پویاسامانه

کد خبر : 279099 تاریخ ثبت : 1398/5/28 13:09 نظرات تایید شده : 3
فرمانده انتظامی استان در گفتگو با «خلیج فارس»:

درخصوص خودروهای شوتی، اراده کافی در سایر دستگاهها نیست/ اقدامی برای کاهش توقیف محموله‌ها در ایست بازرسی

خلیج فارس: یکی از مشکلاتی که فعالان تجاری استان بوشهر نسبت به آن معترضند، رفتارهای سلیقه ای در مسیر فعالیت های شان می باشد که از آن جمله توقیف کالاهای ترخیص شده از گمرک در ایست بازرسی ها به ظن قاچاق است.

خلیج فارس: یکی از مشکلاتی که فعالان تجاری استان بوشهر نسبت به آن معترضند، رفتارهای سلیقه ای در مسیر فعالیت های شان می باشد که از آن جمله توقیف کالاهای ترخیص شده از گمرک در ایست بازرسی ها به ظن قاچاق است.

به گزارش «خلیج فارس»؛ این موضوع هزینه های مضاعفی برای صاحبان بار و تجار در پی دارد و باید مدتها در انتظار رسیدگی تعزیرات مانده که بعضا در این مدت، برخی کالاها از حیض انتفاع خارج می شود.

این موضوع و همچنین حوادثی که خودروهای شوتی رقم می زنند، زمینه دیدار مدیرمسئول و خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی «خلیج فارس» با فرمانده انتظامی استان شد تا در این زمینه پاسخ های مقامات مسئول هم دریافت شود.

سردار واعظی با بیان اینکه گمرک به دلیل کمبود زیرساخت ها و تجهیزات، محموله های خروجی را به صورت رندمی بررسی می کند، ادامه داد: براساس قانون، پلیس ملزم به بررسی محموله ها است که ما نیز به صورت رندمی مانفیست گمرک را با محموله مطابقت می دهیم که درصورت وجود مغایرت، مصداق قاچاق است و ضمن توقیف آن، تصمیم گیری و تعیین تکلیف به تعزیرات حکومتی سپرده می شود.

وی با بیان اینکه اقدام پلیس درخصوص توقیف خودروهای حامل قاچاق قانونی است، ادامه داد: اگر نسبت به این موضوع اهمال کنیم، این محموله در ایست بازرسی استان های دیگر توقیف می شوند و عملا مشکلی حل نکرده ایم، از این رو اگر فعالان تجاری در این خصوص قوانین را رعایت کرده و محموله شان مطابق مانفیست گمرک باشد، مشکلی رخ نمی دهد.

به گفته سردار واعظی، 70 درصد محموله های توقیف شده از سوی پلیس در مرجع قضایی مورد تایید قرار می گیرد.

این مقام انتظامی درخصوص این سوال که آیا راهکارهایی نظیر پلمب محموله یا بکارگیری تجهیزات الکترونیکی برای کاهش توقیف محموله ها به ظن قاچاق در دستور کار نیست؟ خاطرنشان کرد: ساختار حضور پلیس در گمرک مصوب شده و ما نیروی انسانی موردنیاز را هم تامین کرده ایم، اما منتظر اعلام آمادگی کمرگ هستیم که قطعا با استقرار پلیس گمرک، این مشکلات کمتر خواهد شد.

به گفته وی، همچنین پیگیر حضور نماینده تعزیرات در ایست بازرسی ها هستیم تا تعیین تکلیف محموله های قاچاق سریع تر باشد و حتی بتوان بخشی از محموله که قانونی است، جدا کرده و انتقال یابد.

سردار واعظی راهکار حل مشکل را تکمیل زیرساخت های گمرک دانسته تا محموله ها نه به صورت رندم و تصادفی بلکه همه آنها از گیت عبور کنند.

درخصوص خودروهای شوتی، عزم و اراده کافی وجود ندارد

فرمانده انتظامی استان بوشهر درخصوص سوالی پیرامون حوادث ناگوار خودروهای شوتی در محورهای استان بیان کرد: خانواده راننده این خودروها نیز نگران بازگشت آنها هستند و حوادث رخ داده در محورهای استان که یک پای آن خودروهای شوتی بوده، به وضعیت نگران کننده ای رسیده است.

سردار واعظی با بیان اینکه بخشی از کالایی که عوارض دولتی آن پرداخت نشده بجای اینکه یکجا حمل شود به خودروهای سواری داده می شود تا در صورت توقیف توسط پلیس، مابقی محموله را داشته باشند، ادامه داد: براساس مصوبه شورای تامین استان، خودروهایی که رعایت مقررات راهنمایی را دارند، نباید توقیف شوند، ولی آن هایی که سرعت مجاز را رعایت نمی کنند و حادثه ساز هستند یا تغییر وضعیت داده اند، توسط پلیس توقیف می شوند.

وی تصریح کرد: درخصوص خودروهای شوتی، این مسئله قابل حل است، ولی عزم و اراده لازم که باید در مجموعه هایی غیر از پلیس وجود داشته باشد، نیست.

به گفته فرمانده انتظامی استان، پیشنهاداتی برای مدیریت بهتر این مشکل به شورای امنیت کشور داده شده و منتظر اعلام نظر آنها هستیم که فعلا بنای تشریح این پیشنهادات را ندارم ولی قطعا کمک کننده هستند.

هماهنگی شوتی ها و برخی ماموران را تایید نمی کنم

سردار واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضا گفته می شود تردد خودروهای شوتی در جاده های استان و عدم ممانعت پلیس ناشی از برخی هماهنگی ها با ماموران است، تصریح کرد: این مسئله کذب است و موید آن هم توقیف 5600 خودروی شوتی طی سالجاری است که قطعا اگر تبانی و هماهنگی آنچنانی وجود داشت، این حجم توقیف خودروها نباید باشد، هرچند تصمیم نهایی درباره آزادی آنها با مرجع قضایی است.

تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید

-->