پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1396/11/19 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 1321579 تاریخ نمایش این آگهی : 1396/01/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 20510587
کد خبر : 185752 تاریخ ثبت : 1396/11/17 12:11 نظرات تایید شده : 9
در جلسه شورای شهر مطرح شد؛

چرخ‌فلک بوشهر در چرخه بلاتکلیفی/ پیمانکار قول 9 اردیبهشت‌ آینده داد+تصاویر

خلیج فارس: پیمانکار چرخ فلک 72 متری بوشهر در حالی قول بهره برداری این پروژه تا 9 اردیبهشت سال آینده همزمان با روز شوراها را داد که به نظر می رسد برای تحقق جدیدترین وعده در خصوص این پروژه، ضمانت کافی وجود ندارد.

خلیج فارس: پیمانکار چرخ فلک 72 متری بوشهر در حالی قول بهره برداری این پروژه تا 9 اردیبهشت سال آینده همزمان با روز شوراها را داد که به نظر می رسد برای تحقق جدیدترین وعده در خصوص این پروژه، ضمانت کافی وجود ندارد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ این پروژه با عنوان بلندترین چرخ فلک کشور در خرداد 94 توسط شهردار وقت بوشهر مطرح و در مهرماه همین سال در مجاور پارک شغاب بوشهر کلید خورد.

براساس وعده اولیه شهردار و شورای چهارم، این چرخ فلک به ارتفاع 72 متر دارای 42 کابین 4 نفره با سیستم گرمایشی و سرمایشی قرار بود در نوروز 95 به بهره برداری برسد، اما تا امروز تنها پایه آن نصب شده و هربار مسئولان شهرداری زمان جدیدی برای بهره برداری کامل پروژه اعلام می کنند.

شورای پنجم بوشهر که از شهریورماه آغاز بکار کرده، با تاخیر چندماهه به بلاتکلیفی این پروژه ورود نمود و در نشستی با "علی سُلگی" سازنده و دارنده 20 درصد سهام پروژه به بررسی آخرین وضعیت آن پرداخت.

در این جلسه 3 ساعته که در عمارت امیریه برگزار شد، ابتدا سازنده چرخ فلک گزارشی از روند اجرایی پروژه بیان کرد و تاخیر پیش آمده را ناشی از تاخیر شهرداری در پرداخت سهم خود دانست که به گفته وی، این موضوع با افزایش تورم اقلام موردنیاز نظیر آهن آلات اثرگذار بوده است.

"علی سُلگی" با بیان اینکه 725 روز از شروع پروژه می گذرد، ادامه داد: طبق قرارداد، این پروژه باید در 270 روز کاری محقق می شد، ولی تاخیرهای شهرداری بر روند کار اثرگذار بود.

وی اظهار داشت: در ابتدا قرار بود شهرداری 50 درصد سهم خود را بصورت پیش پرداخت به ما دهد، اما در الحاقیه این قرارداد، پرداختی برای شروع کار به 10 درصد کاهش یافت و این رقم نیز صرفا برای فنداسیون بود.

وی افزود: براساس قرارداد اولیه مبنی بر دریافت 50 درصد تعهد شهرداری چک برای خرید آهن و ملزومات دیگر داده بودم که در الحاقیه که پسرم به وکالت از من امضا نمود با طولانی شدن زمان پرداخت از سوی شهرداری مواجه گردیدم، همچنین پس از سقوط یک کودک از چرخ فلک برازجان، بازرسی های استاندارد سختگیرانه تر و مرحله به مرحله شد که در طولانی شدن هر بخش پروژه اثرگذار بود و نهایتا ما از ابتدای 95 با نصب پایه اصلی، وارد کار سازه شدیم.

به گفته وی، زمینی که شهرداری تحویل داد، برخلاف اطلاع اولیه که اعلام شد مسئله ای ندارد، از نظر تحکیم بستر نیازمند آزمایش و اقدامات فنی بود که فنداسیون را زمان بر کرد، ضمن اینکه در الحاقیه قرارداد، به ما بندهایی تحمیل شد که باید پس از هرمرحله مثل فنداسیون، پول را از شهرداری گرفته و سراغ فاز بعدی می رفتیم، به عبارتی در حالی که قرار بود سازنده پروژه باشیم و 50 درصد اعتبار اولیه را از شهرداری دریافت کنیم، بصورت صورت وضعیتی پیش رفتیم که عملا امکان سرعت بخشی به قسمت های دیگر مثل سازه اصلی و کابین ها نبود.

سُلگی افزود: یکی از آیتم هایی که هزینه مضاعف و وقت بیشتری از ما گرفت، این بود که برخلاف برآورد و استعلام اولیه درخصوص سرعت باد در محل اجرای پروژه که 110 کیلومتر در ساعت تعیین گردید، بعدا نامه اداره کل هواشناسی در آذرماه 94 رسید که اعلام کردند قبلا باد با سرعت 126 کیلومتر در ساعت هم سابقه داشته که مطالعات تکمیلی و 18 تن سنگین کردن سازه اصلی هزینه دیگری بر ما متحمل نمود.

به گفته وی، در قرارداد، تکمیل این پروژه 4.750 میلیارد تومان برآورد شد که از این رقم شهرداری به عنوان دارنده 80 درصد سهم باید 3.750 میلیاردتومان در چند مرحله بپردازد، من هم 20 درصد سهام در قالب 5 سال هزینه نگهداری دارم.

وی ادامه داد: تاکنون 5 میلیارد و 870 میلیون تومان در این پروژه هزینه نموده ام و اتمام آن هم نیازمند یک میلیاردتومان دیگر می باشد که اگر امروز پرداخت شود تا عید نوروز قابل بهره برداری است، درغیر این صورت با آورده خودم امکان افتتاح چرخ فلک تا 9 اردیبهشت سال آینده همزمان با روز شوراها فراهم می باشد و در این خصوص تضمین می دهم.

این سرمایه گذار درباره سوال اعضای شورا درباره پیشرفت فیریکی پروژه، با نمایش تصاویری از روند ساخت کابین های پایلوت در کارگاه تهران، بیان کرد: کل پروژه شامل ریل اصلی 75 درصد خاتمه یافته و کابین ها که 10 درصد دیگر سهم آن را شامل می شود بین 6 تا 7 درصد پیشرفت دارند. مابقی ماجرا به موتور، لامپ ها و جزییات برمی گردد که اگر شهرداری اعتباری هم تزریق نکند، بنده تا 9 اردیبهشت آینده متعهد به افتتاح آن می باشم.

وی در پاسخ به سوال طاهره شمشیری و روح الله نصرتی مبنی بر اینکه شهرداری سهم خود را براساس قرارداد اجرا نموده و امکان پرداخت دیگری ندارد، گفت: هرچند شهرداری سهم خود را داده و دو بند دیگر هم در زمان نصب و تحویل شامل حال من می شود، ولی این ارقام اندازه خرج من نبوده است.

همچنین طاهره شمشیری عضو شورا گفت: نگاهی به قرارداد این پروژه نشان می دهد بصورت مشکل دار در شهرداری بسته شده و سر و ته مشخصی ندارد، چرا که در حوزه امور پیمان بسته نشده و تنها از سوی اداره سرمایه گذاری شهرداری دنبال شده و امروز شاهدیم ضمانت های کافی برای ایفای تعهدات پیمانکار در آن دیده نشده است.

در همین خصوص پویا دولابی دیگر عضو شورا گفت: سرمایه گذار و سازنده پروژه به گونه ای درباره الحاقیه قراردادش صحت می کند که گویا وجاهت ندارد، درحالی که از سوی نماینده وی امضا شده و باید متعهد به تکمیل پروژه باشد، چون شهرداری به تعهداتش عمل کرده، ولی سازنده برآورد دقیقی از قیمت ها نداشته و پیش بینی افزایش احتمالی قیمت ها را نکرده بود.

ابوذر دهدار رییس شورای شهر بوشهر هم با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد حداکثر تاخیر در ایفای تعهدات مالی شهرداری به سازنده کمتر از یک ماه بوده، گفت: این میزان تاخیر در پروژه های پیمانکاری مرسوم است و آنچنان در روند کار نباید خلل وارد نمی کند، ضمن اینکه شاخص تورم سالانه بانک مرکزی هم اگر 20 درصد در نظر گرفت، پایین تر از رقم مورد ادعای سازنده درباره خسارت وارده به ایشان از نظر تورم می باشند.

دهدار افزود: هرچند به نظر می رسد ایشان باید با تجربه تر وارد عمل می شده و برآورد دقیق تری از هزینه های پروژه می کردند، چرا که براساس شرایط پیمان حداکثر 20 درصد می توان اضافه تر از قرارداد پرداختی آن هم در صورت اضافه شدن خدماتی به پروژه اعمال کرد، درحالی که همین 20 درصد از ارقامی که سازنده مدعی هزینه است پایین تر می باشد.

مهرزاد آسایش عضو شورا نیز با بیان اینکه شهرداری تعهدات خود را انجام داده و جایی برای پرداخت های دیگر نیست، تصریح کرد: تاخیر بیش از یکسال و نیم در بهره برداری پروژه عملا باعث شد تا شیرینی و حلاوت آن گرفته شود و اکنون با طرح های چرخ فلک دیگر در برخی نقاط کشور، بلندترین چرخ فلک کشور که می توانست در بوشهر رقم بخورد دارای رقیب گردید.

وی تعیین زمان برای تکمیل پروژه برای نوروز را پیشنهاد کرد تا در زمان مناسبی به بهره برداری برسد.

ندا عبدالله زاده نیز با بیان اینکه درخصوص این پروژه با سوالات مکرر مردم مواجه ایم و بررسی نشان می دهد که سازنده در روند آن تاخیر داشته، خواستار اعلام زمانی از سوی پیمانکار گردید که «سُلگی» بیان کرد: اگر یک میلیارد به من قرض داده شود، تا آخر امسال آماده بهره برداری می باشم و تا خرداد آینده نیز این قرض شهرداری را پس می دهم، در غیراین صورت با اعتباراتی که خودم دارم، پروژه را برای 9 اردیبهشت سال آینده و روز شوراها تحویل خواهیم داد.

در همین خصوص، عبدالخالق برزگرزاده با اشاره به تعهد پیمانکار برای تحویل پروژه در 275 روز کاری، اظهار داشت: اکنون این پروژه در بلاتکلیفی مانده، باید گفت طبق قرارداد شهرداری به ازای هر روز تاخیر سازنده می تواند درخواست 500 هزارتومان خسارت کند، همچنین سازنده نیز در ازای هر روز تاخیر در پرداختی شهرداری از زمان اعلام صورت وضعیت، امکان تاخیر 5 روزه در تکمیل پروژه را دارد. ابتدا باید بصورت کارشناسی تاخیر دو طرف بررسی و تهاتر شود، سپس پیشنهاد می شود 20 درصد سهم سازنده به شهرداری واگذار و ضمانت نامه کافی برای تزریق مالی جدید باشد تا این پروژه شتاب مناسبی گرفته و از بلا استفاده بودن خارج گردد.

با این حال سازنده پروژه با بیان اینکه حاضر نیست سهم 20 درصدی اش را از دست دهد که در زمان بهره برداری معادل 4 میلیاردتومان است ادامه داد: من معتقدم تاخیرهای شهرداری در پرداخت و الحاقیه قرارداد در طولانی شدن کار موثر بوده و از این رو آماده سپردن ضمانت نامه جدید نمی باشم.

در پایان این نشست و پس از مذاکرات مکرر، نهایتا سازنده با ارائه ضمانت نامه در ازای قرض 500 میلیونی یا یک میلیاردتومانی به وی جهت تسریع در پروژه و بهره برداری آن در نوروز مخالفت کرد. همچنین با واگذاری 10 درصد سهم 20 درصدی اش به شهرداری هم توافق نکرد و نهایتا اعلام نمود: این پروژه برای من جنبه آبروی حرفه ای پیدا کرده و بدون ادامه تزریق مبلغی از سوی شهرداری، این چرخ فلک را در 9 اردیبهشت آینده و همزمان با روز شوراها به بهره برداری رسانده و آن زمان پیگیر دریافت مطالباتش از شهرداری خواهد بود.

گفتنی است در این جلسه اکبر توسلی رییس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورا و یکی از منتقدان پروژه چرخ فلک که معتقد بود روند کارشناسی آن دنبال نشده غایب بود. در همین زمینه، ندا عبدالله زاده عضو شورا به شوخی خطاب به همکارانش گفت: نفر اولی که در روز بهره برداری سوار چرخ فلک می شود باید اکبر توسلی باشد و از آن پیاده نشود!

همچنین هاشم زاده عضو دیگر شورا نیز خطاب به سازنده گفت: خدا پدر و مادر شما را بیامرزد که با این شکل قرارداد بستن شهرداری و بدون دریافت صمانت های کافی و نظارت روی تعهدات تان، شما 3 میلیارد پرداختی شهرداری را برنداشته و متواری نشده اید!

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: هرچند اعضای شورای شهر به استناد سخنان سازنده پروژه، برای تحویل آن تا 9 اردیبهشت آینده امیدوار شده اند، ولی بررسی ها نشان می دهد ضمانت کافی برای تکمیل پروژه تا آن زمان از سوی پیمانکار وجود ندارد و اگر وی به این تعهد پایبند نباشد، طرح شکایت قضایی منجر به بلاتکلیفی بیشتر پروژه و زیان شهرداری می گردد.

ضمن اینکه میزان هزینه کرد چرخ فلک که به گفته سازنده با 7 میلیارد تومان تمام خواهد شد باعث می گردد بلیط آن حداقل 10 هزارتومان باشد (البته هنوز رقمی مصوب نشده) از این رو باید دید آیا ادامه فعالیت 42 کابین و ظرفیت بالای 300 نفره برای جمعیت شهر بوشهر توجیه اقتصادی جهت ادامه فعالیت خواهد داشت یا خیر؟ مگر آنکه شهرداری به این چرخ فلک با هزینه 7 میلیاردی به عنوان المان و نمادی درنظر بگیرد و برنامه ای برای کسب تدریجی هزینه ساخت آن نداشته باشد.

باید دید این جلسه خواهد توانست چرخ فلک 72 متری بوشهر را از چرخه بلاتکلیفی خارج کند؟

در این زمینه
از سرگذشت لوله خرابی قجری تا چرخ و فلک شهرداری بوشهر
چرخ فلکی که برایش زمان می‌خرند!