پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1396/01/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 13897687 تاریخ نمایش این آگهی : 1396/08/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 2358042
کد خبر : 165520 تاریخ ثبت : 1396/6/19 12:32 نظرات تایید شده : 17
یادداشت وارده؛

وقتی در بوشهر بخشنامه معاون رییس جمهور زیرپا گذاشته شد/ نقدی بر معرفی دستگاههای برتر استان

خلیج فارس: تعریف 6 دسته بندی برای جشنواره امسال و معرفی دو دستگاه که سال قبل بی توجه به مقوله ارزیابی عملکرد جشنواره شهید رجایی بوده اند و اکنون با امتیازهای نامعلوم و بسنده کردن به عبارت «ارتقای رتبه» مورد تشویق قرار می گیرند، ظلم بزرگی به ...

«یادداشت وارده» زیر در راستای انتشار دیدگاههای مختلف و گسترش اطلاع رسانی است، از این رو، از درج پاسخ سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مسئولان مربوطه استقبال می کنیم

«جشنواره شهید رجایی» سالیانه با هدف شناسایی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت، ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه های اجرائی برابر مواد 81 و 82 فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری و دستورالعمل های اجرایی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور صادر می گردد، برگزار می شود.

بیستمین جشنواره شهید رجایی در استان بوشهر از سوی ستاد جشنواره که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مستقر شده، با یک هفته تاخیر در 15 شهریور ماه برگزار شد که با کاستی و نقدهایی روبه رو شده است.

نخست ضروریست به دو نکته مهم اشاره کرد؛ اول اینکه نقد به دور از هرگونه سلیقه شخصی، نگاه سیاسی و تنها با نگرشی کارشناسی درخصوص عملکرد مسئولان مرتبط در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرائی و تصمیم گیرندگان برای معرفی «برترین ها» نوشته شده است.

نکته دوم اینکه ضروریست از تلاش های کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که مسئولیت ارزیابی مستندهای ارسالی دستگاههای اجرایی را متحمل شدند، تشکر و قدردانی کرد. به یقین این کارشناسان با وجود تلاش های فراوان شان برای بررسی و ارزیابی 80 دستگاه اجرائی در قالب شاخص های عمومی و اختصاصی، مانند دستگاه های اجرائی محق برای معرفی به عنوان برترین ها هستند ولی زحماتشان نادیده گرفته شد.

اما نقدهای وارده به بیستمین جشنواره شهید رجایی در بوشهر

1 ستاد جشنواره شهید رجایی استان بوشهر مفاد بخشنامه شماره 1073123 مورخ 15/12/95 را که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده بود، در چند بند این بخشنامه رعایت نکرده است، در حالی که شورای راهبری توسعه مدیریت استان به عنوان ستاد جشنواره در این بخشنامه موظف بود که براساس مفاد آمده در آن اقدام کند و هیچ گونه اختیاری در بخشنامه صدرالاشاره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور برای جایگزین کردن حالاتی دیگر به جای بندهای آمده ابلاغ نشده است.

2 مطابق بند 1 بخشنامه یادشده باید 5 دستگاه اجرائی استان که بالاترین امتیاز را در مجموع دو شاخص عمومی و اختصاصی کسب کرده باشند، معرفی شوند که این بند بخشنامه در حالی که ستاد جشنواره شهید رجایی موظف به انجام آن بود، نادیده گرفته شد.

3 مطابق بند 2 بخشنامه یادشده باید حداکثر 6 دستگاه اجرائی (شامل 3 دستگاه در محورهای شاخص های عمومی و 3 دستگاه در محورهای شاخص های اختصاصی) که براساس نتایج ارزیابی عملکرد، بالاترین امتیاز را کسب کرده اند، انتخاب می شدند که این بند بخشنامه با وجود اهمیتی که داشت و لازم الاجرا بود، می توانست بهترین گزینه برای سنجش و معرفی دستگاه های اجرائی توانمند و برتر باشد، اما با نگاه غیر کارشناسی و با وجود موظف بودن ستاد جشنواره شهید رجایی به انجام آن، نادیده گرفته شود.

4 تعریف دسته بندی انتخاب دستگاههای برتر در جشنواره امسال (عمومی و اجتماعی- شرکت ها، بانک ها و بیمه ها- بخش زیربنایی و تولیدی - حمایتی و سلامت - ارتقای رتبه نسبت به جشنواره شهید رجایی سال قبل) و قرار دادن دستگاه های اجرائی در قالب این دسته بندی ها فاقد مبنای قانونی و خلاف رویه بخشنامه و غیر کارشناسی بود و با نگاهی به تقسیم بندی های دستگاههای اجرائی محرز است که فاقد پشتوانه قانونی و علمی است.

در هیچ یک از اسناد بالادستی، این نوع تقسیم بندی دستگاههای اجرائی دیده نمی شود و این تقسیم بندی عامیانه و غیر کارشناسی بود تا بیستمین جشنواره شهید رجایی استان بوشهر را به سمتی سوق دهد که دستگاه های اجرائی در سطح متوسط و امتیازها به مراتب پایین تر صرفا با تعریف دسته بندی غیر اصولی  و بدون حتی یک تحلیل آماری به عنوان دستگاه برتر معرفی شوند.

شاید اگر تصمیم گیرندگان کمی به شاخص های عمومی و اختصاصی نگاه می کردند با توجه به اینکه شاخص های عمومی ابلاغی در بخشنامه شماره 940121 مورخ 95/10/4 همه براساس قوانین و مقررات بالادستی و دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که برای تمام دستگاه های اجرائی لازم الاجراست و باید در طی سال در فرایندهای اداری رعایت شوند، هرگز اقدام به تعریف دسته بندی نمی کردند.

تدوین کنندگان بخشنامه کشوری به دنبال امکان ارزیابی عملکرد فارغ از قضاوت های سلیقگی با حفظ یکپارچگی سراسری بوده اند؛ هدفی که ستاد جشنواره شهید رجایی استان با اعمال سلیقه بدون توجه به اهداف نظام ارزیابی عملکرد آن را نادیده گرفت.

5 در دسته بندی های انجام شده مشخص نیست سهمیه معرفی دستگاه های اجرائی بر اساس چه مبنایی انجام شده است. مثلا چرا در بخش شرکتها، بیمه و بانک ها فقط یک منتخب معرفی شده و در بخش های دیگر سه دستگاه برتر.

6 در دسته بندی های انجام شده مشخص نیست با چه فلسفه و استدلالی دسته ای به نام شرکت ها، بانک ها و بیمه ها در نظر گرفته و وظیفه و ماموریت این دستگاه های اجرائی نادیده گرفته شده است که اگر مبنا تعریف دسته بندی ها براساس وظیفه و ماموریت دستگاه های اجرائی بود، طیف شرکت ها نظیر آب، برق و گاز، نفت، شهرک های صنعتی و... بانک ها و بیمه ها را می توان در قالب دسته بندی های دیگر گنجاند و جدا کردن شرکت ها، بانک ها و بیمه ها و در نظر گرفتن تنها یک سهمیه به عنوان دستگاه منتخب، مشخص نیست مطابق کدام معیار صورت گرفته است.

این نوع دسته بندی غیر کارشناسی و اختصاص یک سهمیه برای معرفی دستگاه اجرائی برتر در این گروه سبب شد تا دستگاه های اجرائی هم سنخ وظیفه و ماموریت این قبیل دستگاه ها در دسته بندی هایی دیگر با امتیازهایی بسیار کمتر به عنوان برتر معرفی شدند.

7 در بند 4 بخشنامه 1073123 مورخ 95/12/15 ابلاغی از سازمان اداری و استخدامی کشور، ستاد جشنواره شهید رجایی استان می توانست بر حسب مقتضیات استان، یک محور مشتمل بر شاخص هایی از قبیل اقتصاد مقاومتی، اشتغال، سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار را تعریف کند و دستگاه های اجرائی را که اقدام برجسته ای انجام داده اند مشخص کند و 3 دستگاه را مشمول تشویق قرار دهد.

اما این مهم با وجود فعالیت های گسترده دستگاه های اجرائی از طرف ستاد جشنواره شهید رجایی استان نادیده گرفته شد، در حالی که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص انجام اقدامات موثر در زمینه اقتصاد مقاومتی و تاکید دولت تدبیر و امید در زمینه ایجاد اشتغال و حمایت از سرمایه گذاران، بهبود شرایط کسب و کار و کارآفرینی، بی توجه به این شاخص ها و با وجود فعالیت های گسترده ای که در استان انجام پذیرفت (به گواه اظهارات نماینده عالی دولت در استان که در آرشیو رسانه ها و فضای وب موجود است)، عملا ظلم بزرگی به دستگاه های اجرائی فعال در سطح استان بود و تنها ناشی از بی اعتقادی به بخشنامه یادشده یا فقدان جامع نگری، بی اعتنایی و شاید هم بی اطلاعی از وجود بخشنامه جشنواره شهید رجایی سال 1396 بود.

8 در اعلام برترین ها، 2 دستگاه و به عنوان دستگاه هایی که نسبت به سال قبل بیشترین ارتقا را داشته اند مشمول تشویق شدند (شرکت آب منطقه ای و اداره منابع طبیعی) که مشخص نشد در افزایش امتیاز نسبت به سال قبل به چه میزانی ارتقا داشته اند که دستگاه های دیگر ناتوان عمل کرده اند؟

این دسته شاید غیر کارشناسی ترین شاخصی باشد که تعریف شده بود، به این دلیل که امکان دارد در سال قبل این دو دستگاه اجرائی فعالیتی در زمینه حضور در جشنواره انجام نداده و در سال مورد ارزیابی اقدام به تکمیل مستندها کرده باشند!

شاید اگر ستاد جشنواره شهید رجایی استان کمی با تامل و هوشمندانه می نگریست، پی می برد که اگر این دستگاه های اجرائی رشد قابل قبولی داشته اند چرا نام آنها در دسته بندی هایی ایجاد شده در استان برای جشنواره امسال به عنوان دستگاه برتر قرار نگرفته است؟!

تعریف 6 دسته بندی برای جشنواره امسال و معرفی دو دستگاه که سال قبل بی توجه به مقوله ارزیابی عملکرد جشنواره شهید رجایی بوده اند و اکنون با امتیازهای نامعلوم و بسنده کردن به عبارت «ارتقای رتبه» مورد تشویق قرار می گیرند، ظلم بزرگی به دستگاه هایی بود که سالانه با احساس تکلیف در جشنواره شهید رجایی با کار تیمی فعال مشارکت و برای نتیجه گیری در جشنواره در طی سال اهتمام جدی به رعایت مقررات بالادستی و تحقق شاخص های ابلاغی داشته اند.

پس تکلیف دستگاه هایی که سالانه با حفظ وضعیت گذشته و با بهبود عملکرد در سال ارزیابی در جشنواره شهید رجایی شرکت می کنند چیست؟! آیا بهتر نبود شاخصی تعریف می شد تا دستگاه هایی که بیشترین درصد تحقق شاخص های عمومی و اختصاصی را مطابق بخشنامه کسب کرده اند تشویق شوند؟

لازم می دانم با شناختی که نسبت به هر دو دستگاه های اجرائی که به عنوان برتر انتخاب شده اند به این نکته اشاره کنم که دو دستگاه معرفی شده نسبت به سال گذشته حضور و مشارکت بیشتری در جشنواره داشته اند که کوچک ترین فعالیت ها در خور تحسین و تقدیر است، اما حرف بر سر آن است که دستگاه هایی در این بین نادیده انگاشته شدند که فعال تر بودند و این گونه انکارها موجب ناامیدی، افت عملکرد و بی توجهی به شاخص ها و البته شرکت در جشنواره را دارد.
 

سخن پایانی:

الف) همانگونه که برابر ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه های اجرایی مکلفند براساس آیین نامه مصوب هیات وزیران با استقرار نظام مدیریت عملکرد سازمان، مدیریت و کارمندان، برنامه های سنجش و ارزیابی عملکرد و میزان بهره وری را در واحدهای خود مورد اجرا بگذارند و گزارش های دوره ای و نتایج آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی گزارش دهند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز برابر ماده 82 قانون مدیریت خدمات کشوری موظف شده براساس آیین نامه مصوب هیات وزیران در قالب شاخص های عمومی و اختصاصی اقدام به سنجش و ارزشیابی عملکرد نماید. بنابراین ضرورت دارد با موضوع علمی ارزیابی عملکرد سازمان ها که انجام اصولی آن موجب شناسایی نقاط قوت، ضعف و فرصت ها و تهدیدها و احصاء پروژه های بهبود می گردد با نگاهی صرفا مطابق مقررات و کارشناسی رفتار نماید و از هرگونه رفتار غیر علمی و عامیانه خود داری نماید.

ب) جشنواره شهید رجایی میدان نمایش تلاش خادمان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرصتی برای تشویق افراد و سازمان ها یی است که کوشا در اجرای وظیفه و ماموریت سازمانی و برنامه های عملیاتی بوده اند و محلی برای نشان دادن توانمندی های دستگاه های اجرایی است و باید ستاد جشنواره فارغ از هرگونه سلیقه فردی با دقت چارچوب مقررات ابلاغی بالادستی را رعایت کند تا عدالتی برای قضاوت در خصوص دستگاه های اجرایی و کارکنانی که یک سال برای توسعه و آبادانی استان با تعهد فعالیت نموده اند فراهم شود. از این رو هیچکس حق ندارد بنا به هر نگرش خارج از مقررات اقدام به ارزیابی دستگاه های اجرایی نماید.

ج)این استدلال غلط که نباید سالانه دستگاه های اجرایی ثابتی به عنوان برتر معرفی شوند باید با این منطق که این دستگاه های اجرایی که هرساله در رده برتر قرار می گیرند در تثبیت نظام های مدیریتی و اجرای مقررات اهتمام و اعتقاد بیشتری داشته اند پاک گردد. امروز بسیاری از سازمان ها و موسسات در ارزیابی های ملی و بین المللی جایگاه ثابتی دارند و این نشان از اعتقاد به بهبود عملکرد دارد، لذا تصمیم گیرندگان در انتخاب برترین ها هم باید بدانند دستگاه هایی که بالاترین امتیاز کسب می نمایند برای حفظ جایگاه سال قبل و ارتقای جایگاه و رتبه در جشنواره حضور پیدا می کنند. اگر این تفکرتبدیل به یک باور شود که دستگاههای که در یک سال برتر می شوند در سال بعد در فهرست برترها جایی ندارند قطع یقین سستی در دستگاه های اجرایی برتر ایجاد شده و موجب عدم انگیزه برای حضور در جشنواره و حتی اجرای نظامهای مدیریتی می گردد.

د) ستاد جشنواره شهید رجایی استان برای حفظ ارزش فعالیت سازمان ها، شرکت ها و ...، با انتشار نتایج ارزیابی عملکرد دستگاهای اجرایی (وفق بخشنامه ابلاغی به تفکیک شاخص های عمومی و اختصاصی) از نظر رعایت مقررات و پذیرش خطایی که رخ داده است گامی برای اصلاح و رفع نارضایتی دستگاههای اجرایی فعال و توانمند در عرصه توسعه مدیریت و تحول اداری بردارد.

تجویز راهبردی

1- برای انجام ارزیابی عملکرد و قضاوت در خصوص دستگاههای اجرایی برتر و شناسایی توانمندی های سازمان ها و حتی خلاقیت و نوآوری کارکنان، استفاده از متخصصین بیرونی بسیار راهگشاست چرا که این افراد نه ذهنیت دارند و نه در تعارفات ما و نگرش های سیاسی گیر می افتند و می توانند به راحتی مفروضات ما را زیر سوال ببرند و در نهایت قضاوت صحیحی نمایند.

2- برای اطمینان از قضاوتی که منجر به معرفی برترین ها شده، با ایجاد یک نظام بازرسی با ارزیابی میدانی اطمینان حاصل کنند که مستندات ارایه شده در سامانه ذیل هر شاخص دارای یک روند اجرایی مستمر بوده و یا صرفا برای قانع کردن ارزیابان در همان مقطع ارزیابی عملکرد، ساخته شده و بصورت سیستمی اثری از ـن نمی باشد.

و کلام اخر با متولی اصلی برگزاری جشنواره شهید رجایی و تصمیم گیرنده نهایی انتخاب برترین هاست که خواسته یا ناخواسته با نظارت غیرکارشناسی، این نکته را به ذهن همگان متبادر کرد که گویی رد پای رابطه پررنگ تر از ضایطه بود و آشنایی ها و رودربایستی ها که تنها مختص به جشنواره شهید رجایی نیست و در تمام تصمیم گیری ها و انتخاب هایمان دخیل است، جشنواره سال 96 را اینگونه رقم زد. امید که اندکی تامل و بازنگری در خروجی جشنواره، برگ زرینی باشد برای تصمیم گیری علمی، دقیق، کارشناسی و منصفانه در سال های آتی.

در این زمینه
دستگاههای برتر استان بوشهر معرفی شدند

 



کلمات کلیدی خبر : جشنواره شهید رجایی