پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1397/02/26 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 718523 تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/04 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 5819532
کد خبر : 184794 تاریخ ثبت : 1396/11/10 13:38 نظرات تایید شده : 3
پیگیری یک سوژه؛

نارضایتی بازاریان از طولانی شدن تسویه پوزهای فروشگاهی/ شاپرک: بخاطر مسائل امنیتی می‌باشد

خلیج فارس: همچنین براساس تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده، برخی از جایگاهداران سوخت به دلیل اتفاق پیش آمده نیز با نصب برگه‌های اعلام کرده‌اند که دیگر کارت نکشیده و فقط پول نقد دریافت می کنند.

خلیج فارس: برخی از بازاریان و کسبه در بوشهر نسبت به طولانی تر شدن زمان تسویه دستگاه های پوز فروشگاهی اعلام نارضایتی کرده و این اتفاق را اخلال در روند کار خود می دانند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ طی روزهای اخیر بازاریان شاهد تاخیر در تسویه مبالغی بودند که توسط مشریان از طریق پوز به آنها پرداخت می شد.

به گفته مغازه داران، در حالی که پیش از این خرید از دستگاه های پوز با تأخیر دو یا سه ساعته به حساب دارندگان آن واریز می شد، اما به یکباره تسویه مبالغ کارت کشیده شده حداقل 24 ساعت و حتی تا 30 ساعت بعد انجام می گردد.

 به عبارت دیگر اگر یک مغازه دار امروز جنسی را بفروشند و مشتری نیز کارت بکشد، پول خرید روز بعد به حساب مغازه دار می نشیند.

به گفته مغازه داران، این وضعیت باعث شده تا آنها امکان تبادل و نقل و انتقال مالی شان محدود شود و روند تسویه حساب و فعالیت اقتصادی شان با تاخیر و بی نظمی مواجه گردد.

البته طبق اعلام برخی بانک های کشور قرار بود این موضوع به سرعت حل شده و مجددا همان روال قبلی یعنی دو یا سه ساعته تسویه تراکنش ها صورت گرفته و پول به حساب پذیرنده واریز شود.

 اما با وجود گذشته چند روز، این مشکل پابرجاست و این امر نارضایتی هایی را برای برخی از بازاریان و کسبه ایجاد کرده است.

 یکی از مغازه داران در مرکز شهر بوشهر هم با اشاره به ناگهانی بودن این تصمیم، می گوید: بانک ملت که پوز آن را در اختیار دارم، بدون اطلاع قبلی تسویه مبالغ واریزی را به 24 ساعت بعد از خرید موکول کرده که این روند حتی برای برخی همکاران ما تا 30 ساعت هم سابقه داشته است، درحالی که بسیاری از ما چک دست دیگران داریم و این اتفاق باعث بدحسابی و برگشت خوردن چک ها شده است.

یکی دیگر از مغازه داران هم در پیامی به «خلیج فارس» نوشته: تسویه حساب پوزها بدون هیچ اطلاع قبلی 24 ساعته شده و همه برنامه‌ریزی‌های ما را بهم زده است. چرا هر سازمان و ارگانی مثل بانک مرکزی در کشور ما هرکاری دلش می خواهد بدون اطلاع انجام می دهند! دلیل این کار را استانداردسازی و رفع ایرادات می دانند، ولی اطلاع رسانی قبلی در این خصوص در عصر ارتباطات کار دشواری نیست.

همچنین براساس تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده، برخی از جایگاهداران سوخت به دلیل اتفاق پیش آمده نیز با نصب برگه‌های اعلام کرده‌اند که دیگر کارت نکشیده و فقط پول نقد دریافت می کنند.

رمزگشایی از تاخیر شاپرک

مدیرعامل شرکت شاپرک (پشتیبان پوزهای فروشگاهی) با بیان این که تسویه وجوه برای دارندگان پوز در دنیا هر 48 ساعت یک بار است، افزود: با تصمیم بانک مرکزی تسویه وجوه هر 24 ساعت یک بار انجام می‌شود که این تصمیم به دلیل برخی مسائل امنیتی و سوء استفاده‌‌های برخی‌ افراد گرفته شد.

محسن قادری در خصوص اعتراضات مغازه داران و جایگاه داران سوخت مبنی بر کاهش دفعات تسویه پوزهایی که در اختیار دارند، می گوید: بعید است این مسئله فراگیر شده باشد اما اگر جایگاه دار به هر دلیلی به دنبال فروش بنزین به وسیله پول نقد باشد، خودش باید ریسک احتمال سرقت را بپذیرد.

وی در پاسخ به این سوال که هدف اصلی از کاهش تعداد دفعات تسویه از هفت بار در روز به یک بار در روز چه بوده، اظهار کرد: بانک مرکزی و شرکت شاپرک هیچ نفعی از افزایش زمان تسویه به 24 ساعت یک بار نمی‌برند، ضمن اینکه وظیفه شاپرک بررسی صحت و سقم تراکنش ها و ارائه گزارش به بانک ها برای پرداخت پول است و تصمیم اخیر به دلیل مسائل امنیتی بوده است.

پیش از این روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از دلایل «تاخیر در تسویه تراکنش‌ها» را «کند کردن سرعت گردش پول» و در نتیجه مهار رشد نقدینگی دانسته بود.

 



کلمات کلیدی خبر : پوز فروشگاه شاپرک تسویه