پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1396/02/18 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 12837148 تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/04 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 20850310
کد خبر : 218142 تاریخ ثبت : 1397/6/22 10:33 نظرات تایید شده : 8
به انگیزه سفر معاون رییس جمهور به استان؛

معطلی قطعه آبپخش در ایستگاه مصوبات سفر رییس جمهور

خلیج فارس: آیا آنطور که در شبکه های اجتماعی مطرح مى شود، تعطیلی این پروژه نمدی است براى فعالیت هاى تبلیغاتی و انتخاباتی برخی در راهیابی به مجلس یازدهم و قرار است از این مجرا برایشان آبی و تنوری گرم کند؟

حسین فریدونی نیا

سفرهای استانی دولت یکی از برنامه های اصلی ریاست جمهوری به شمار مى رود. از جمله اهداف این سفرها بررسی میزان پیشرفت مصوبات و برنامه های دولت در هر استان می باشد. معمولا رئیس جمهور در سفرهای استانی خود زمان مشخصی را برای اتمام طرح‌های تصویب شده به مردم اعلام می‌کند که این اعلام بازه زمانی به معنای تعهد دولت برای اتمام پروژه‌های تصویب شده در موعد مقرر است.

تاکنون و با سپری شدن پنج سال از عمر دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور بالغ بر ۴۷ سفر استانی داشته است. بنابه گزارش ها، حسن روحانی در سال ۹۳ به یازده استان سفر کرد که یکی از آنها استان بوشهر بوده است. در واقع دهمین سفر استانی روحانی در زمستان آن سال به استان بوشهر صورت گرفت. رئیس جمهور به همراه هيأت دولت در جلسه شوراى اداری استان برای عمران و آبادانی بوشهر یازده پروژه شاخص، کلیدی و ملی را به تصویب رساند و مقرر گردید همه آنها در دوره دولت یازدهم اجرایی و عملیاتی شود.

اکنون که چهار سال از سفر رئیس جمهور به استان بوشهر مى گذرد قصد داریم در این جستار مختصر تنها به وضعیت و فرجام یکی از مصوبات آن سفر در حوزه راه و شهرسازی استان نگاهی بیندازیم و آن تسریع در تکمیل باند دوم بزرگراه برازجان-گناوه به طول ۷۶ کیلومتر بود.

این بزرگراه در سال ۸۷ و در قالب طرح "مهر ماندگار" توسط دولت احمدی نژاد مصوب و عملیات اجرایی آن آغاز گردید اما هیچگاه در آن دوره تکمیل نشد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در راستای تسریع در بهره‌برداری از این پروژه، اقداماتی صورت گرفت. در نخستین سال از مصوبه استانی رئیس جمهور، اعتباری به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری از آن اختصاص داده شد. حتی دولت در ارائه لایحه بودجه سال ۹۵ به مجلس، این بزرگراه را در زمره پروژه‌های اجرایی با اعتبارات ملی قرار داد تا برای تکمیل آن از محل بودجه کل کشور هزینه شود که همه نشان از اراده و اهتمام جدی دولت در تکمیل این بزرگراه داشت.

با این حال هر چند قطعات متعدد بزرگراه برازجان-گناوه یکی پس از دیگری نهایتا تا دهه فجر سال ۹۴ تکمیل شد و زیر بار ترافیک رفت، اما قطعه کنارگذر آبپخش به طول ۱۱ کیلومتر به عنوان تنها قطعه باقیمانده این بزرگراه بنا به آنچه که مکررا از سوی مسئولان استانی خصوصا مدیرکل راه و شهرسازی، مشکل مالی و عدم رفع معارض بیان شد همچنان ناتمام مانده است.

هرچند گفته شده کمبود اعتبارات جهت خریداری اراضی و نخیلات مردم در امتداد مسیر بزرگراه مانع اصلی اجرای طرح بوده اما جالبست که فرزاد رستمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان در بهار سال گذشته از اختصاص ۲۱۸ میلیارد تومان به بزرگراه برازجان-گناوه و دیلم خبر داد، رقمی که به سهولت می توانست گرهگشای واپسین قطعه و پازل این بزرگراه باشد و در مجالی اندک آنرا به فرجام رساند.

خبرها حاکیست روز پنج شنبه ۲۲ شهریورماه حسینعلی امیری؛ معاون رئیس جمهور در امور پارلمانی به استان سفر می نماید. گفته مى شود از اهم اهداف این سفر پیگیری مصوبات سفر زمستا ۹۳ رئیس جمهور به استان مى باشد.

افکار عمومی استان به شدت از طولانی شدن پروسه اجرایی و عملیاتی قطعه کنارگذر آبپخش گلایه مند و ناراضی مى باشد و خواستار توجه جدی دولت به این معضل است.

از معاون رییس جمهور انتظار مى رود در راستای تعهد دولت به اتمام پروژه های مصوب در زمان مقرر، بررسی و پیگیری نمایند دلایل اینهمه تاخیر در اجرای این پروژه ملی چه مى باشد؟

چرا با وجود اهتمام دولت در تزریق بودجه اما چهار سال تمام از توقف کامل آن مى گذرد؟

بررسی شود آیا آنطور که در محافل غیررسمی عنوان مى شود، صحت دارد که بودجه کنارگذر آبپخش به پروژه جدید راه و شهرسازی استان در تعریض، جدول کشی و بلوار سازی جاده فعلی آبپخش-میاندشت به طول پنج کیلومتر منتقل شده است؟

پیگیری شود آیا آنطور که در شبکه های اجتماعی مطرح مى شود، تعطیلی این پروژه نمدی است براى فعالیت هاى تبلیغاتی و انتخاباتی برخی در راهیابی به مجلس یازدهم و قرار است از این مجرا برایشان آبی و تنوری گرم کند؟

یادداشت بالا در راستای انتشار دیدگاههای عمومی در «خلیج فارس» می باشد و از انتشار توضیحات مسئولان مربوطه و کارشناسان استقبال می شود.