سایه روشن ایجاد منطقه آزاد بوشهر
خلیج فارس: اگر مناطق آزاد جدید به شکلی که در لایحه دولت پیش بینی شده و مطابق نقشه های پیوست ایجاد شوند، همانند مناطق آزاد فعلی با آسیب ها و چالش‌های جدی مواجه خواهند شد و نقطه انحراف آنها از بدو تاسیس جهت تامین زیرساختها با توسل به فروش اراضی و اخذ عوارض از واردات و تردد خودروسواری وارداتی آغاز می شود.
كدخبر: id-173945
تاريخ: 2017-11-11 09:15:08

خلیج فارس: در آستانه تصمیم نمایندگان پیرامون لایحه مناطق آزاد و ویژه کشور از جمله بوشهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی اعلام کرد: اگر مناطق آزاد به شیوه قبلی ایجاد شود، با آسیبها و چالش جدی مواجه خواهند شد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ ماه گذشته دولت لایحه مناطق آزاد جدید را همراه نقشه محدوده آنها که نبودش مورد ایراد کمیسیون اقتصادی قرار گرفته بود به مجلس فرستاد و طبق اعلام رییس کمیسیون اقتصادی تا هفته اول آذرماه در صحن مجلس تصمیم گیری می شود.

یکی از مناطق آزاد پیشنهادی دولت، بوشهر می باشد که اگرچه چندین دهه مورد مطالبه بود، اما در دولت یازدهم رنگ و بوی جدی تری گرفت، اما به دلیل برخی ابهامات با سد مجلس نهم و همچنین مجلس دهم تا اینجای کار مواجه شده است.

تصویری از لایحه محدوده منطقه آزاد بوشهر که اخیرا از سوی دولت به مجلس ارسال شده

به عقیده مرکز پژوهش های مجلس، بررسی نقشه ها و محدوده های مناطق آزاد پیشنهادی حکایت از آن دارد که دارای مساحت های وسیع و نامعلوم می باشد که مطابق تجربه مناطق آزاد قبلی برای توسعه آن باید به فروش اراضی و رویکردی وارداتی متکی شد.

گزیده گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی کشور در ادامه می خوانید:

  • نتایج حاصل از انجام تحقیق حاضر نشان می‌دهد که تاسیس مناطق آزاد جدید بدون تامین پیش‌نیازها و الزامات آن و در مساحت‌هایی وسیع و بدون داشتن الگوی کلان در خصوص توسعه متوازن منطقه ای، تضمین کننده توسعه اقتصادی در کشور نیست و موجب ایجاد فرآینده زائد در نظام قانونی و اجرایی کشور خواهد شد.
  • در صورت ایجاد مناطق آزاد جدید باید این مناطق مطابق اصول پذیرفته شده جهانی ایجاد شوند (مساحت‌های محدود، محصور شده، فاقد جمعیت ساکن و با رویکرد تولیدی و تخصصی) تا آسیب‌های مناطق آزاد فعلی به اقتصاد ملی را نداشته باشند. اما نقشه های پیوست لایحه در خصوص محدوده مناطق آزاد پیشنهادی، نشان می دهد که مناطق آزاد جدید دارای مساحت های وسیع و نامعلوم از نظر وضعیت زیرساختی هستند. (فرودگاه، بندر، راههای مواصلاتی، شبکه های زیربنایی و وجود نقاط منفصله)
  • اگر مناطق آزاد جدید به شکلی که در لایحه دولت پیش بینی شده و مطابق نقشه های پیوست ایجاد شوند، همانند مناطق آزاد فعلی با آسیب ها و چالش‌های جدی مواجه خواهند شد و نقطه انحراف آنها از بدو تاسیس جهت تامین زیرساختهای مورد نیاز با توسل به کسب درآمدهای ناپایدار از جمله فروش اراضی و اخذ عوارض از واردات و تردد خودروسواری وارداتی آغاز می شود.
  • بنابراین پیشنهاد می شود جهت اینکه مناطق آزاد جدید به شیوه اصولی و مطابق مناطق آزاد موفق جهان ایجاد شوند، اولا مساحت مناطق آزاد جدید کاهش یابد و توضیحات کاملی از وضعیت زیرساختهای مناطق پیشنهادی در نقشه های پیوست ارایه شود. ثانیا در صورتی که مساحت این مناطق محدود شد، دولت می تواند منابعی را جهت تکمیل زیرساختهای این مناطق با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهد تا مطابق تجربه مناطق آزاد موفق دنیا در مساحت هایی محدود و محصور شده، زیرساختهایی با رویکرد تولیدی و تخصصی ایجاد شوند.
  • در ضمن با توجه به حکم صریح تبصره الف ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ممنوعیت وضع هر گونه معافیت جدید طی سالهای اجرای قانون، تصویب این لایحه به معنای اصلاح قانون برنامه بوده و بنابراین جهت تصویب در کمیسیون ها و صحن علنی نیازمند دو سوم آرا است.

در این زمینه
لایحه منطقه آزاد بوشهر، دو ماه دیگر در صحن مجلس/ انتقاد نمایندگان استان به جانمایی