پویاسامانه

کد خبر : 278442 تاریخ ثبت : 1398/5/24 11:48 نظرات تایید شده : 2

جشن روز خبرنگار بوشهر با حضور معاون وزیر ارشاد+تصاویر

خلیج فارس: جشن روز خبرنگار بوشهر با حضور محمد خدادی معاون اطلاع رسانی و امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت خانه مطبوعات و رسانه های استان در مجتمع فرهنگی هنری برگزار شد.

خلیج فارس: جشن روز خبرنگار بوشهر با حضور محمد خدادی معاون اطلاع رسانی و امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت خانه مطبوعات و رسانه های استان در مجتمع فرهنگی هنری برگزار شد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ در این آئین که استاندار و شماری از مسئولان استانی هم حضور داشتند، ضمن تجلیل از برخی پیشکسوتان رسانه و مطبوعات، معاون وزیر ارشاد با اشاره به مشکلات پیش روی رسانه ها، تاکید کرد: راهکار بهبود شرایط، توجه به نیاز مخاطب و تقویت اقتصاد رسانه است.

همچنین در این مرراسم، رقیه زیرک، سعید رضایی و مهرداد جشنی پور از خبرنگاران استان در تریبون آزاد به طرح مشکلات رسانه های استان پرداختند مکه عمدترین آنها مشکل بیمه خبرنگاران نشریات و رسانه های سراسری، چند برابر شدن هزینه کاغذ، توزیع ناعادلانه آگهی های نفتی و ضرورت پیش بینی ابزارهایی برای پاسخگویی جدی تر مسئولان از جمله موارد مطرح شده بود.

پایان بخش این آئین نیز اجرای گروه موسیقی محلی "سریا" بود.

جریان رسانه دچار اختلال کمی گرایی است

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین گفت:

  • کمیت اثر رسانه را دچار اختلال می‌کند و امروز جریان رسانه دچار اختلال کمی گرایی شده است. باید به این اصل توجه کرد که حمایت از رسانه کارکرد رسانه را دچار اختلال می کند.
  • ایران بیشتر از تعداد کل کشورهای اتحادیه اروپا خبرگزاری دارد به نحوی که ۵۰ کانال صداو سیما، ۴۱ خبرگزاری و۳۰۰ روزنامه در کشور فعالیت می‌کنند و این خود نیازمند بازنگری است که از سطح به عمق برویم.
  • خواننده کارفرمای رسانه و رسانه مجری خواننده است برهمین اساس باید دید اطلاعات تهیه شده مورد نظر کارفرمااست؟

  • ما باید از خواننده به رسانه برسیم برای این کار محتوای رسانه باید متناسب با نیاز خواننده باشد.
  • رسانه‌ها پایه‌های بلندگوی دیگران نیستند بلکه خودشان موضوع هستند و زوایه های پنهان جامعه را  باید پیدا کنند.
  • محتوای رسانه باید مبین اسم آن باشد و  به قدری در متن تسلط داشته باشد که متن هر رسانه برند، نشان و قدرت آن رسانه باشد.
  •  تامین امنیت شغلی، بیمه و نداشتن دغدغه معیشت حق رسانه است چون رسانه‌ها دغدغه معیشت مردم را دارند.

  • در این شرایط باید دید رسانه ها داخل زندگی و بخشی از سبد زندگی مردم هستند و درحالی که  مردم هزینه هرچیزی به غیر از اطلاعات را پرداخت می‌کنند اما در این بخش هزینه نمی کنند.
  • در راستای رسیدن به اقتصاد رسانه باید نظام عرضه و تقاضا ایجاد شود و درآمد اصحاب رسانه از فروش اطلاعات نه از حمایت و آگهی تامین شود.
  • آگهی موجب افزایش خواننده نمی‌شود ولی افزایش خوانندگان باعث افزایش آگهی می‌شود.
  • امسال سه هزار خبرنگار از طریق صندوق هنرمندان و روزنامه نگاران در سطح کشور بیمه و مشغول مذاکره برای افزایش تعداد این جمعیت هستیم.

  • باید تلاش شود نظام واقعی جریان اقتصاد رسانه را به رسانه برگرداند تا رسانه ها ماندگار شوند.
  •  امروز با اختلال تولید اطلاعات روبه رو هستیم که به اسم خبرنگار فیک نیوز و شایعه تولید و مورد سواستفاده و به ندرت موجب باج خواهی می شود این آفتی است که با آن مواجه هستیم ولی با قدرت اعلام می کنیم که رسانه و خبرنگار فاسد و رسانه و خبرنگار رانت خوار در کشور نداریم.
  • نسخه اصلی امنیت شغلی خبرنگاران اقتصاد رسانه است که در گرو زنده کردن عرضه و تقاضا، بردن هزینه اطلاعات در سبد هزینه خانوار است، کارفرما بودن خواننده، کارکرد رسانه از تبلیغ به شبیه سازی و تبیینی است.
  • برای حفظ چرخه قدرت رسانه‌ای کاغذ امروز به اندازه دارو برای ایران حیاتی است در همین ارتباط ۴۰ میلیون دلار تخصیص داده شده است  و تا کنون چهار هزار تن کاغذ توزیع و ۱۸ هزار تن تامین ارز شده و به مرور در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌گیرد.

موزه مطبوعات جنوب کشور در بوشهر راه‌اندازی می‌شود

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر نیز در آیین روز خبرنگار گفت:

  •  معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی موزه مطبوعات جنوب کشور در بوشهر موافقت کرده‌اند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • تبعیض و بی‌عدالتی رسانه‌ها را رنج می‌دهد و انتظار داریم شاهد نگاه عادلانه‌ای در توزیع آگهی‌ها باشیم.

  • با موافقت معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه مطبوعات جنوب کشور در بوشهر راه‌اندازی می‌شود.
  • غربی‌ها با ابزار رسانه تهاجم شدیدی را علیه اقتصاد کشور ما داشته‌اند و اثرات و ضربه‌های مخربی را به اقتصاد ما وارد کردند و باید در این جنگ رسانه‌ای نیز دشمن را مغلوب سازیم.

فعالیت 121 رسانه دارای مجوز در استان

مازیار هوشمند مدیرخانه مطبوعات استان بوشهر نیز بیان کرد:

  • ۱۲۱رسانه فعال در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۱رسانه دولتی و ۱۱۰رسانه از سوی افراد حقیقی اداره می‌شود.
  • گر چه امروز میل به رسانه های بر خط است اما هنوز هم تمایل فعالان این عرصه به سمت رسانه های مکتوب است و وجود ۶۵ رسانه مکتوب در استان گواهی بر این مدعاست.
  • وجود ۲ روزنامه و ۵۳ پایگاه خبری و چهار نشریه بر خط در استان بوشهر نشان می دهد این استان در عرصه اطلاع رسانی فعال است.

  • با توجه به پیشینه تاریخی استان بوشهر در رسانه‌های مکتوب و حضور در نوار مرزی و حساسیت آن حمایت از رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مکتوب استان که یک درصد رسانه‌های کشور را تشکیل می‌دهند ضروری است.
  • حضور مطبوعات استان در نمایشگاه‌های مطبوعات کشور، قرار گرفتن یکی از رسانه‌های مکتوب استان جزو چهار رسانه برتر کشور در بخش درست نویسی از جمله افتخارات مطبوعات استان بوشهر طی سال های اخیر بوده است
  • بیشترین سهم آگهی‌های دولتی مربوط به صنعت نفت در استان بوشهر است که مطبوعات استان از آن محروم بودند اما با تلاش و پی‌گیری خانه مطبوعات برگشت.

امید آفرینی مهمترین رسالت خبرنگاران است

فاطمه کرمپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت:

  • امیدآفرینی و افزایش تاب‌آوری در کنار بیان مسائل و مشکلات جامعه و نقد منصفانه و مصلحانه از وظایف خبرنگاران است.
  • رسالت اصلی خبرنگار آگاهی بخشی، زبان گویای جامعه و مدافع منافع مردم است و در واقع این اصل محقق نخواهد شد مگر اینکه رسانه ها مستقل باشند.

   

-->