پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1398/01/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 43328727 تاریخ نمایش این آگهی : 1396/02/18 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 20576963
کد خبر : 266388 تاریخ ثبت : 1398/3/22 00:24 نظرات تایید شده : 8

نامه نماینده لامرد و مُهر فارس به امام جمعه بوشهر: شاهد تخلفات در توزیع عوارض آلایندگی پارس‌جنوبی هستیم

خلیج فارس: نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس در نامه‌ای به نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر، توضیحات قانونی را در ارتباط با وقوع تخلفات در توزیع عوارض آلایندگی پارس جنوبی ارائه کرد.

به گزارش «خلیج فارس» به نقل از ایلنا؛ متن نامه سید محسن علوی به آیت‌الله صفایی بوشهری به شرح زیر است:

https://static3.ilna.ir/thumbnail/GnJhMGMYDKi0/zD2ly951Lbe1X4vBXmeYxnwvBKd2o-upCBoRpuXWWQ3xVYIwBtE8SJc5CgG8w1SR1HhaeHPcWe7Z4QQxwQ5aCQuC6bW65Yo2vzNA1A_oYcME-xuDHnCGIL88GkvFaMums2lp5Xzk-eErjUYezqJx1w96qHB4I0VpXuOejRjZDSys4NdjIqNZJEQ6csj1vAj053OvwUiLVEE,/%D8%B3%DB%8C%D8%AF+%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C.jpg

بسمه تعالی

حضرت آیت الله صفایی بوشهری

نماینده محترم ولی فقیه در استان بوشهر و امام جمعه بوشهر 

سلام علیکم و رحمت الله 

احتراما پیرامون مطالبی که اخیرا در خصوص نحوه توزیع عوارض آلایندگی صنایع واقع در پارس جنوبی، که با جنجال و هیاهوهای رسانه ای عده ای از مسئولان استان بوشهر همراه بود، و از طرفی حضرتعالی را که با متانت با موضوع برخورد نمودید، بر خود واجب دانستیم با حضرتعالی که به عنوان شخصیتی فاضل و دارای قابلیت و اهلیت در استان بوشهر می باشید، طرح موضوع نموده و این عریضه را محضرتان تقدیم نماییم.

• همواره از محضر شما اساتید بزرگوار آموخته‌ایم که ( العدل هو إعطاء کل ذى حق حقه ) ( عدالت پرداخت حق هر حق داری به اوست) 

• از زبان شما آموخته‌ایم که امام عدالت علی علیه السّلام فرمود ((العدل اوسع الاشیاء فی التواصف و اضیق الاشیاء فی التناصف )) عدالت در مقام توصیف ، میدان و عرصه ای وسیع دارد ولی در مقام عمل دایره بسیار تنگی دارد. اجرای عدالت مهم تر از تعریف عدالت و توصیف آن است، و بسیار دشوارتر.

• از شما اساتید بزرگوار آموخته‌ایم که خداوند متعال می فرماید (( وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلى أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوى)) ، سرزنش و ملامت دیگران شما را در مسیر ترک عدالت قرار ندهد، در هر شرایطی عدالت را پیشه کنید، که به تقوی نزدیکتر است.

• لازم میدانم جهت اطلاع حضرتعالی چند نکته را در خصوص عوارض آلایندگی به استحضار برسانم:

۱- در ماده ۶ برنامه ششم توسعه به دو نوع عوارض اشاره شده است : (الف) عوارض ارزش افزوده واحد های تولیدی (ب) عوارض آلایندگی واحد های تولیدی ، این دو نوع عوارض، دو موضوع مجزا و متفاوت از یکدیگر می باشند که احکام متفاوتی دارند.

۲- عوارض ارزش افزوده موضوع ماده ۱۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه و نیز بند ۱ ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه می باشد ،که این عوارض در شهرستانهای استانی که صنایع در آن واقع می‌باشد، به نسبت جمعیت توزیع می شود . ((بند ۱ ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه : عوارض وصولی بند(الف) ماده (٣٨) قانون مالیات بر ارزش افزوده، با رعایت ترتیبات قانونی و پس از کسر وجوه مقرر در قانون مذکور و واریز به حساب تمرکز وجوه آن استان نزد خزانه داری کل کشور از طریق حساب رابطی که بنا به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور توسط خزانه داری کل کشور افتتاح می‌گردد، به نسبت هفتاد درصد (٧٠ %) شهرها و سی درصد (٣٠%) روستاها و مناطق عشایری و براساس شاخص جمعیت به حساب شهرداریها و دهیاریها واریز می‌گردد. سهم روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری به حساب فرمانداری‌های شهرستان مربوط واریز می‌گردد تا با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همان روستاها و مناطق عشایری هزینه شود.))

۳- اما عوارض آلایندگی موضوع ماده ۱۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه و نیز بند ۳ ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه می باشد، این مواد قانونی برای شهرستانها و مناطقی که از آلودگی تاسیسات و صنایع مستقر متاثر می‌شوند و آلایندگی تاسیسات بر آن شهرستانها تاثیر منفی می‌گذارد، حق بهره مندی از عوارض آلایندگی قائل شده است.

بر اساس این مواد قانونی، عوارض آلایندگی تنها در شهرستان‌های تحت تاثیر آلایندگی توزیع می‌شود و سایر شهرستانهای واقع در آن استان که متاثر از آلایندگی نمی‌باشند حقی بر این نوع از عوارض ندارند.

(( بند ۳ ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه : عوارض آلایندگی واحدهای تولیدی موضوع تبصره (١ ) ماده (٣٨) قانون مالیات بر ارزش افزوده در هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداریها، دهیاریها و فرمانداریها (برای روستاهای فاقد دهیـاری و مناطق عشایری) همان شهرستان توزیع می گردد. در صورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی (پنجاه نفر و بیشتر) به بیش از یک شهرستان در یک استان سرایت کند، عوارض آلودگی براساس سیاستهای اعلامی سازمان به نسبت تأثیرگذاری، در کمیته ای مرکب از رئیس سازمان استان و فرمانداران شهرستانهای ذیربط، مدیرکل محیط زیست و مدیرکل امور مالیاتی استان بین شهرستانهای متأثر توزیع می‌شود.))

۴- بر اساس ماده ۱۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه و نیز در تبصره بند ۳ ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه ، عوارض آلایندگی حق مناطقی است که تحت تاثیر آلایندگی صنایع قرار بگیرند که ممکن است در یک استان و یا در دو یا چند استان قرار گرفته باشند . قانون در مواردی که آلایندگی در شهرستانهای واقع در چند استان تاثیر گذار باشد ، برای شناسایی میزان آلایندگی شهرستانهای متاثر از آلایندگی، ساز و کاری پیش‌بینی کرده است که در مواد فوق الذکر به آن اشاره شده است. 

(( تبصره بند ۳ ماده ۶ برنامه ششم توسعه : در صورتی که شهرستانهای متأثر از آلودگی در دو یا چند استان واقع شده باشند، اعضای کمیته توزیع کننده عوارض آلودگی واحدهای بزرگ (پنجاه نفر و بیشتر) متشکل از نماینده سازمان، رؤسای سازمان استانهای ذیربط، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده ادارات کل امور مالیاتی استان‌های مربوطه براساس سیاست‌های اعلامی سازمان اقدام به توزیع عوارض آلودگی خواهند کرد.))

۵- بر اساس قوانین مذکور، تشخیص اینکه چه مناطقی از صنایع آلاینده متاثر می‌شوند با کارشناسان سازمان محیط زیست است . در موضوع آلایندگی صنایع واقع در پارس جنوبی، کارشناسان محیط زیست، منطقه تحت تأثیر آلایندگی این تاسیسات را ۵ شهرستان عسلویه ،جم، پارسیان، مهر و لامرد تعیین کرده‌اند. وقتی از نظر کارشناسان محیط زیست، مناطقی که تحت تأثیر آلایندگی تاسیسات پارس جنوبی، قرار گرفته اند ، بدیهی است عوارض آلایندگی این تاسیسات به آنها تعلق می گیرد نه کل استان بوشهر.

۶- لازم به توضیح است که قوانین برنامه های پنج ساله از جمله قوانین امری می باشند و هر گونه توافق بر خلاف این قوانین کان لم یکن محسوب شده و فاقد اعتبار می باشد . بنابراین هر گونه توافق بر خلاف قانون برنامه پنج ساله در خصوص نحوه توزیع ارزش افزوده و یا عوارض آلایندگی، باطل و بلا اثر می باشد و شهرستانهایی که بر خلاف قانون عوارض آلایندگی دریافت نموده اند و استحقاقی در این باره نداشته اند، موظف به استرداد آن به صاحبان حق می باشند.

به عبارتی، عوارض آلایندگی، حق مناطق متاثر از آلایندگی بوده که در سال‌های گذشته به شهرستان‌هایی واگذار شده است که آلایندگی صنایع پارس جنوبی هیچ تاثیری بر آنها نداشته و به این ترتیب حق شهرستان‌های تحت تاثیر آلایندگی پارس جنوبی توسط مسئولین استان بوشهر ضایع شده است.

بی تردید بر اساس قاعده ( الحقّ القدیم لایبطله الشیئ) حق با گذشت زمان باطل نمی شود ، در نتیجه شهرستانهایی که متاثر از آلایندگی نبوده اند و در طول اجرای قوانین برنامه های پنجم و ششم توسعه ، عوارض آلایندگی دریافت نموده باشند ، موظف به جبران و باز پرداخت عوارض دریافت شده در سنوات گذشته، به شهرستانهای متاثر از آلایندگی می باشند.

۷- همانگونه که قبلا به آن اشاره شد ، بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه ، تعیین شاخص شدت آلودگی و همچنین تعیین مناطق تحت تاثیر آلایندگی با سازمان محیط زیست می باشد ، در نتیجه استانداری بوشهر موظف بوده است جهت توزیع عوارض آلایندگی پارس جنوبی، نظر سازمان محیط زیست را در این باره جویا شود . ولی متاسفانه بر خلاف مقررات قانونی، استانداری بوشهر با انعقاد موافقت نامه ای کاملا بر خلاف قانون و بدون استعلام از سازمان حفاظت از محیط زیست ، اقدام به توزیع عوارض آلایندگی صنایع آلاینده مستقر در استان بوشهر نموده است (پیوست ۱).

با این توضیح که عوارض آلایندگی استان بوشهر درسه دسته تقسیم بندی شده است:

( الف) : دسته اول : ۵۵ درصد از عوارض آلایندگی پارس جنوبی : که بر اساس جمعیت مستقیما به شهرستانهای بوشهر ، جم و عسلویه توزیع شده است.

( ب ) : دسته دوم ۴۵ درصد از عوارض آلایندگی پارس جنوبی : که در سایر شهرستان های استان بوشهر (به غیر از بوشهر، جم و عسلویه ) توزیع شده است.

( ج ) : دسته سوم عوارض آلایندگی سایر صنایع مستقر در استان بوشهر

safae1

 

توضیح دسته ( الف) : درقسمت ۵۵ درصد از آلایندگی پارس جنوبی، که مستقیما به شهرستانهای بوشهر ، جم و عسلویه اختصاص یافته :

• با توجه به جمعیت ۳۰۰ هزار نفری در شهرستان بوشهر، در نتیجه بیش از ۳۷ درصد از کل عوارض آلایندگی پارس جنوبی مستقیما به شهرستان بوشهر (که از نظر کارشناسان هیچگونه تاثیریپذیری از آلایندگی پارس جنوبی ندارد) اختصاص یافته است.

• با توجه به جمعیت ۷۵ هزار نفری در شهرستان عسلویه ، در نتیجه کمتر از ( نه و نیم ) ۹٫۵ درصد از کل عوارض آلایندگی پارس جنوبی مستقیما به شهرستان عسلویه اختصاص یافته است.

• با توجه به جمعیت ۷۱ هزار نفری در شهرستان جم ، در نتیجه کمتر از ۹ درصد از کل آلایندگی پارس جنوبی مستقیما به شهرستان جم اختصاص یافته است.

توضیح دسته ( ب ) : ۴۵ درصد از آلایندگی پارس جنوبی، این مقدار از عوارض آلایندگی پارس جنوبی، به سایر شهرستانهای استان بوشهر ( به غیر از شهرستانهای بوشهر، جم و عسلویه ) اختصاص می یابد.

(این اقدام نیز بر خلاف قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان تضیع اموال عمومی جرم محسوب می شود و قابل پیگرد قضایی است)

توضیح دسته ( ج ) : عوارض آلایندگی سایر صنایع استان بوشهر همچون (پالایشگاه گاز فجر جم ، سیمان دشتستان و دشتی، تاسیسات نفتی و پتروشیمی خارک ، فلات قاره ، چاه های نفتی نرگسی، سیاه مکان ، کوره بیتک در دیلم و …) در یک حساب متمرکز در استان تجمیع شده و در هر شهرستان استان بوشهر به نسبت ضرایب تعیین شده توزیع می شود. عوارض آلایندگی این صنایع در یک حساب واحد متمرکز شده و سپس بر اساس ضرایب مشخص شده برای هر یک از شهرستان های استان بوشهر ، بین آن شهرستانها توزیع می‌شود ( پیوست۲)

به این ترتیب شهرستان‌های بوشهر ۱۰٫۵ درصد (ده و نیم درصد)، تنگستان ۶٫۵ درصد (شش و نیم درصد)، دشتستان ۱۷٫۹ درصد (هفده و نه دهم درصد)، دشتی ۷٫۳ درصد (هفت و سه دهم درصد) ، دیر ۶ درصد، کنگان ۱۴ درصد، گناوه ۸٫۹ درصد( هشت و نه دهم درصد)، دیلم ۵٫۵ درصد( پنج و نیم درصد)، جم ۸ درصد، عسلویه ۱۵٫۴۳ درصد (پانزده و چهل و سه دهم درصد) از عوارض سایر صنایع واقع در استان بوشهراستفاده می نمایند. (این اقدام نیز بر خلاف قانون برنامه ششم توسعه بوده و به عنوان تصرف در اموال عمومی جرم تلقی شده و قابل پیگرد قضایی است.)

در این نحوه توزیع عوارض آلایندگی توجه به نکات ذیل ضروری است : 

جدای از ماهیت غیر قانونی نحوه توزیع عوارض آلایندگی که سبب تضیع ۴۵ درصد از عوارض آلایندگی مناطق تاثیر پذیر پارس جنوبی شده است، 

•نکته ۱ : در تفاهم نامه منعقده در استانداری بوشهر ، برای شهرستانهای کنگان و دیر سهمی از آلایندگی پارس جنوبی به صورت مستقیم در نظر گرفته نشده است . ( پیوست ۱ )

•نکته ۲ : شهرستان های بوشهر ، جم و عسلویه که ۵۵ درصد آلایندگی مستقیما بر اساس جمعیت بهره مند خواهند شد . ( سهم بوشهر از عوارض آلایندگی پارس جنوبی و همچنین سهم جم و عسلویه از عوارض آلایندگی شهرستان بوشهر غیر قانونی است )

•نکته ۳ : شهرستان های بوشهر ، عسلویه و جم از ۴۵ درصد عوارض آلایندگی پارس جنوبی بهره ای نخواهند برد و سایر شهرستانهای استان بوشهر بهره مند می شوند . ( توزیع در شهرستان هایی که تاثیری از آلایندگی پارس جنوبی ندارند کاملا غیر قانونی است )

• نکته ۴ : شهرستانهای بوشهر، عسلویه و جم از عوارض آلایندگی سایر صنایع واقع در استان بوشهر بر اساس درصد های تعیین شده بهره مند خواهند شد . ( پیوست ۲) ( دریافت عوارض آلایندگی سایر مناطق بدون تاثیرپذیری از آلایندگی آن صنایع مستقر در آن مناطق کاملا غیر قانونی است)

• نکته ۵ : با این شیوه پرداخت عوارض آلایندگی می توان گفت ، مجموع دریافتی شهرستان عسلویه ( از عوارض آلایندگی پارس جنوبی و سایر صنایع واقع در استان بوشهر)، حتی به ۱۳ درصد از عوارض آلایندگی پارس جنوبی هم نخواهد رسید.

شهرستان جم نیز با همین توضیحات کمتر از ۱۲ درصد از عوارض آلایندگی صنایع واقع در پارس جنوبی را دریافت کرده است . و ما بقی حقوق قانونی مردم عزیز مناطق متاثر از آلایندگی در سایر شهرستانهای استان بوشهر که هیچگونه تاثیر پذیری از آلایندگی صنایع واقع در پارس جنوبی ندارند توزیع شده است.

• نکته ۶ : اداره کل سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر در توجیه اقدامات خلاف قانون، اینگونه توجیه می نماید که ۵۵ درصد از آلایندگی پارس جنوبی و ۱۵ درصد از سایر مناطق به شهرستانهای عسلویه و جم اختصاص یافته است و مجموعا این دو شهرستان ۷۰ درصد از عوارض آلایندگی را دریافت نموده اند. (پیوست ۳)

این استدلال مغالطه آمیز، در حالی صورت میگیرد که اولا : عمده ۵۵ درصد آلایندگی مورد ادعای اداره کل برنامه و بودجه بوشهر ، با توجه به تمرکز عمده جمعیت در شهرستان بوشهر ، به شهرستان بوشهر اختصاص یافته و شاید کمتر از ده درصد به شهرستان عسلویه و کمتر از ۷ درصد به شهرستان جم اختصاص یافته باشد ، ثانیا : رقم عوارض آلایندگی سایر مناطق استان ( بدون پارس جنوبی ) قابل مقایسه با رقم عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی نمی باشد که با جمع ۵۵ درصد پارس جنوبی و ۱۵ درصدسایر مناطق ، به جمع بندی ۷۰ درصدی دست یابیم و چنین ادعا شود که شهرستانهای عسلویه و جم بیش از ۷۰ درصد از عوارض آلایندگی را دریافت می‌نمایند. 

• نکته ۷ : هم در نحوه توزیع ۵۵ درصد عوارض آلایندگی پارس جنوبی در شهرستان بوشهر و نیز در توزیع ۴۵ درصد از عوارض آلایندگی پارس جنوبی در سایر شهرستانهای استان بوشهر، و همچنین در توزیع عوارض آلایندگی سایر صنایع مستقر در استان بوشهر به دیگر شهرستانها ، تخلف استانداری بوشهر محرز می باشد.

مسئولان استانداری بوشهر، اقدام به تنظیم توافق نامه ای بر خلاف قانون برنامه پنج ساله در نحوه توزیع عوارض ارزش افزوده و یا آلایندگی نموده باشند و این اقدام مسئولین استان ، تحت عنوان تصرف در اموال عمومی ( حق شهرستانهای متاثر از آلایندگی ) می تواند جرم باشد و پیگرد قضایی دارد .که موجبات ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در این باره فراهم است.

• نکته ۸ : بر اساس قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه ، تعیین میزان آلایندگی و مناطق متاثر از آلایندگی با سازمان محیط زیست می باشد . این در حالی است که مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در پاسخ به استعلام دیوان عدالت اداری صراحتا عنوان نموده است که از سوی کمیته مزبور در استانداری بوشهر، هیچگونه د