پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/29 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 538308 تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/04 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 2576583
کد خبر : 193484 تاریخ ثبت : 1397/1/20 09:34 نظرات تایید شده : 35
اکبر توسلی*

رفتارهای پوپولیستی مانع توسعه شهر خواهد شد

توجه دوباره به مساله اولویت‌های ترافیکی شهر

با آغاز سال جدید، مباحثی در خصوص دو پروژه کلان شهری یعنی احداث پل در دو تقاطع میان مطهری و میدان غدیر در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی مطرح گردید و واکنش هایی را در پی داشت.

از آنجا که بسیاری از شهروندان عزیز بوشهری با توجه به تجربه تلخ و ناخوشایند تقاطع غیر هم سطح میدان آزادی نگرانی های جدی در این خصوص بروز دادند، واجب دانستم جهت تنویر افکار عمومی مطالبی را به اختصار بیان کرده و دلایل مخالف قاطع خود را با احداث پل بر میدان مطهری اعلام بدارم.

1- یگانه راه رسیدن به گزینه برتر در هر تصمیم گیری، رجوع به ملاحظات و معیارهای فنی، اقتصادی، زیست محیطی، منظر شهری و ... در یک نگرش کلان و راهبردی است که باید در کنار جنبه‌های اجتماعی طرح و مطالبات و خواسته های به حق مردم مدنظر قرار گیرد. همه ما به مشکلات به وجود آمده در جریان احداث تقاطع میدان آزادی، اشراف داریم. تبعات برخی تصمیمات غیرکارشناسی و نحوه اجرای طرح، سبب تطویل پروژه گردیده و برخی موارد فنی اجرایی آن، می‌تواند به بروز اتفاقات ناگواری منجر شود که اگر از ابتدا سخنان کارشناسان و متخصصین فدای مدیریت های سلیقه ای و نمایشی نمی شد بسیاری از هزینه های هنگفت بعدی که به این پروژه تحمیل گردید و مخاطرات بی پاسخی که کماکان این پروژه و رفاه و امنیت و آسایش شهر را تهدید می نماید، پدیدار نمی شد.

2- مهمترین معیار در تصمیم‌گیری مساله‌ای فنی، مانند اولویت احداث تقاطع غیرهمسطح، استفاده از نتایج مطالعات و بررسی‌های فنی می‌باشد. لازم است متخصصان امر و مهندسان مشاور، اقدام به بررسی و مقایسه این دو تقاطع از منظر فنی و اثرات ترافیکی آن بر شبکه شهر نمایند. در این مجال، این نکته را لازم به ذکر می‌دانم که هر تغییر ترافیک در یک نقطه از شهر، بر تمامی شبکه معابر تاثیر می گذارد و اثر آن به صورت نقطه‌ای و مقطعی نیست. لذا در این زمینه لازم است کمی به صورت کلان نگر به مساله توجه شود و تنها نقاط میدان غدیر و میدان مطهری مدنظر قرار نگیرد.

فاصله میدان مطهری تا میدان امام نزدیک به 1700 متر است. در این فاصله دو تقاطع چراغدار بازرگانی و باهنر قرار دارند. لذا احداث تقاطع میدان مطهری، بدون لحاظ نمودن اثرات آن بر سه راه بازرگانی در فاصله 500 متری آن و تقاطع باهنر در فاصله 1100 متری، نتیجه کارشناسی صحیحی به همراه ندارد.

چه بسا تسهیل در تردد در میدان مطهری بدون بهبود وضعیت این دو تقاطع، مشکل را از میدان به بلوار مطهری در محدوده تقاطع‌های مذکور منتقل کرده و حجم فراوانی بیش از ظرفیت، وارد آنها نماید. این امر سبب بروز تاخیر جدی در تردد از این تقاطع‌ها و ترافیک های سنگین خواهد شد. لذا لازم است این موضوع به طور جد توسط مهندسین مشاور ذیصلاح مورد بررسی قرار گیرد.

3- در تکمیل نکته قبلی و لزوم توجه جامع به تمامی ابعاد مساله در تصمیم گیری، لازم به ذکر است که با توجه به حجم تردد خودروهای سنگین در ورودی شهر و مطالعات و تکمیل کمربندی دوم شهر به منظور تسهیل در عبور و مرور خودروهای باری و افزایش ایمنی تردد در سطح شهر (در اثر عدم ورود خودروهای باری به معابر شهری)، احداث تقاطع غیرهمسطح غدیر در دستور کار قرار گرفت. شبکه معابر محدوده مورد بحث براساس مطالعات طرح تفصیلی به عنوان سند بالادستی مطابق تصویر ذیل می‌باشد.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1caldgvjcki3169h1aip1psam5p4.jpg

میادین امام خمینی، آزادی، مطهری و غدیر با دایره قرمز رنگ در تصویر مشخص شده اند. دایره سبزرنگ نیز به منظور تکمیل کمربندی دوم شهر و توزیع صحیح ترافیک در بزرگراه امام علی بین اراضی والفجر و میادین مطهری و غدیر طراحی شده است که لازم است در آینده اجرا گردد. فاصله این میدان تا میدان مطهری کمی بیش از 800 متر است.

با توجه به حجم تردد خودروهای سنگین، لازم است که هر چه زودتر کمربندی دوم شهر از سمت برازجان و میدان غدیر تا میدان مشخص شده با رنگ سبز و در ادامه به سمت اراضی والفجر تکمیل و راه‌اندازی شود. این امر به تسهیل ترافیک درون شهری و افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادفات نیز در محدوده معبر طالقانی کمک شایانی خواهد نمود. وضعیت توسعه شهر به گونه ای است که بلوار طالقانی جهت عبور و مرور خودروهای سنگین و عملکرد کمربندی، کشش لازم را ندارد و لازم است در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

4-  ضمن احترام به تلاش های همکارانم در شورای شهر، لازم می دانم نکته ای را متذکر شوم. یقیناً در فرایند ساخت و توسعه شهر یکی از مهمترین راه های کاهش هزینه ها، مشارکت عموم مردم در لایه های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی است. اما اگر این مشارکت جویی به نحو مطلوب و علمی مورد استفاده قرار نگیرد و رفتارهای کور پوپولیستی جای آن را بگیرد و عده ای «عکس مار» را جای «کلمه مار» جا بزنند ما را به سر منزل مقصود نخواهد رساند. جا دارد به جای «نظر سازی های کاذب» به تقویت دانش و آگاهی های عمومی یاری رسانده شود تا «نظرسنجی های واقعی» مبتنی بر آگاهی و دانش عموم شهروندان کمک دهنده به توسعه و پیشرفت شهر گردد.

در غیر این صورت نظرسازی های کاذب و پوپولیستی پیامدی جز اتلاف منابع گرانبها و کمیاب مالی در بر نخواهد داشت. لذا لازم است مسائل فنی و تخصصی در کمیسیون مربوطه مطرح گردد و ابرام نظر داشت نگرش های پوپولیستی به مسائل تخصصی آن هم در کمیسیون‌های غیرتخصصی تنها به تطویل امور و تصمیم گیری منجر خواهد گردید و دردی از دردهای بسیار این شهر درمان نخواهد نمود.

*رییس کمیسیون توسعه، عمران و خدمات شهری شورای شهر بوشهر

 



کلمات کلیدی خبر : اکبر توسلی تقاطع غیرهمسطح