پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1397/02/26 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 651229 تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/04 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 5752222
کد خبر : 185893 تاریخ ثبت : 1396/11/18 09:50 نظرات تایید شده : 9
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مطرح کرد:

بندر نگین خردادماه آینده به بهره‎برداری می‌رسد/ لایروبی کانال بندر بوشهر از ابتدای 97/ واکنش به حواشی لنج "یاقوت"

خلیج فارس: انتظار می رود زیرساخت های موردنیاز برای بهره برداری رسمی از این بندر در خردادماه سال آینده تکمیل شود.

خلیج فارس: مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه اسکله کانتینری بندر نگین تکمیل شده، خبر داد: انتظار می رود زیرساخت های موردنیاز برای بهره برداری رسمی از این بندر در خردادماه سال آینده تکمیل شود.

به گزارش «خلیج فارس»؛ محمدمهدی بنچاری در نشستی خبری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بندر نگین در سال 93 با حضور رییس جمهور و سرمایه گذاری شرکت سینا افزود: اکنون ساخت اسکله کانتینری بندر نگین با اعتبار 300 میلیاردتومان به پایان رسیده و در زمان بهره برداری کامل، ظرفیت کشتی های 50 تنی با پسکرانه 15 هکتاری خواهد داشت.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c5nt634mrfparc10aj17bd15gc4.jpg

وی تصریح کرد: لایروبی جلوی این اسکله هم با 21 میلیاردتومان اعتبار در مرحله تجهیز کارگاه می باشد و مقدمات خرید تجهیزات بندری از آلمان فراهم شده تا در زمان بهره برداری که خرداد آینده است، نصب شوند.

بنچاری با بیان اینکه در خصوص احداث اسکله صادرات مایع فله در بندر نگین هم با شرکت های سرمایه گذاری در حال مذاکره هستیم خاطرنشان کرد: پروژه هایی که در این بندر شکل می گیرد، اطمینان سرمایه گذاران را بیشتر خواهد کرد. در این راستا 80 میلیاردتومان برای تاسیسات زیربنایی نظیر راهها، کانال تاسیسات و مسیرهای تردد، برق رسانی به منطقه که تاکنون 7 میلیاردتومان هزینه شده و هزینه نهایی آن 30 میلیاردتومان می باشد، لایروبی اسکله با 21 میلیاردتومان که در مرحله تجهیز کارگاه می باشد، احداث جاده دسترسی به موازت جاده صدرا با اعتبار 4 میلیاردتومان که اسناد مناقصه اش آماده است از جمله شاخص ترین پروژه های زیرساختی برای نگین می باشد.

لایروبی کانال ورودی بندر در سالجاری

بنچاری تاکید کرد: با رویکرد مدیرعامل سازمان، پس از حدود یک دهه لایروبی کانال ورودی بندر بوشهر به مناقصه رفت و برنده آن تا پایان امسال مشخص و فعالیتش را آغاز می کند، موضوعی که می تواند عمق ورودی بندر را از 8 متر فعلی به 11.5 متر رسانده و زمینه جذب کشتی های بیشتر و بزرگ تر را فراهم سازد.

توضیح درباره تغییرات بندر نگین

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در پاسخ به سوال «خلیج فارس» درباره بحث هایی که پیرامون تغییر مدل مالی بندر نگین برای قراردادن سرمایه گذار دیگری در کنار شرکت سینا که در ابتدای کار متولی پروژه بوده و تاخیر در اسکله دوم پیش آمده اظهار داشت: در سرمایه گذاری آنچه در ذهن و روی کاغذ می باشد با آنچه واقعیت دارد بعضا متفاوت است و زمانی که عهده دار مسئولیت شدم، پس از مطالعه و بررسی دقیق تر طرح، مقرر شد با تغییر مدل مالی، به سرعت پروژه بندر نگین کمک شود.

بنچاری با اشاره به اینکه بندر نگین شامل دو اسکله  300 متری است که یکی از آنها اکنون ساخته شده، ادامه داد: تغییرات پیش آمده در مدل قرارداد اولیه به معنای فراموش شدن اسکله دوم که برای صادرات مایع فله می باشد نیست و قطعا با بهره برداری اسکله اول و رونقی که ایجاد می شود، انگیزه سرمایه گذاری برای اسکله دوم هم بیشتر خواهد بود.

به گفته وی احداث اسکله اول بندر نگین 300 میلیاردتومان هزینه در بر داشته که قابل قیاس با ارقام پروژه های عمرانی دیگر در استان نیست و اگر تغییراتی در مدل مالی بندر نگین رقم نمی خورد، شاید تاخیرات بیشتری تا این مرحله ایجاد می گردید.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c5nt634n1dkb17jnejiofr1fh16.jpg

در ماجرای لنج یاقوت به بندر کم لطفی شد

بنچاری در پاسخ به سوالی درخصوص حواشی غرق شدن لنج یاقوت در آبهای بندر دیر و مطالبی که درباره نقص ارتباط رادیویی مرکز امداد و نجات بندر دیر و عدم همکاری برج کنترل بندر بوشهر مطرح گردیده اظهار داشت: در خصوص این ماجرا به تلاش نیروهای امداد و نجات بندر که در شرایط سخت به فعالیت می پردازند کم لطفی صورت گرفت.

وی ادامه داد: بنا به الزامات دریانوردی جهانی، هر مرگز مخابرات پشتیبان دارد و ماهانه آمادگی این تجهیزات را شخصا بررسی می کنم. درخصوص یادداشتی هم که در رسانه ها منتشر شد جوابیه ای آماده گردید ولی به لحاظ همزمانی با حادثه سانچی و احترامی که به جامعه تعاونی های صیادی قائلیم، مایل به انتشار و ورود بیشتر به مسئله نبودیم، وگرنه اشکالی در ارتباط رادیویی مرکز امداد دیر نبوده و البته اگر پاسخ اداره بندر منتشر می گردید بهتر بود.

مدیرکل بنادر استان با اشاره به اینکه 5 روز بالگرد و شناورهای سازمان بنادر با همه هزینه ای داشته به بررسی منطقه غرق شدن شناور "یاقوت" پرداخت که وظیفه ما بوده و منتی در این خصوص نداریم، تصریح کرد: البته ما پیگیر این مسئله هستیم که وقتی به دلیل شرایط نامساعد جوی ورود شناورها به دریا ممنوع بوده، این لنج چگونه به آب زده است.

از تسهلات با سود صفر درصد برای گردشگری دریایی استقبالی نشد

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد طرح های گردشگری دریایی اظهار داشت: به دلیل محدودیت اعتبارات دولتی، سرمایه گذاری در این حوزه باید توسط بخش خصوصی باشد که رییس سازمان در بوشهر اعلام کردند تسهیلات با سود صفر درصد برای طرح های گردشگری دریایی به بخش خصوصی داده می شود، اما با وجود انتشار این موضوع در رسانه ها، استقبالی نشد و تنها یک طرح رسید که در حال ازریابی می باشد.

به گفته وی، در پی عدم استقبال بخش خصوصی، سازمان بنادر به موضوع گردشگری دریایی ورود نموده و در این راستا طرح هایی نظیر ساماندهی موزه حاج رییس با اعتبار 13 میلیارد تومان، مارینای بندر بوشهر که اسکله تفریحی و ترمینال مسافری در محله جفره می باشد و مجوز از سازمان مرکزی گرفته، پل موزه گردشگری که ارتباط شهر و بندر را ایجاد می کند و اسکله تفریحی که امسال احداث می شود در این راستا خواهد بود.

بنچاری در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن آغاز این پروژه ها اظهار داشت: ملاک قیمت گذاری و انتخاب پیمانکار در پروژه های دولتی براساس فهرست بهای مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که در مواردی مثل مارینا و پل گردشگری که جنس آن فهرست بهایی نیست، از طریق مذاکره فشرده سازمان مرکزی پیگیر مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم. البته معتقدیم اگر اقدامی در روند کارشناسی طولانی می شود، منجر به کیفیت بهتر و تحویل در زمان مقرر خواهد بود که این تجربه در بهسازی اسکله ها که عمر آنها تا 25 سال آینده رسیده و تحویل پروژه ها با کمترین اختلاف زمانی از آن جمله است.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c5nt634n169d1o7q1l3013k934b5.jpg

برای انتقال مسافران خارگ صندلی خالی داریم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان درباره وضعیت جابجایی اهالی خارگ گفت: طی سال های اخیر با حمایت های دولتی و ورود بخش خصوصی به امر جابجایی بومیان و مسافران جزیره خارگ، امروز شاهد صندلی و ظرفیت خالی در بسیاری از اوقات خصوصا در خط خارگ به گناوه هستیم، هرچند در شرایط نامساعد بیشترین مشکل در این خصوص را شاهد هستیم که باید تمهیداتی برای استقرار شناورهای مجهز در نظر گرفته شود. البته در طرح مارینای بوشهر احداث اسکله مسافری در جفره دیده شده که 20 تا 30 دقیقه مسیر دریایی خارگ به بوشهر را کاهش می دهد.

تلاش برای برگشت مشتریان بزرگ بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه طی سالهای گذشته واردات شرکت ال جی یا لوازم اولیه شرکت های خودروسازی از بوشهر بوده ولی دیگر شاهد این روند نیستم، آیا مقصر گمرک یا بندر می باشد؟ اظهار داشت: مقصر این موضوع یک دستگاه خاص نیست و باید بصورت مجموعه دستگاهها دید، اما طی ماههای اخیر با برخی شرکت ها و مشتریان بزرگ بندر نظیر ایران خودرو مذاکراتی داشته و تخفیف هایی پیشنهاد دادیم که حتی مناسب تر از بندر شهید رجایی بود. البته هنوز هم نا امید نیستیم و پیگیری خواهیم کرد، ضمن ایتکه لایروبی کانال ورودی بندر بوشهر و بهره برداری اسکله و پسکرانه بندر نگین می تواند به جذب کشتی های بزرگ منجر شده و برگشت این مشتریان را تقویت کند.

به گفته وی؛ یکی از نیازهای مهم بوشهر راه آهن و حوزه جاده ای می باشد که سرمایه گذاران بیشتری را به تخلیه بار در این بندر علاقه مند کند.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c5nt634n30ocbqh3a1o8s4ob7.jpg

 افزایش بیش از 10 برابری صادرات استان بوشهر به قطر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ابتدای این نشست خبری آمارهایی از آخرین وضعیت بنادر استان بیان کرد که در ادامه می خوانید:

  • در 10 ماه امسال صادرات این استان به قطر از 16 هزار و 900 تن در مدت مشابه سال گذشته به 195 هزار تن افزایش یافته است.
  • در این مدت بنادر استان بوشهر در حوزه عملیات کانتینری 297 هزار و 656 تی ای یو معادل 11 درصد حمل و نقل کانتینری کشور و جایگاه دوم را به خود اختصاص دادند.
  • در حوزه عملیات نفتی نیز استان بوشهر با قرار گرفتن در رتبه نخست کشور با 124 میلیون و 36 هزار و 612 تن جابه جایی معادل 73 درصد عملیات نفتی کشور را به خود اختصاص داد که فعالیت های این حوزه در بنادر عسلویه و خارگ صورت گرفته است.
  • در حوزه عملیات غیرنفتی نیز بنادر استان بوشهر با 10 میلیون و 295 هزار و 416 تن جابه جایی 11 درصد حمل و نقل دریایی کشور را به خود اختصاص داد و در رتبه سوم قرار گرفت.
  • استان بوشهر از حیث حمل و نقل دریایی در مجموع با 134 میلیون و 332 هزار و 28 تن جایگاه نخست کشور را داراست.
  • از این حیث استان های بوشهر، هرمزگان، خوزستان به ترتیب با 50، 33 و 14.6 رتبه اول تا سوم حمل و نقل کانتینری کشور را به خود اختصاص داده اند و مابقی حمل و نقل دریایی کشور نیز مربوط به سایر بنادر است.
  • در 10 ماه سال جاری، 54 شناور در آب های استان بوشهر دچار حادثه شدند که با وجود 6 مرکز امداد و نجات دریایی و 11 ایستگاه مخابراتی موجود در این استان توانستیم 287 نفر را از مرگ حتمی نجات دهیم. همچنین ضمن تقویت امکانات اطفای حریق در خشکی، برای حوزه آبی نیز شناورهای آتش خوار تامین گردیده که در اتفاق اخیر در بندر محمدعامری حضور همین شناور آتش خوار باعث شد برای اولین بار در سال های اخیر شاهد تلفات گسترده ناشی از آتش سوری نباشیم.