پویاسامانه

کد خبر : 161176 تاریخ ثبت : 1396/5/19 10:46 نظرات تایید شده : 10
استاندار بوشهر در نشست خبری مطرح کرد:

جزییات مصوبه دولت درباره «ته‌لنجی»/ شوتی‌‎ها جمع می‌‎شوند

خلیج فارس: برخی بر این عقیده اند که محدودیت بازار استان و تعدد لنج و کشتی های تجاری که از این به بعد براساس بخشودگی عوارض ملوانی اقدام به واردات کالا می کنند، باعث رکود در خرید و فروش این کالاها شود.

خلیج فارس: پس از کش و قوس چندین ساله، سرانجام دولت طرحی درباره ساماندهی ته لنجی را مصوب کرد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ در نشست روز چهارشنبه هیات وزیران، به منظور جلوگیری از ورود بی‌ رویه کالا به کشور به صورت قاچاق از طریق کارکنان شناورهای دریایی و همچنین کنترل کالاها از نظر رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ها و استانداردهای موردنظر، آیین‌نامه ورود کالاتوسط ملوانان وکارکنان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن تصویب شد.

http://img8.irna.ir/1396/13960519/3508831/n3508831-5979376.jpg

وعده استاندار: ته لنجی قانونی و شوتی ها جمع آوری می شوند

ساعتی پس از این مصوبه، استاندار بوشهر که به انگیزه 17 مرداد روز خبرنگار میزبان اهالی رسانه بود، توضیحاتی درباره این مصوبه داد.

مصطفی سالاری با اشاره به مصوبه هیات وزیران، ابتدا به بیان آماری از وضعیت شناورهای چوبی بوشهر پرداخت و گفت: 2500 لنج صفاری در بوشهر است که معادل دو سوم این شناورها در کشور می باشد.

وی با بیان اینکه هر لنج در شمال استان سالانه شش بار و در جنوب استان سالانه ده بار به سفر می رود، گفت: بر روی لنج های استان معمولا شش تا هشت ملوان فعالیت می کنند و مجموع اشتغال مستقیم در این حوزه حداقل 15 هزار نفر است. همچنین با احتساب مالکان و شرکا تقریبا 20 هزار نفر و با احتساب مشاغل غیر مستقیم، تقریبا 40 هزار نفر از طریق شناورهای صفاری در استان بوشهر ارتزاق می کنند.

استاندار بوشهر با بیان اینکه وضعیت ناپایدار قبلی درباره ته لنجی، اشتغال جمعیت زیادی را در مناطق ساحلی استان تهدید می کرد، خاطرنشان کرد: ورود بی رویه، غیرقانونی و بدون رعایت استاندارد و ضوابط بهداشتی در کنار توسعه مشاغل کاذب از جمله دلایلی بود که دولت را در ساماندهی ته لنجی در جنوب مصمم کرد.

وی درباره تفاوت مصوبه جدید دولت با مصوبه قبلی ادامه داد: در روال پیشین هر ملوان تا چهار میلیون در سال اجازه واردات برخی کالاها را داشت اما در مصوبه جدید هر ملوان تا 10 میلیون تومان در هر سفر بخشودگی عوارض گمرکی دارد که به عدالت نزدیک تر است، البته با توجه به قیمت ها در بازار، ارزش این معاقیت در هر سفر به حدود 360 میلیون تومان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه جا به جایی کالای ملوانی در استان بوشهر با پته گمرکی آزاد و در صورت نیاز به خروج، عوارض گمرکی آن پرداخت می شود. با این حساب، ته لنجی از شرایط عرفی و ناپایدار قبلی که بعد از خروج داز گمرک، به دلیل نداشتن تاییدیه مشمول قاچاق بود و با تصمیم های سلیقه ای مواجه می شد، خارج گردید.

به گفته وی، طبق برآوردها 3 هزار خودروی شوتی در استان فعالیت می کند که با قانونی شدن ته لنجی، خودروهای شوتی جمع آوری می شود.

استاندار بوشهر با بیان اینکه پیش بینی می شود سالانه از این محل هزار میلیاردتومان تخفیف به کالاهای ورودی استان تعلق بگیرد، گفت: هرچند در شرایط موجود، این میزان تخفیف بالاتر است ولی فعالان این عرصه هم پذیرفته بودند حتی تخفیف گمرکی نصف شود، ولی از شرایطی که کالاهای شان در انبار مشمول قاچاق شود خلاص شوند.

سالاری با بیان اینکه این هزارمیلیاردتومان تخفیف از درآمد کشور پایدار نیست، افزود: در این راستا، نوسازی و تبدیل شناورهای سنتی و چوبی به فلزی را با کمک بلاعوض دولت، پیگیری می شود، ضمن اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس هم این مسیر را طی کرده و تا سال های آینده ورود لنج های چوبی به این کشورها ممنوع می گردد، از این رو بهتر است نوسازی شناورها با کمک بلاعوض دولت و تسهیلات بدون سود دنبال شود تا کار لنج داری توجیه داشته باشد و اگر تخفیف های موجود در قالب ته لنجی برداشته شد، مشاغل آن دچار چالش نشود.

وی با بیان اینکه مسئولان استان بوشهر از 2 سال پیش موضوع پیچیده ته لنجی را پیگیری کرده اند گفت: به نتیجه رسیدن این مصوبه تحولی اساسی و بنیادین در زمینه تجارت و بازرگانی سنتی در استان بوشهر است و علاوه بر اینکه صاحبان شناورها باید خدمه خود را بیمه کنند، بازار استان هم رونق بیشتری می گیرد.

استاندار بوشهر ادامه داد: مسافران استان اجازه دارند به اندازه مصرف خود کالای ته لنجی را از استان خارج کنند ضمن اینکه تجار می توانند با پرداخت عوارض گمرکی در خروجی های استان کالاهای مجاز را از استان خارج نمایند، در حالی که در شرایط موجود، سود اصلی ته لنجی بین تجار سفارش دهنده استان های دیگر و باربری هایی توزیع می شد که اغلب رانندگان آن از استان های دیگر می باشند.

برخی بر این عقیده اند که از یک طرف محدودیت بازار استان و تعدد لنج و کشتی های تجاری که از این به بعد براساس بخشودگی عوارض ملوانی اقدام به واردات کالا می کنند، از طرف دیگر ممنوعیت بیرون بردن کالاهای دارای پته گمرکی از استان باعث می شود تقاضا برای برخی کالاها در میان مدت پایین بیاید و در نتیجه باعث رکود در خرید و فروش این کالاها شود.

استاندار اما معتقد است تجار و ملوانان با تدابیر لازم می توانند مانع از کاهش تقاضا و در نتیجه رونق بازار باشند.

باید منتظر ابلاغ این قانون و اجرای آن باشیم تا مشخص شود آیا در عمل هم بارقه های امید نمایان می شود؟

 



کلمات کلیدی خبر : ته لنجی سالاری