پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1396/01/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 13825865 تاریخ نمایش این آگهی : 1396/08/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 2286219
کد خبر : 164961 تاریخ ثبت : 1396/6/14 12:34 نظرات تایید شده : 3
حامد آبزن*

بوشهر در مسیر ترافیکی توسعه شهری

سال هایی که همه شهرهای ایران در مسیر توسعه خود از نیروهای جوان و ایده های نوین برای بهبود وضعیت ترافیک استفاده کردند، می گذرد و هم اکنون این شهرها یا شهرهای توسعه یافته ای شده اند و یا در بدترین حالت دارای کمترین ترافیک شهری هستند و تقریبا گره های ترافیکی خیلی از نقاط شهری آنها کاسته شده است.

در شهر بوشهر نیز برای ساماندهی برخی از نقاط ترافیکی پروژه های مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت که در این بین شاخص ترین آن میدان آزادی شهر بوشهر بود و با ایجاد بزرگراه امام علی(ع)، ورودی جدیدی برای بوشهر ایجاد تا گره ترافیکی میدان آزادی کاسته شود. البته این مشکل تا حدودی در این نقطه حل شد ولی این گره ترافیکی به میدان مطهری منتقل گردید.

هر چند در میدان مطهری مشکلات جدیدی به وجود آمده، ولی حجم خودروهای سنگین در محور میدان آزادی به سمت میدان مطهری کمتر شده و تصادفاتی که یک سر آن خودروهای سنگین بودند و خسارت هایی که به بار می آورد کاسته شده که نشان می دهد بزرگراه امام علی (ع) در این خصوص توفیق داشته است.

در سال 1393 با توجه به مطالعات دیگری که درخصوص کاهش گره های ترافیکی بوشهر صورت گرفت، به منظور کاهش ترافیک میدان آزادی مقرر شد تقاطع غیر همسطح در این نقطه احداث شود، در صورتی که هم اکنون بیشترین ترافیک را میدان مطهری دارد و اگر قصد بر انتخاب مکان برای ایجاد تقاطع غیرهمسطح می بود، به عقیده برخی کارشناسان باید با اولویت هایی که به وضوح مشخص شده بود، این مهم صورت می گرفت.

اگر برای ورودی شهر بوشهر سه نقطه را در نظر بگیریم، در نقطه اول اولویت با میدان مطهری می باشد که دارای بیشترین ترافیک است، اولویت بعدی میدان غدیر می باشد که در ابتدای ورودی شهری و انتخاب مسیر رانندگان است و اولویت سوم میدان آزادی می باشد، چرا که رانندگان ابتدای میدان غدیر به انتخاب مسیر می پردازند و همچنین بزرگراه امام علی(ع) تا حدودی ترافیک این ناحیه را کم کرده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که شکل هندسی ورودی بزرگراه امام علی (ع) خود باعث به وجود آمدن ترافیک و حادثه شده که اصلاح آن ضروریست.

با این همه، تقاطع غیرهمسطح در میدان آزادی اجرایی شده و با گذشت سه سال هنوز تکمیل نشده است. متاسفانه روند ساخت این تقاطع غیرهمسطح بسیار کند می باشد، درحالی که چنین پروژه هایی در شهرهای دیگر در فرصت های کوتاهتری به بهره برداری می رسد.

این روند طولانی مدت باعث ایجاد ترافیک سنگین و بعضا بروز حادثه شده است. از گره های ترافیکی در ورودی و خروجی خیابان شهدای دریایی (بهمنی) گرفته تا ورودی جاده تنگک ها و تاریکی جاده های انحرافی در زمان تاریکی بخشی از نواقص فعلی می باشد.

مسیر انحرافی که برای این مناطق در نظر گرفته شده، مسیری است که رانندگان بدون داشتن تسلط و دید کامل انتخاب می کنند و بعضا ترافیک سنگینی را شکل می دهد که این موضوع در تاریکی شب خطر آفرین است.

همچنین در میدان آزادی، در قسمت ورودی به منطقه بهمنی، ابتدا یک دوربرگردان روبروی ایستگاه اتوبوس ایجاد شده که در اغلب ساعت ها اتوبوس های خط واحد جهت کنترل بلیط، توقف می نمایند و از سمت دیگر، خودروهایی که بعضا قصد ادامه مسیر مستقیم دارند با خودروهایی که قصد گردش و ورود به سمت جاده انحرافی بهمنی، این دور برگردان را انتخاب می کنند، تلاقی پیدا کرده و شاهد بسته شدن مسیر برای زمان های متوالی هستیم. البته شهرداری با ایجاد یک سرعت گیر تا حدودی قصد کاهش این برخوردها را داشته که زیاد کارساز نبوده زیرا دور برگردان و انتخاب مسیر انحرافی در مکان درستی تعریف نشده است.

در سمت دیگر، خروجی مسیر بهمنی نیز با یک جاده انحرافی در یکی از محلات مسکونی واقع شده که انتهای مسیر به ورودی جاده تنگک ختم می شود و گاها به دلیل نداشتن سرعت گیر و چراغ راهنمایی رانندگی این ترافیک نیز خطر آفرین بوده است.

همچنین این جاده های انحرافی فاقد تابلو راهنمایی و رانندگی و چراغ بوده و در تاریکی شب تشخیص ورودی این مسیر و دیدن عابرین پیاده سخت کرده و شاهد تصادفات متعددی هستیم.

برای کاهش این مشکلات می توان با نصب چراغ و علایم راهنما، و  افزایش روشنایی مسیرها، حوادث و خطرات موجود تا زمان بهره برداری تقاطع را کاهش داد.

مشکلاتی که به نظر می رسد در صورت مطالعه دقیق پیش از شروع پروژه، رخ نمی داد ضمن اینکه انتظار می رود در تکمیل این پروژه سرعت بیشتری شاهد و بهره برداری آن تسریع شود.

* فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران

 



کلمات کلیدی خبر : تقاطع غیرهمسطح حامد آبزن