پویاسامانه

کد خبر : 178636 تاریخ ثبت : 1396/9/26 08:12 نظرات تایید شده : 0

لاریجانی: خودروی من هم غیراستاندارد است

خلیج فارس: قانون اصل ۴۴ در اجرا سقط‌جنین شد سرمایه‌گذار باید کفش آهنین به پا کند.

 به گزارش «خلیج فارس» به نقل از شهروند؛ چند ماهی است که خودروسازان داخلی سیبل انتقادات ریز و درشت مردم و رسانه‌ها شده‌اند و این قصه دیگر چندان تازگی ندارد، اما این‌طور که پیداست، تنها مردم عادی نیستند که از عملکرد خودروسازان داخلی دل خوشی ندارند.
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که دیروز در مراسم رونمایی از محصولات جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو حضور یافته بود، اعلام کرد که صندلی خودروهای ما هم استاندارد نیست و در مسافت‌های طولانی کمردرد می‎گیریم. 
 
او درحالی‌ که افزایش ایمنی خودروها پیش‌شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی اعلام می‌کرد، ادامه داد: هرکسی باید در حوزه تخصصی خود کار خود را انجام دهد، این‌که خودروسازان بگویند جاده‌ها وضع خوبی ندارند و مسئولان وزارت راه بگویند پلیس باید نظارت کند، قابل قبول نیست، چراکه هم پلیس باید با دوربین‌ها و اعمال روش‌های صحیح نظارت موثر داشته باشد و هم مسئولان وزارت راه به ساخت جاده مناسب کمک کرده و خودروسازان نیز باید سطح ایمنی خودروهای تولیدی را بالا ببرند، چراکه ١٦‌هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی و تعداد زیادی مجروح و معلول ناشی از تصادفات در ‌سال واقعا کم نیست.
 
همچنین هزینه‌های زیادی نیز برای کشور ایجاد می‌کند. او همچنین نقیبی هم به شرایط سخت سرمایه‌گذاری در ایران زد و گفت: سرمایه‌گذار باید کفش آهنین به پا کند و یکی، دو‌سال به دنبال کار باشد، البته شاید تعداد پرسنل زیاد اداری در کشور باعث شده تا کارهای جانبی بتراشند، اما در هرصورت باید روند سرمایه‌گذاری تسهیل شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که ممکن است غربی‌ها و برخی کشورها شیطنت داشته باشند ولی مشکلات سرمایه‌گذاری باعث آزار بیشتر شده و اصطلاحا ایستگاه‌هایی در سیستم اداری و بانکی وجود دارد و ممکن است فساد نیز به همراه داشته باشد، در این راستا شورایی تشکیل شد تا بخشنامه‌های زاید حذف شود.

قانون اصل ٤٤ در اجرا دچار سقط جنین شد
پیکان انتقادات رئیس قوه‌مقننه کشورمان در ادامه تصدیگری نهادهای دولتی را نشانه رفت و گفت: متاسفانه قانون اصل ٤٤ در اجرا دچار سقط جنین شد و اصطلاحا خصولتی‌ها به خاطر همین رفتار نادرست ایجاد شدند، بنابراین باید یک‌بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود. حتی آقای روحانی نیز در هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس تأکید داشتند؛ به این موضوع توجه می‌شود و قوه‌مقننه نیز در این راستا تأکید دارد.
 
او خطاب به خودروسازان گفت: باید شما برنامه‌های مدت دار در زمینه خصوصی سازی ارایه کنید و همچنین سازمان گسترش نیز تکلیف این موضوع را روشن کند و ساماندهی لازم درخصوص سهام مختلف این گونه شرکت‌ها صورت گیرد.

سهم دولت از خودروسازها باید صفر شود
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم دیروز بود که خروج دولت از صنعت خودروسازی را مورد تأکید قرار داد. او با انتقاد از این‌که مالکیت دولتی یکی از چالش‌های اساسی صنعت خودرو شده، گفت: دولت باید مدیریت و مالکیت خود در شرکت‌های خودروسازی را به صفر برساند.
 
او با اشاره به این‌که فاصله میان توقع مصرف‌کنندگان از خودروسازان وجود دارد که عامل آن قوانین و موضوعاتی در بخش تولید و حتی شرایط اقتصادی کشور است، اظهار داشت: هیچ‌کس اهمیت صنعت خودرو را نمی‌تواند نادیده بگیرد. البته ما فرصت‌های سال‌های گذشته را از دست داده‌ایم و باید جبران مافات کنیم.
 
شریعتمداری با بیان این‌که در‌ سال ٢٠٢٥ یک‌سری اهداف برای بخش صنعت خودروسازی کشور تعریف شده است، افزود: این اهداف به‌طور حتم با حمایت دولت و مجلس امکان اجرایی‌شدن خواهند یافت. البته میزان تولید خودرو درحال حاضر رشد ١٧‌درصدی را نسبت به مدت مشابه در‌ سال قبل دارد که با طی‌کردن این روند به خوبی می‌توانیم تا پایان‌ سال میزان تولید خود را به یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار خودرو برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از این‌که مالکیت دولتی یکی از چالش‌های اساسی صنعت خودرو به شمار می‌آید، افزود: همین موضوع باعث شده تا بخش سرمایه‌گذاری نیز در این حوزه غیراقتصادی شود. دولت باید مدیریت و مالکیت خود در شرکت‌های خودروسازی را به صفر برساند. البته این موضوع به معنای سهم خصولتی دولت نیست بلکه باید به صورت واقعی شرکت‌های خودروسازی خصوصی شوند.

 

-->