پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1398/04/30 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 362823 تاریخ نمایش این آگهی : 1396/02/18 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 26234249
کد خبر : 270964 تاریخ ثبت : 1398/4/16 10:22 نظرات تایید شده : 1
جمشید افرندید

غوره‌هایی که آمده‌اند زود مویز شوند!

نگاهی به تولد و رشد سریع سایت های خبری تحلیلی در زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس

توجه به رسانه های مجازی برای تبلیغات چندی است تمام زوایای فکری افرادی که در پی دیده شدن یا تبلیغ کالای شان هستند به خود معطوف کرده است.

رشد سریع و انفجاری وسایل ارتباط جمعی در ایران در چند دهه گذشته روند تبلیغات را به سمت دیگری  سوق داده است. کارشناسان و متخصصین علوم ارتباطات بخش مهمی از مطالعات خود را امروزه صرف شناخت چند و چون و قوانین حاکم بر این فضا نموده اند. مطالعات گسترده ای توسط دانشجویان و محققین صاحب نظر رشته های مختلف ارتباطی در مورد گرایش ها و میزان تاثیرگذاری و شیوه های اثرگذاری در مخاطبین در این فضا صورت گرفته است که نشاندهنده ارزش و جایگاه غیر قابل انکار این رسانه ها در هدایت افکار عمومی جامعه است.

یکی از جنبه های مهم رسانه های مجازی تاثیری است که در شکل دهی و هدایت افکار عمومی در موسم انتخابات دارند.

شاید نقطه شروع و اوج روی آوری به فضای مجازی برای رصد  انتخابات را بتوان انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 دانست. آن روزها سایت های خبری نقش مهمی در هدایت افکار جمعی و انگیزه دهی به رای دهندگان و همچنین بعد از انتخابات بازی کردند؛ سایت های خبری در کنار روزنامه ها محل مراجعه و رصد انتخابات بود.

ظهور شبکه های اجتماعی نظیر واتساپ و تلگرام در دوره بعدی یعنی سال 1392 صورت گرفت. در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 بود که برای اولین بار جامعه با پدیده جدیدی به عنوان شبکه های اجتماعی روبه رو شد، هر چند رای دهندگان به این وسیله ارتباطی به عنوان یک مرجع تصمیم گیری زیاد توجه نکردند؛ زیرا هنوز بسیاری از افراد جامعه از این فضاها محروم بودند و همچنین سرمایه گذاری انتخاباتی روی این رسانه از طرف کاندیداها صورت نگرفت اما توجه به این فضا به حدی بود که کاندیداهای انتخاباتی اقدام به بکارگیری مشاورین ارتباطی با تخصص فضای شبکه های اجتماعی نمودند.

اما نقطه اوج استفاده از شبکه های اجتماعی، انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1394 بود.

در این انتخابات شبکه های اجتماعی به مقام اول توجه رای دهندگان تبدیل شدند. رشد سریع این رسانه و آشنایی با این ابزار ارتباطی باعث شد کاندیداها نگاه ویژه ای به این رسانه داشته باشند و صحنه تبادل اطلاعات و بحث های انتخاباتی شود. نکته قابل توجه این بود که از سایتهای خبری بازدید کمتری می شد و این حاصل تب ناشی از ورود این رسانه های خصوصی بود.

در استان بوشهر سایت های خبری تحلیلی از ابتدای روی کار آمدن وسایل ارتباط اینترنتی نقش مهمی را در شکل دهی و هدایت افکار عمومی بازی کرده اند چه در موسم انتخابات و چه بعد از آن.

این سایت ها با هزینه های شخص مدیر اداره می شود و بازده مالی و اقتصادی برای مدیر و یا خبرنگار خود ندارند.

اما پدیده جدید در حال شکل گیری در این روزهای باقیمانده تا انتخابات مجلس است که در نوع خود تعجب برانگیز است و آن ظهور سایت های جدید با نام های خاص که برای جلب مخاطب به نشر مطالب حاشیه دار می پردازند. بنده به عنوان جزیی از خانواده مطبوعات استان یک هفته گذشته تاکنون لینک هایی در شبکه های اجتماعی مشاهده کردم که نام رسانه منتشر کننده آن اولین بار بود به گوشم خورده بود.

جالب تر اینکه این سایت ها که به احتمال زیاد ظهور آنها معلول نزدیک شدن به انتخابات هست بدون اخلاق حرفه ای به نقد بعضی از افراد و یا یک جریان می پردازند و این خود مشخص می کند در پی دستیابی به مخاطب برای شکل دهی به فضای انتخاباتی هستند و فضای سیاسی و فکری آرام استان را وارد فاز جدیدی کرده اند. هر چند با رشد سطح آگاهی اجتماعی بعید است سایتهای جدید بتوانند با این ترفندها حضور خبرگزاری های مطرح و دارای سابقه را کمرنگ کنند اما به وجود آمدن این فضای غیر حرفه ای اگر کنترل نشود آسیب های جدی در پی دارد و تنش ها را افزایش می دهد.



کلمات کلیدی خبر : جمشید افرندید