن آموزش‌ها از اواخر سال گذشته اما مجبور به پرداخت کامل شهریه شدم به همین دلیل امسال با توجه به افزایش شهریه‌ها و ادامه آموزش مجازی تصمیم گرفتم فرزندم را جابه جا کنم.

علی حیدری اضافه کرد: با توجه به نبود تفاوت در آموزش‌ها صلاح دانستم که هزینه مدرسه غیر دولتی را صرف معلم خصوصی کنم شاید این طور نتیجه بهتری داشته باشد.

خلوتی مدارس غیردولتی در سایه کرونا 

مدیر آموزشگاه غیرانتفاعی در بوشهر گفت: امسال بدلیل ماندگاری بیماری کرونا و برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، اولیا تمایل کمتری به ثبت نام فرزند خود در این نوع مدارس دارند.

اصغر جلالی ریشهری افزود: در سال‌های گذشته برای ثبت نام در برخی مدرسه‌های غیردولتی باید یک شب تا صبح در نوبت می‌ماندند اما امسال با شیوع ویروس کرونا میزان پذیرش و ثبت نام از دانش‌آموزان بسیار کاهش یافته و بیشتر افراد تمایل به مدرسه‌های دولتی پیدا کرده‌اند.

وی یادآور شد: حتی برخی از اولیای دانش‌آموزان برخلاف میل فرزندان خود به دلیل مجازی شدن آموزش اقدام به جابه جایی آنها کرده‌اند و این اقدام می‌تواند تاثیر سوء بر روند آموزش داشته باشد.

جلالی ریشهری بیان کرد: برخی از اولیا بدون توجه به عواقب تصمیم خود مسائل مالی را برمسائل آموزشی ترجیح داده و اقدام به جابه جایی فرزندان خود کرده‌اند.

وی اضافه کرد: امروز این مشکل باعث شده جمعیت دانش‌آموزی در برخی مدرسه‌های غیر انتفاعی پایین تر از نرم واقعی باشد این درحالی است که در مقابل کلاس‌های درس مدارس دولتی بسیار شلوغ شده‌است.

این مدیر مدرسه غیر انتفاعی بیان کرد: خیلی از والدین دانش‌آموزان تنها به بهانه امکان نداشتن پرداخت شهریه اقدام به جابه جایی فرزندان خود می‌کنند.

ضرورت حمایت از مدارس غیر انتفاعی

جلالی ریشهری تاکید کرد: امروز بسیاری از مدرسه‌های غیر دولتی برای حفظ دانش‌آموزان خود مجبور به طولانی کردن مدت بازپرداخت شهریه شده‌اند که این فشار زیادی به مدرسه‌ها وارد می‌کند.

 وی یادآور شد: برخی دیگر از مدرسه‌ها نیز با تقویت امکانات سخت و نرم افزاری توانسته‌اند به سختی روی پای خود بایستند.

جلالی ریشهری با اشاره به افزایش شهریه دانش‌آموزان در مدرسه‌های غیر دولتی اضافه کرد: تبدیل آموزش از فضای حقیقی به مجازی زیرساخت‌ها و هزینه‌هایی برای مدرسه‌ها به دنبال دارد و تامین این امکانات نیاز به پشتوانه مالی دارد.

این مدیر مدرسه گفت: والدین تصور نکنند با آموزش مجازی کار معلمان کمتر شده و محدود به همان ۳۰ دقیقه آموزش است در این شرایط معلمان مجبورند وقت بیشتری را برای تولید محتوا و کار با دانش‌آموزان صرف کنند.  

وی تاکید کرد: در این شرایط با بخشنامه و دستورالعمل کارکردن امکان پذیر نیست این معلم است که باید خلاقیت لازم برای جذب دانش آموز در کلاس‌های مجازی را داشته باشد و در این شرایط باید کلاس‌های مجازی را به گونه ای هدایت کرد که دانش آموز احساس کند در کلاس حضوری قرار دارد.

جلالی ریشهری گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده باید با پرداخت تسهیلات کم بهره از مدرسه‌های غیر دولتی حمایت و این کاهش جمعیت دانش‌آموزی را جبران کنند.

وی اضافه کرد: اکنون بیشتر مدرسه‌های غیردولتی در فضای استیجاری به سر می‌برند در این شرایط برای سرپا نگه داشتن این مدرسه‌ها باید راهکاری اندیشیده شود.

این مدیر مدرسه غیر انتفاعی گفت: کرونا برای مدرسه‌ تهدید نیست بلکه فرصتی است که با ایجاد برخی زیرساخت‌ها باید فضای آموزش مجازی را به بچه‌ها آموخت.

وی تاکید کرد: حتی اگر بیماری کرونا فروکش و همه چیز به روال عادی بازگشت نیز باید با تدبیر اندیشیده شده از سوی مسئولان، فضای کلاس مجازی حفظ شود.

آموزش مجازی برای کلاس‌های با شمار دانش‌آموزان بالا سخت است

مدیر مدرسه هیات امنایی باهنر بوشهر گفت: بیشتر اولیا دانش‌آموزانی که در مدرسه غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند بر این باورند که با مجازی شدن آموزش‌ها هزینه در این مدرسه‌ها کاری بیهوده است.

محمد کاظمی اضافه کرد: همین امر باعث شده امروز بسیاری از مدرسه‌های دولتی شلوغ و مدرسه‌های غیر دولتی خلوت شده‌است.

وی اظهار کرد: شلوغ شدن کلاس‌های درس مدرسه‌های دولتی باعث شده معلمان این مدرسه‌ها با کلاس‌های ۳۷ تا ۴۵ نفر روبرو شوند که هدایت این جمعیت دانش آموزی از طریق فضای مجازی بسیار مشکل است.

کاظمی بیان کرد: ارائه آموزش‌ها از طریق فضای مجازی سختی خود را دارد که با افزایش جمعیت دانش‌آموزی به طور یقین کیفیت کار آموزش کاهش و فضای کار برای معلم بسیار سخت می‌شود.

وی گفت: بیشتر خانواده‌ها با این اعتقاد که هزینه مدرسه دولتی را صرف سایر امور زندگی و یا معلم خصوصی برای دانش‌آموزان می‌کنند و از طرفی نیز با توجه به ارزیابی کیفی و توصیفی در مقطع ابتدایی تصور می‌کنند فرزندانشان امتیازهای لازم را می‌گیرند به همین دلیل مدرسه‌های دولتی را بر غیر انتفاعی ترجیح می‌دهند، این درحالی است که مقطع ابتدایی اساس کار به شمار می‌رود و باید سرمایه‌گذاری لازم بر دانش‌آموزان صورت گیرد.

کاظمی یادآور شد: این اقدام اولیا باعث شده بسیاری از کلاس‌های مدرسه‌های غیر دولتی با ۱۰ دانش‌آموز و یک کلاس مدرسه دولتی با ۴۵ دانش آموز سال تحصیلی را آغاز کند.

وی ادامه داد: هرچند آموزش‌ها مجازی است اما با توجه به سختی کار برای معلم در فضای مجازی باید اولیا به کیفیت کار نیز توجه داشته باشند و عجولانه در زمینه جابه جایی فرزندان خود اقدام نکنند.

کاظمی تاکید کرد: بیشترین دلیل تغییر مدرسه دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری مسائل اقتصادی است و کیفیت کار آموزش کمتر نقش دارد.

کلمات کلیدی خبر : مدرسه کرونا دانش آموز
-->