پویاسامانه

کد خبر : 137468 تاریخ ثبت : 1395/11/24 23:36 نظرات تایید شده : 33
دهها کشته و مصدوم حاصل تاخیر در تکمیل کمربندی آبپخش

جان رهگذران قربانی مصلحت‌اندیشی می‌شود؟

خلیج فارس: وضعیت نابسامان ترافیک و تلفات جاده ای برازجان-گناوه در حدفاصل روستای میاندشت تا پل کلل، ضرورت تسریع در کمربندی آبپخش را صد چندان کرده است، علاوه بر این، هزینه های زیادی نیز برای زیرسازی و رفع معارض 7 کیلومتر از این مسیر صورت گرفته که...

خدانظر خواجه | فعال رسانه ای

پروژه بزرگراهی برازجان به گناوه در استان بوشهر به طول 76 کیلومتر سالهاست که اجرایی شده و بخش عمده آن از جمله پل طولانی کلل که سخت ترین و هزینه برترین بخش آن بوده چند سال به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است، اما قطعه کمربندی آبپخش به طول 11 کیلومتر از پل کلل تا روستای میاندشت که زیرسازی بخش عمده آن (7 کیلومتر) تا مرحله آسفالت پیش رفته، 6 سال است به دلایل نامعلومی نیمه ناتمام رها شده است.

این وضعیت باعث شده تا هر روزه ترافیک سنگین و حوادث رانندگی ناگواری در جاده قدیمی و دوطرفه فعلی (حدفاصل روستای میاندشت تا پل کلل) رخ دهد، مسیری که بخش عمده آن در وسط شهر آبپخش می گذرد و به دلیل استقرار بازار و صنوف این شهر در دو طرف  این جاده و تردد عابران، راکبان موتورسیکلت ها، خودروها، گاری های باربر که چارپایان آنها را یدک می کشند و وجود دامهای زیاد در جاده، بسیار شلوغ و پر ترافیک است.

طوری که براساس آمار غیر رسمی، در دو دهه اخیر، بیش از 80 نفر در تصادافات و حوادث رانندگی این جاده به ویژه ورودی شهر آبپخش جان خود را از دست داده اند و بیش از 40 نفر نیز مصدوم شده اند که بخش زیادی از این تلفات و مصدومیت ها در سالهای اخیر که ترافیک خودروها در این جاده به خاطر افزایش سفرهای گردشگری به شهرهای بندری گناوه و دیلم و استان خوزستان بویژه در ایام نوروز افزایش یافته، اتفاق افتاده است.

ترافیک این جاده اگرچه در تمام طول روز سنگین است، اما در نزدیکی غروب که هوا روبه تاریکی می گذارد، ازدحام خودروها در این محور طوری زیاد می شود که امکان سبقت گرفتن وجود ندارد و بیشتر تصادفاتی که در این جاده رخ می دهد، در همین زمان از شبانه روز است، بویژه در شهر آبپخش که علاوه بر وسایل نقلیه، تردد عابران و دامها نیز به دوطرف خیابان بیشتر می شود.

وضعیت نابسامان ترافیک و تلفات جاده ای برازجان-گناوه در حدفاصل روستای میاندشت تا پل کلل، ضرورت تسریع در کمربندی آبپخش را صد چندان کرده است، علاوه بر این، هزینه های زیادی نیز برای زیرسازی و رفع معارض 7 کیلومتر از این مسیر صورت گرفته که باید تکمیل شود تا از تخریب زیرسازی های انجام شده بر اثر عوامل طبیعی و انسانی جلوگیری شود.

برای تملک زمین و زیرسازی این محور، نخیلات زیادی از بین رفته و بابت رفع معارض اعتبارات زیاد دولتی و بیت المال به صاحبان نخلستانها و زمین ها پرداخت شده که تاخیر در تکمیل آن علاوه بر بلااستفاده ماندن پروژه، افزایش تلفات و خسارت ها در جاده فعلی و بالارفتن هزینه تکمیل آن در سالهای آینده براثر تورم را در پی دارد.

از طرفی پس از سفر اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی به استان بوشهر، بحث هایی در فضای مجازی منتشر شده که در پی درخواست مکتوب و شفاهی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر آبپخش از جناب آقای آخوندی مبنی بر نیاز نبودن تکمیل کمربندی آبپخش در مسیر بزرگراه برازجان بوشهر با توجه به بلوار کنونی موجود در آبپخش و ازبین رفتن نخیلات، مناظر گردشگری و از رونق افتادن بازار شهر آبپخش که هم اکنون در دوطرف بلوار ورودی و خروجی این شهر قرار دارد و استدلال های دیگر این عضو شورای آبپخش  و پاسخ موافقت وزیر محترم  راه و شهرسازی  با درخواست مذکور، همچنین متعاقب آن تشکیل کمپین در فضای مجازی و بوجود آمدن نگرانی و اعتراضاتی نسبت به راکد بودن عملیات اجرایی کمربندی آبپخش در خطبه های نمازجمعه شهرهای اطراف، به نظر می رسد که سکوت مسئولان استان بویژه استاندار محترم در این زمینه در حالی که اجرای پروژه های بزرگراهی در استان را از عملکردهای برجسته دولت یازدهم و دوران مسئولیت خود می داند، جایز نیست.

از استاندار محترم بوشهر انتظار است برای تکمیل این بزرگراه و کمربندی اهتمامی ویژه داشته باشند، چرا که نقشی مهمی در کاهش ترافیک و تلفات جانی و مالی که هر روزه در این مسیر بر مردم تحمیل می شود دارد و به بحث ها و نگرانی هایی که در این زمینه در شهرستان دشتستان ایجاد شده است، پایان می دهد.

همچنین نماینده محترم مردم دشتستان در مجلس شوراس اسلامی باید با رایزنی با وزیر محترم راه و شهرسازی و دیگر مسئولان این وزارتخانه، زمینه تامین اعتبار و ضرورت تکمیل این بزرگراه و کمربندی آبپخش را فراهم آورد، زیرا حفظ درآمد عده ای از بازاریان شهر آبپخش که در مسیر بلوار کنونی مغازه دارند و به اشتباه فکر می کتتد با تکمیل کمربندی آبپخش و تغییر مسیر یک لاین از این بزرگراه به خارج از این شهر، درآمد آنها کاسته می شود، دلیلی منطقی نیست که یک پروژه ملی و یک بزرگراه که بخش عمده ای از تردد و ترافیک حمل نقل جنوب کشور را برعهده دارد، ناقص و ناتمام اجرا شود، طوری که هر روز تلفات جانی و خسارت های مالی بیشتری بر مردم  تحمیل کند و باعث داغدار شدن آنها شود.

از طرفی مسئولان استان می توانند شرایط و تمهیداتی فراهم آورند تا برخی مغازه های شهر آبپخش که هم اکنون در حاشیه بلوار مرکز این شهر مستقر هستند به حاشیه بزرگراه جدید که در شرق شهر آبپخش احداث می شود منتقل شوند، علاوه بر آن، مردم شهر سعدآباد نیز می توانند با ایجاد صنوف مختلف در حاشیه این بزرگراه، زمینه رونق اقتصادی این شهر را فراهم آورند.

در خصوص انتقاداتی هم که پیرامون ازبین رفتن نخلستان ها مطرح می شود باید گفت؛ شهرستان دشتستان دهها هکتار نخلستان دارد و با احداث این بزرگراه و کمربندی آبپخش در تنها چند هکتار، جاذبه های گردشگری آن از بین نمی رود، بلکه با عبور این جاده  از بین نخلستانهای این منطقه فضای های گردشگری جدیدی نیز ایجاد می شود.

در این زمینه
تبعات کمربندی آبپخش
دست‌هایی که نمی‌گذارند کمربندی آبپخش اجرا شود

 



کلمات کلیدی خبر : کمربندی آبپخش خدانظر خواجه