پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1397/12/28 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 171666 تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/04 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 44862751
کد خبر : 246018 تاریخ ثبت : 1397/11/24 09:44 نظرات تایید شده : 3

جوابیه تعاونی بندر بوشهر به یک یادداشت انتقادی+ توضیحات «خلیج فارس»

خلیج فارس: جدا از اشکالات متعدد ویرایشی در جوابیه ارسالی و بیان برخی مطالب نامرتبط به اصل موضوع، درخصوص بندهای دیگر آن بیان برخی توضیحات ضروری است.

خلیج فارس: شرکت تعاونی کاربران بندر بوشهر درخصوص یادداشتی انتقادی درخصوص عملکرد این مجموعه در جزیره نگین جوابیه ای ارسال کرده که عینا در ادامه می خوانید:

سردبیر محترم پایگاه خبری خلیج فارس بوشهر

با سلام

در پاسخ به مطالب مندرج در پایگاه اطلاع رسانی خلیج فارس پیرامون اعلام آلایندگی فعالیت ها در جزیره نگین سه مورد قابل توجه است:

در مورد اول: کلینکر مواد خام نیست و فرآوری شده است و توسط کارخانه های سیمان تولید می شود که اکنون با توجه به این که سیمان تولیدی کارخانه ها مازاد مصرف داخلی است و یا باید کاهش تولید بدهند که منجر به ضرر و زیان و نهایتاً توقف تولید و خواب کارخانه و بیکار شدن کارگران کارخانه خواهد شد، یا کلینکر تولید و صادر نمایند. امروزه سیمان تولیدی در هر کشور بصورت فله و توسط بوتکر تا محل مصرف که اکثراً کارخانه های تولید بتن آماده است حمل می شود. بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس کارخانه تولید سیمان دارند، لکن فاقد مواد خام برای تولید سیمان می باشند و ناچاراً کلینکر و سایر مواد موردنیاز را وارد کنند. در مورد سنگ گچ هم باید به اطلاع برساند که سنگ گچ استخراجی از معادن در اوزان بالا استخراج که در کارخانه به صورت دانه بندری به دانه های صفر تا پنج خرد شده و صادر می شود و در حال حاضر از کلیه بنادر ایران این مواد حمل و صادر می شود.

مورد دوم: درخصوص آلودگی زیست محیطی که به آن اشاره شده، به نظر می رسد مطالب عنوان شده چندان کارشناسانه نبوده، زیرا جزیره نگین دور از منازل مسکونی و دور از اجتماع و عوامل انسانی است. ضمناً جهت بادهای غالب نیز بطرف منازل مسکونی نمی باشد. چگونه است که اسکله دیر در نزدیکی و در جوار شهر و دو منطقه مسکونی و چسبیده به آنهاست، مناسب صادرات است! لکن جزیره نگین مناسب نیست. آیا مردم آنجا انسان نیستند؟ فقط مردم شهر و شهرستان آدمند. در امر صادرات و واردات قیمت تمام شده کالا پای اسکله برای صادرکننده با توجه به قیمتی که خریدار پیشنهاد می دهد بسیار تعیین کننده است، اگر توجه فرموده باشید معادن تأمین کننده مواد صادراتی در استان در محدوده خورموج تا بوشهر و از طرف شرق منطقه برازجان و دالکی است و کلنیکر هم از کارخانه های سیمان مند دشتی و سیمان دشتستان و سیمان یاسوج تأمین می شود که فاصله آنها تا بوشهر نزدیک تر از دیر است. همانطوری که استحضار دارید. هزینه های حمل زمینی بسیار بیشتر از حمل دریایی است. مرز دریایی و فاصله آن تا محل تأمین مواد در قیمت تمام شده تعیین کننده بوده و قیمت تمام شده را کاهش و صادرات را توجیه پذیر  می نماید.

جای تعجب است رسانه محترم خلیج فارس برای عدم ترمینال صادرات و مواد معدنی تاکنون هیچ اقدامی و دلسوزی ننموده، اکنون که شرکت تعاونی کاربران با بیش از 400 نفر سهامدار که فقط 30 درصد از آنها بازنشسته بندر و بقیه مردم عادی هستند و سرمایه گذار است و یک مورد هم سرمایه گذاری دیگری در رابطه با احداث نیروگاه برق به مبلغ بالغ بر 8 میلیارد تومان نموده، این چنین ناآگاهانه مورد کم لطفی قرار می گیرید.

مزید اطلاع اینکه شرکت سرمایه گذار و طرف قرارداد بندر شرکت تعاونی کارکنان نبوده و اشتباهاً آدرس دادند. این تعاونی در چند سال گذشته و در آخرین اظهارنامه تحویلی حدود دویست میلیون تومان مالیات بر درآمد پرداخت نموده، چگونه زیان ده معرفی می شود؟ این تعاونی که جزء تعاونی های برتر کشور است، باسابقه کاری حدود 20 سال قدمت و بکارگیری نیروهای انسانی استان گاهاً تا 450 نفر وبال گردن هیچ احدی نیست. این تعاونی هم خلاق بوده هم مبتکر و هم توانمند هم اینکه وبال گردن هیچ ارگانی از جمله بندر نبوده و نیست. چقدر خوب بود بعضی مطبوعات به درستی روشنگری می نمودند نه مغرضانه و نه فرمایشی.

مطلب سوم: ریزش مواد در کانال واقعیت ندارد و به نظر نمی رسد ما و شما بتوانیم در مورد پر شدن کانال به واسطه ریزش مواد صادراتی بیشتر و بهتر از کارشناسان سازمان بنادر اظهارنظر کنیم اگر دغدغه کانال دارید چرا برای عمق 16.5 متری کانال که بتوان کشتی های بالای 50.000 تن را پذیرا شویم مطلب نمی نویسد و مطالبه گری نمی کنید. بی شک با وجود دوستانی مشابه شما مردم هیچ نیازی به دشمنی آمریکا و اسرائیل و سایرین ندارد.

در خاتمه ما از سردبیر محترم روزنامه خلیج فارس بوشهر درخواست می کنیم به اداره بندر تشریف آورده و در مورد شرکت تعاونی کاربران و کارهای دست اقدام و انجام شده از کارکنان شاغل و بازنشسته و حتی کارگران روی اسکله تحقیق بفرمایید و سپس اظهارنظر فرمایند.

محمد عبادی، مدیرعامل شرکت تعاونی کاربران بندر بوشهر

 

توضیحات خلیج فارس/ کاش مدیرعامل محترم به پرسش اصلی پاسخ می دادند

جدا از اشکالات متعدد ویرایشی در جوابیه ارسالی و بیان برخی مطالب نامرتبط به اصل موضوع (نظیر اینکه با دوستانی مثل شما، مردم به دشمنی آمریکا و اسرائیل و سایرین نیازی ندارند!) درخصوص بندهای دیگر آن بیان برخی توضیحات ضروری است:

1- در جوابیه شرکت تعاونی کاربران بندر بوشهر، چون مطلب منتشر شده توسط پایگاه خبری خلیج فارس، به عنوان ایرادات وارده بر شرکت مذکور احصاء نشده لذا وظیفه ای در نشر و پاسخ به آن برای خود نمی بینیم. موضوع یک بحث اقتصادیست که الزاماً باید توسط اهل فن مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

2- در جوابیه شرکت مذکور به یک سوال محوری آن پاسخ واضح، روشن و صریح داده نشده است. نه آن شرکت محترم و نه ما و نه نویسنده آن مطلب، صلاحیت ورود در صحت و سقم موضوعی که مرجع رسمی برای رسیدگی دارد را نداریم. ای کاش مدیرعامل محترم شرکت تعاونی خاص کاربران بندر بوشهر تنها پاسخ می دادند که اسکله دپو و حمل و بارگیری مواد معدنی در جزیره نگین، دارای ارزیابی و مجوز زیست محیطی هست یا خیر؟ نه این که در مقام توجیه مالی عملیات صادراتی دیگر ذینفعان به شرح و تفصیل بپردازند و ارزیابی خود را بیان کنند.

پایگاه خبری خلیج فارس به ارزیابی زیست محیطی احداث تاسیسات حمل و بارگیری مواد معدنی در کانال دسترسی بندر بوشهر و عدم مجوز آن دسترسی داشته و عدم انتشار آن تا این لحظه صرفاً به جهت انتظار در پاسخ نهادهای مسئول است.

در خصوص اسکله حمل مواد معدنی بندر دیر هم اعتقاد داریم که اگر فاقد ارزیابی و مجوز زیست محیطی باشد، قطعاً باید تعطیل شود و این اعتقاد را در مورد سایر تاسیسات مضر برای زیست انسان و حتی جانوران داریم.

در خصوص فراز دیگر از بخش دوم توضیحات مدیرعامل محترم شرکت تعاونی مذکور هم وجود یک تناقض در بیان دیده می شود و آن جایی است که ما را متهم به دادن آدرس غلط کرده و خود نیز آدرس درست را نمی دهند. بالاخره ما نفهمیدیم که آن شرکت محترم در جزیره نگین چکاره است؟ سرمایه گذار هست یا نیست؟ اگر نیست پس ساختن نیروگاهش برای چیست و اگر هست، پس آدرس غلط ما کدامست؟

این که بر اساس کدام رویه ای بهره برداری از اسکله نگین به آن شرکت واگذار شده است هم محل سوال جدّیست. آن شرکت محترم طی کدام تشریفات مزایده بهره برداری از اسکله صادرات مواد معدنی نگین را به عهده گرفته است؟

اخباری که به ما رسیده و هم اکنون صحت و سقم آن را از مدیرعامل محترم آن شرکت جویا می شویم حاکی از ایجاد پاره ای رانتها توسط سازمان محترم بنادر برای شرکت مذکور که به  بیان مدیرعامل محترم،30درصد سهام آن در اختیار بازنشستگان آن سازمان است می باشد. مانند بهره برداری از همین اسکله و نیز راهبری یدک کشهای سازمان بنادر تا قبل از تاسیس شرکت هدایت کشتی توسط آن سازمان. خوشحال خواهیم شد که مدیرعامل محترم شرکت تعاونی کاربران بندر بوشهر به آنها پاسخ روشنی بدهند. البته جوابیه یک تناقض دیگر هم دارد و آن هم این که بالاخره آن شرکت تعاونی خاص کاربران بندر بوشهر است یا طبق آنچه که مدیرعامل محترم آن شرکت در پارگراف دوم جوابیه خود نوشته اند، شرکت تعاونی کارکنان.

3- در جوابیه آن شرکت هم ما نفیاً یا اثباتاً حرفی نداریم و آن شرکت محترم نیز صرفاً می توانند مانند مطلب منتشره توسط این پایگاه خبری، اظهارنظر خود را داشته باشند و وظیفه ی اصلی در رد یا قبول آن به عهده ی نهادهای مسئولی است که ما منتظر اعلام نظرشان هستیم ولی می دانیم که ریخت و ریز مواد فلّه در پای اسکله ها تقریباً امری عادی و اجتناب ناپذیرست ولی این که تا چه اندازه در رسوب گذاری در آنجا تاثیر دارد را نه می دانیم و نه ادعای دانستنش را داریم.

دغدغه کانال دسترسی به بندر را هم به لحاظ رساندن عمق آن به حد مطلوب بارها در این رسانه منتشر شده و با جستجو در آرشیو «خلیج فارس» قابل دسترس است. شاهد آن هم مطالب بسیاریست که در گذشته در این خصوص منتشر کرده ایم و هم به لحاظ رعایت الزامات زیست محیطی که با انتشار مطالب قبلی و پیگیریهای بعدی، مصمم به انجام آن هستیم و مدیرعامل محترم آن شرکت را نیز فارغ از منفعتی که شرکت متبوعشان از اجاره آن اسکله به متقاضیان می برند، دعوت به رعایت و ترویج الزامات زیست محیطی می کنیم.

در این زمینه
جوابیه بندر بوشهر به یک یادداشت انتقادی
دم خروسی که بیرون زده است!
اسکله مواد معدنی جزیره نگین، تهدید یا فرصت؟
 



کلمات کلیدی خبر : جوابیه تعاونی بندر بندر نگین