پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1397/02/26 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 3607346 تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/04 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 8707975
کد خبر : 189756 تاریخ ثبت : 1396/12/16 18:01 نظرات تایید شده : 20
امضای قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری چین در راه‌آهن بوشهر-شیراز

قطار بوشهر از ایستگاه بی‌پولی خارج می شود؟

خلیج فارس: آخوندی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود، گفت: سهم ۱۵ درصدی ایران از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.

خلیج فارس: سال هاست اجرای راه آهن بوشهر از سوی مسئولان استانی و کشوری منوط به سرمایه گذاری چینی ها شده و حالا در مراسمی قرارداد این موضوع منعقد گردیده و امید می رود قطار بوشهر از ایستگاه بی پولی خارج گردد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ امروز در مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار بوشهر و معاون استاندار فارس، قرارداد مشارکت و سرمایه‌ گذاری یک شرکت چینی در ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر با رقم ۷۰۰ میلیون دلار (معادل ۲۳۶۰ میلیارد تومان) منعقد شد.

خادمی معاون وزیر راه در این مراسم اظهار کرد: پس از آنکه اولویت اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده تمامی آنها به بهره‌برداری برسد، هفت پروژه دیگر به طول ۲۲۷۰ کیلومتر تعریف شد که برای تامین مالی آنها نیاز به سرمایه‌ گذاری خارجی وجود داشت.

وی با بیان این که راه‌آهن شیراز به بوشهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌ها برای تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران در این اولویت‌ها قرار گرفته است، تصریح کرد: ما از چند ماه قبل مذاکرات خود را با یکی از شرکت های چینی در این زمینه آغاز کرده‌ایم تا اتصال یکی از بنادر مهم ایران به شبکه ریلی فراهم شود. خوشبختانه با توافقی که امروز به امضاء می‌رسد طرف چینی قبول می‌کند که با فهرست‌بهای ایران کار را اجرایی کند و این پروژه مهم در محور ساخت قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت زیرساخت، این پروژه در دو قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا می‌شود که فاز نخست آن در مسافت ۲۵۰ کیلومتر میان شیراز تا فراشبند ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: برآورد 20 ساله این خط آهن برای مسافر یک میلیون نفر و برای بار 12 میلیون تن در سال پیش بینی می شود.

بندر نگین در اولویت اتصال ریلی

در ادامه این مراسم «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: توسعه شبکه ریلی و اتصال این شبکه به بنادر از سیاست های دولت دوازدهم بود و در ابتدای فعالیت دولت پروژه جزیره نگین در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بندر بوشهر در داخل شهر محصور است، گفت: در توسعه بندر بوشهر با محدودیت هایی رو به رو بودیم بنابراین درصدد برآمدیم که با تکمیل جزیره نگین این بندر را به شبکه ریلی متصل کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود، گفت: یکی از مشکلات ما در استفاده از تامین مالی خارجی (فاینانس) برای پروژه‌ها، تامین سهم ۱۵ درصدی آنها توسط طرف ایرانی بود که با همراهی مجلس در بودجه سال آینده این مشکل نیز برطرف و مقرر شد این میزان از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.

به نوشته ایسنا، در ادامه این نشست یانگ نماینده شرکت چینی با اشاره به اهمیت همکاری‌های ایران و چین در مسیر احیای جاده ابریشم، اظهار کرد: همان طور که پیش از این نیز رییس جمهوری چین تاکید کرده که باید مسیری کامل میان ایران و چین برقرار باشد این پروژه در همین راستا با مشارکت دو طرف ساخته خواهد شد.

به گفته وی با امضای این توافق صفحه‌ای جدید در تاریخ روابط دو کشور باز می‌شود و بعد از ماه‌ها مذاکره امروز می‌توان از آغاز یک همکاری جدید میان دو طرف سخن گفت.

در این زمینه
راه‌آهن بوشهر اولویت مرکزنشینان می‌شود؟
اختصاص 115 میلیارد برای آغاز مجدد راه‌آهن بوشهر/ برخی گزارش‌ها برای ته‌لنجی مشکل ساز شد/ پاسخ درباره تعطیلی پنجشنبه‎ها+ تصاویر
درگیری لفظی نمایندگان بوشهر و گیلان بر سر بودجه/ پاسخ معاون نوبخت+ فیلم و تصاویر