پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1398/08/16 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 4134006 تاریخ نمایش این آگهی : 1398/07/06 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 9273385
کد خبر : 273537 تاریخ ثبت : 1398/5/2 12:31 نظرات تایید شده : 21
گزارش «خلیج فارس» از نیم‌روز حضور روی صندلی خط واحد و ایستگاههای اتوبوس

داد مردم از اتوبوسرانی بوشهر بالاست+تصاویر

خلیج فارس: اگرچه کولر روشن است، اما هوای درون اتوبوس میل به شرجی پیدا کرده و عرق ریزان مسافران شروع شده، طوری که برخی با کاغذی خود را باد می زنند، یکی از آن ها نیز در گفتگو با همدیگر نسبت به گرمای اتوبوس معترض است...

خلیج فارس- فریده جعفری زاده: ظهر گرم و شرجی تیرماه، خورشید در وسط آسمان جولان می دهد. مردم از شدت گرما به کانکس های انتظار در ایستگاه سه راه باغ زهرا که مجهز به کولر هستند پناه برده اند. اتوبوسی در ایستگاه نبود. دو خانم که حدود 20 دقیقه معطل شده اند، به سمت دفتر کنترل چی می روند تا در مورد زمان حرکت اتوبوس سوال کنند. مسئول دفتر پاسخ داد: "20 دقیقه دیگه میاد." آنها با اعتراض می گویند: چه خبره؟ این همه معطل شده ایم. مسئول دفتر هم با بی حوصلگی پاسخ می دهد: اتوبوس کم داریم و الان زمان تغییر شیفت است. منتظریم اتوبوس ها برگردند تا آنها را به خط بفرستیم.

خانم دیگری گفت: این ساعت اکثر ادارات و شرکت ها تعطیل می شوند، حداقل زمان تعویض شیفت را وقتی بگذارید که کم مسافر است تا مردم زیاد معطل نشوند.

خانم "بشالب" که از مخبلند به مرکز شهر با اتوبوس تردد می کند، به خبرنگار ما می گوید: صبح سرویس نبود، وقتی گلایه کردم، کنترلچی ایستگاه می گوید ما کاره ای نیستیم، بروید با شهرداری حرف بزنید. سرویس ها یا خرابند، یا به اداره ها و ارگان ها می دهند. با این مدیریت، مردم باید بخاطر کمبود اتوبوس یک ساعت در ایستگاه معطل شوند. بعضی ها اکثر مواقع دیر به سرکار می رسند و دچار مشکل شده اند و از طرفی با این درآمدها، استفاده از سواری هم به صرفه نیست.

ایستگاه میدان شهید مطهری شلوغ بود، به طوری که تعدادی از شهروندان در بیرون از ایستگاه در گرما ایستاده یا نشسته بودند. کم کم سرو کله اتوبوس ها پیدا شد.

مدتی بعد مسیرها را اعلام کردند و مسافران با توجه به مسیرهایشان، به سمت اتوبوس رفته و سوار شدند و بحث ها همین جا تمام شد. من نیز به عنوان شهروندی که سال هاست از خانه تا دفتر هفته نامه با اتوبوس جابجا می شوم، با یکی از آنها همراه شدم.

اتوبوس های فرسوده و صداهای غیرمعمول

انتهای اتوبوس ابزار و وسایل روغنی به چشم می‌ خورد. در قسمت بانوان روکش کف اتوبوس فرسوده و روی دریچه های آن با تکه موکتی پوشانده شده است. پای یکی از مسافران با فرزند در آغوش هنگام سوار شدن به لبه موکت برخورد می کند و چیزی نمانده نقش زمین شود اما صندلی و برخی مسافران را تکیه گاه می کند و موضوع ختم به خیر می‌شود.

پشت صندلی ها یادگاری هایی به چشم می خورد و اتوبوس فرسوده به سختی جثه پیرش را حرکت می دهد. هنوز مسیر زیادی را طی نکرده ایم، صداهای عجیبی توجه مسافران را به خود جلب می کند. هر چه راننده پا را بیشتر بر پدال گاز می فشارد صداهای غیرمعمول در انتهای اتوبوس بلندتر می شود.

مسافران: در اتوبوس ها پختیم!

گرما و شرجی هوا بالاست و عقربه های ساعت 30 دقیقه از 13 را نشان می دهد. اتوبوس در ایستگاههای بین مسیر می ایستد و بر شمار مسافران اضافه و شلوغ تر می شود.

اگرچه کولر روشن است، اما هوای درون اتوبوس میل به شرجی پیدا کرده و عرق ریزان مسافران شروع شده، طوری که برخی با کاغذی خود را باد می زنند، یکی از آن ها نیز در گفتگو با همدیگر نسبت به گرمای اتوبوس معترض است و می گوید: «از گرما پختیم، همین را روشن نکنند بهتر است، لااقل هوای داخل اتوبوس اینقدر دم نمی کند که نشه نفس بکشیم.»

یکی از مسافران هم می گوید: باز این خوبه، چند روز پیش که از سبزآباد به شهر می آمدیم، وقتی به راننده اعتراض کردیم که از گرما پختیم و کولر را روشن کن، ابتدا بی تفاوت بود و وقتی چند مسافر اعتراض کردند، اینگونه پاسخ داد پنجره های اتوبوس را باز کنید، کولر خراب است.»

شهروند دیگری هم به بحث ما اضافه شده و می گوید: ایستگاه سه راه باغ زهرا فاقد سایه بان برای اتوبوس هاست، بطوری که اتوبوس ها مدتها زیر آفتاب و در گرمای سوزان هستند. همچنین لاستیک بعضی از اتوبوس ها ترک دارند که اگر بر اثر گرما و فعالیت بترکد، صدمه های جبران ناپذیری به مسافران و راننده وارد می کند، ولی ظاهرا برنامه ای برای نوسازی و رفع نواقص وجود ندارد.

ایستگاههای مکانیزه؛ کمیاب و خراب

طبق بررسی میدانی خبرنگار «خلیج فارس»، بین دو ایستگاه مرکزی اتوبوس های بوشهر (حدفاصل میدان معلم تا سه راه باغ زهرا) 12 ایستگاه نصب شده که 6 مورد آن مکانیزه کولردار و بقیه به صورت سنتی بدون محفظه می باشند که کولر برخی از ایستگاه ها بعضی مواقع خاموش هستند. در محلات جنوبی نیز تنها دو ایستگاه مکانیزه کولردار نصب شده که یکی از آنها (مخبلند) فاقد کولر است.

خانم صفایی که ساکن محله دواس می باشد و روزانه برای رسیدن به محل کار مسافر اتوبوس است، می گوید: شخصا چندین بار با مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری تماس گرفته و درخواست کردیم به دلیل تعداد زیاد مسافران اتوبوس در دواس، خواستار نصب ایستگاه مکانیزه شدیم که آخرین بار پاسخ داد "از ایستگاه مخبلند که محله مجاور ماست دل خوشی نداریم چون کثیف است و بوی تعفن می دهد و مردم در نگهداری آن همکاری نکرده اند. من هم به ایشان گفتم: شما ایستگاه در دواس بگذارید شخصا نسبت به نظافت هفتگی و نگهداری از آن همکاری می کنم، اما با این بهانه عجیب، کاری صورت نگرفت.

در این میان شهروندی که وارد ایستگاه شده بود، به جمع ما پیوست و گفت: بچه بوشهرم امّا متأسفانه اکثر ما بوشهری ها پشت هم نیستیم. مشکل اصلی خودمان هستیم که در مقابل این خرابی ها و بی نظمی ها گله و شکایتی نمی کنیم. شیراز هر 5 دقیقه اتوبوس وارد ایستگاه می شود و اگر در فعالیت آن اخلال ایجاد شود، همه اعتراض می کنند، ولی در بوشهر درباره خرابی وضعیت اتوبوسرانی ساکت هستیم.

خرابی اتوبوس ها

عالیپور یکی از شهروندان خیابان خواجه ها، خدمات رسانی اتوبوسرانی را نامناسب عنوان می کند و می گوید: یکسال پیش به مردم وعده داده اند با جابجایی ایستگاه مرکزی اتوبوس ها، در تردد آنها تاخیری صورت نمی گیرد، اما جالب است تردد اتوبوس در ایستگاههای محلات از ساعت و نظم مشخصی تبعیت نمی کند و همین اتوبوس های باقی مانده در خط هم برخی اوقات در مسیر دچار خرابی شده و شهروندان را آواره می کنند، اتفاقی که چند هفته پیش در مسیر سبزآباد رخ داد و ساعت 10 شب زن و بچه مردم به دلیل خرابی اتوبوس در خیابان رها شده و اتوبوسرانی هم با بیان اینکه آخرین سرویس در خط ما بوده و دیگر اتوبوسی نداریم، به راحتی زیربار مسئولیتش برای رساندن مسافران به مقصد، شانه خالی کرد.

شهروند دیگری در ادامه گفت: غروب یک روز گرم و شرجی تیرماه ایستگاه برج بودم، دو کولر در ایستگاه مکانیزه وجود داشت که یکی از آنها آب چکه می کرد و صندلی ها را خیس کرده بود و دیگری خراب و خاموش بود. به مسئول ایستگاه گفتم این دو تا کولر خراب هستند. وی سرش را پایین انداخته و گفت: والا چند روزه اطلاع داده ایم امّا کسی نیامده کولرها را درست کنه ما چیکار کنیم؟

در ضمن کولر ایستگاه مکانیزه آن سمت خیابان در برج قریب به دو ماه هست که به سرقت رفته اما هنوز سازمان هیچ اقدامی نکرده و کولری نیاورده اند. با اینکه این دو ایستگاه مکانیزه هستند امّا به دلیل خرابی و عدم وجود کولر، مردم مجبوراً در گرمای هوا بنشینند.

بی نظمی و عدم تردد اتوبوس های حومه شهر

مشکلات تنها مختص به اتوبوس های داخل شهری نیست، طوری که پیام های متعددی درخصوص گلایه مخاطبان به «خلیج فارس» از عملکرد اتوبوس های حومه نیز ارسال شده است.

عبدی پور از دویره در پیامی به «خلیج فارس» نوشته: «مدتی هست اتوبوس های دویره، احمدی، چاهکوتاه، تل اشکی، صبح ها نمی آید و مسافرها سردرگم شده اند. سرویس هشت شب هم چند وقتی است برداشته اند و همه با خط چغادک تردد می کنند و برای ادامه مسیر به سواری ها پناه می آورند. وقتی از مسئول ایستگاه سوال کردم، پاسخ داد سرویس ها خراب است و فقط ظهرها اتوبوس ساعت 13:30 و 16 فعال است. به خدا مردم گناه دارند، خیلی سختی می کشند. خداوکیلی کرایه سواری گران است و نمی توانیم هر روز با سواری رفت و آمد کنیم و روی این اتوبوس ها نمی توان هیچگونه برنامه ریزی داشت.»

بوشهر یکی از ناکارآمدترین مدیریت‌های حمل و نقل عمومی سطح کشور را دارد

یک عضو شورای شهر در گفتگو با «خلیج فارس» گفت: شهرداری بوشهر یکی از ناکارآمدترین مدیریت‌های حمل و نقل عمومی سطح کشور را دارد طوری که اساسا بوشهر چیزی به نام حمل و نقل عمومی ندارد.

اکبر توسلی در پاسخ به این سوال که برای بهتر شدن وضعیت اتوبوسرانی چه راهکارهایی داشته اید، اظهار داشت: در حال حاضر سازمان اتوبوسرانی بوشهر مانند مجموعه ای ورشکسته عمل می ‌کند، طوری که بالای ۱۰ میلیاردتومان بدهی دارد و مدیریت شهری به وضعیت آن توجهی ندارد. در حالی که یکی از معیارهای سنجش درجه شهرداریها همین وضعیت اتوبوسرانی است.

وی ادامه داد: راهکار بنده حذف بودجه غیرضروری تقاطع غیرهمسطح جدید مطهری و تدوین یک سیستم حمل و نقل کارآمد و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی در بوشهر است، یعنی ۴۰ تا ۵۰ میلیاردی که قرار است به صورت نقطه ای، خرج تقاطعی کنیم که به عقیده کارشناسان تاثیری در کاهش ترافیک کل شهر ندارد، با تزریق به سیستم حمل و نقل همگانی، از لحاظ اقتصادی سود بیشتری برای شهر دارد. بنابراین وقتی ما یک سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشیم که کاربردی بوده و پوشش خدماتی آن در همه نقاط شهر توزیع شده باشد قطعا شهروندان بیشتری به دلیل مقرون به صرفه بودن از این خدمات بهره برداری می کنند و خیابانها خلوت تر و حجم سرویس دهی سریعتر و مطلوبتر می شود.

توسلی در مورد بازدید هفته گذشته شهردار از ایستگاه اتوبوس در سه راه باغ زهرا و تعمیرگاه اتوبوسرانی گفت: بعید می دانم که تغییر خاصی حاصل شود و تصمیم بر تغییر و ایجاد نگرش جدیدی وجود داشته باشد. چرا که جناب شهردار از بدو انتصابش تاکنون از خیلی حوزه ها بازدید داشته و تغییر خاصی رقم نخورده است و صرفا فقط بازدید بوده است.

اتوبوسرانی از مدیریت ضعیف رنج می برد

طاهره شمشیری دیگر عضو شورای شهر بوشهر در مورد مشکلات پیش روی اتوبوسرانی گفت: همانگونه که بارها در صحن علنی تذکر داده و شخصا هم پیگیری کردم، عملکرد سازمان حمل و نقل شهرداری را غیرمطلوب می دانم. سالهاست اتوبوسرانی از مدیریت ضعیف رنج برده و همچنین عدم استفاده از مشاوره های قوی و خوشفکر باعث شده شهروندان دچار مشکل شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر بوشهر ادامه داد: رهایی از این مشکلات را در سه آیتم می بینم: نخست اجرای مدیریت قوی و خلاق در این حوزه که دارای تجربیات موفق پیشین باشد، دوم مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی به صورت مطلوب و منطبق با قوانین و سوم بهره گیری از مشاوران قوی و دارای تجربه. در صورتی که راهکارهای گفته شده عملی گردد خود به خود جذب منابع مالی جهت به روزرسانی ناوگان حمل و نقل صورت می گیرد.

عدم پاسخگویی مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری

پیگیری چندین باره خبرنگار «خلیج فارس» برای طرح گلایه های شهروندان از مشکلات اتوبوسرانی و کسب توضیحات وی، با عدم پاسخگویی «کردگار» مدیر این سازمان مواجه شد و بی نتیجه ماند.

نگاهی به نارضایتی مسافران و گلایه های زیرپوستی رانندگان، نشان می دهد اتوبوسرانی بوشهر نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر است، قبل از آنکه از مرحله بحران عبور کرده و هر اقدام اصلاحی، نوشداروی بعد از مرگ سهراب باشد.

در این زمینه:

نارضایتی شهروندان از اتوبوسرانی بوشهر

چرخ‎های پنچر اتوبوسرانی بوشهر+تصاویر

وضعیت خراب اتوبوسرانی بوشهر/ 17 دستگاه زمین‌گیر شدند





-->