پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1396/09/09 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 1755669 تاریخ نمایش این آگهی : 1396/09/21 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 564764
کد خبر : 126736 تاریخ ثبت : 1395/9/11 20:02 نظرات تایید شده : 14

راه آهن بوشهر، تجاری یا مسافری؟

محمد جعفری

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در اظهار نظری در جمع شورا نشینان شهر بوشهر پیرامون پروژه راه آهن بوشهر  گفت: در این خصوص تنها شکل قابل پیگیری از طریق فاینانس خارجی است، ولی مسیر شیراز به دلیل دشواری های اجرا و وجود تونل های متعدد با موانعی مواجه است، اما شرایط مسیر بندر امام خمینی به بوشهر را مناسب تر می دانم و اگر از این ‌مسیر استفاده شود، کار جلوتر خواهد افتاد، هر چند مدیریت استان مسیر فعلی را مورد نظر دارد.

پروژه راه آهن  شیراز؛ بوشهر، عسلویه از مصوبات سفر اول دولت احمدی نژاد به استان بوشهر بود که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در استان آغاز شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرایی اش با گذشت زمان کند گردید و طی سه سال گذشته نیز متوقف شده است.

در سفر استانی رییس جمهور دولت یازدهم به بوشهر و فارس نیز تصمیم تازه ای برای تسریع در روند اجرای این پروژه اتخاذ نشد، غیر از همان چیزی که طی یک سال گذشته وزیر راه و شهرسازی و استانداران فارس و بوشهر درباره اجرای راه آهن شیراز، بوشهر، عسلویه با فایناس چین می گویند.  مشارکتی که فقط تفاهمات اولیه آن طی شده و با وجود وعده های متعدد، خبری از عملیاتی شدن آن نیست.

راه آهن

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی بوشهر درباره آخرین وضعیت راه آهن استان گفته است، اتصال بنادر بوشهر و عسلویه به راه آهن سراسری زمینه بهره برداری روزافزون از پتانسیل های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را فراهم می کند و با تسهیل مبادلات تجاری، رونق بندر تجاری بوشهر را به دنبال می آورد.

فرزاد رستمی تصریح کرده، راه آهن عسلویه- بوشهر- شیراز به طول ۶۳۰ کیلومتر از ۱۸ قطعه تشکیل شده که به دلیل عبور از مناطق کوهستانی جهت اجرا به اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، در حالی که حجم اعتبارات تخصیصی به هیچ عنوان جوابگوی هزینه آن نیست.

بر این اساس تاکنون ۲ قطعه خط ریلی مذکور در استان فارس و ۲ قطعه (۱۱ و ۱۲) در استان بوشهر اجرایی گردیده که به دلیل کمبود اعتبارات، فقط قطعه اول (در استان فارس) فعال و بقیه غیر فعال می باشند.

وی ادامه داد: با توجه به عدم امکان تأمین مالی پروژه از منابع ملی، رایزنی­های فراوانی با بخش خصوصی جهت مشارکت در آن انجام شده، ضمن اینکه طبق مصوبه شورای اقتصاد مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو فاینانس برای آن پیش بینی شده و زمینه حضور شرکای خارجی در طرح نیز آماده گردیده که تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد شد.

راه آهن

با مقایسه دو مسیر پیش گفته – شیراز، بوشهر و بندر امام، بوشهر – و با توجه به اهمیت کاربری خط ریلی تجاری برای استان بوشهر به نظر می رسد اگر پیگیری ها با نیت نتیجه گیری انجام گیرد، بنا به دلایلی پیگیری مسیر شیراز – بوشهر- عسلویه منطقی تر به نظر می رسد.

۱- مسیر شیراز به مراکز جمعیتی تهران، اصفهان و شیراز و به تبع آن مراکز تجاری مهم ایران نزدیک تر است. حتی این مسیر برای فارس نیز استراتژیک خواهد بود و دلیل طلایی آن نیز خارج شدن این استان از بن بست ریلی کنونی خواهد بود.

۲- با فرض وصل شدن بوشهر به خط ریلی از سوی خوزستان در آینده، هیچ تاجری بار مالی و ریسک مسافتی بین بندر امام خمینی تا نزدیکترین بندر دارای راه آهن بوشهر را برای صادرات و واردات نمی پذیرد و کار را در یکی از بنادر فعال خوزستان یکسره می کند.

۳-در صورت وصل شدن بوشهر از طریق خوزستان به شبکه ریلی، خط ریلی استان فقط بازده مسافری خواهد داشت و یک خط فرعی خواهد ماند ولی در صورت اتصال از شیراز ادامه یک شاهراه حیاتی و اصلی تا دریای آزاد و بدون هیچگونه رقیب در مسیر خواهد شد.

۴- فرسودگی مسیر خوزستان به مرکز در آینده گریبان بوشهر را نیز خواهد گرفت. شاید اکنون اجرای پروژه شیراز به بوشهر سخت باشد ولی در صورت به ثمر رسیدن و با توجه به جدید بودن مسیر شیراز به مرکز از کارافتادگی کمتری برای آن متصور است.

تجربه ثابت کرده است در استان بوشهر در صورت عملی شدن یک پروژه که مشابه مهم تری را در کنار خود دارد پروژه بزرگ تر در هر مرحله از اجرا که قرار داشته باشد پس از چندی به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.

امیدوارم این اظهارنظر نماینده محترم فقط به خاطر راضی نمودن موکلان و  تحت پوشش قرار گرفتن تعداد بیشتری از شهر و روستاهای حوزه نمایندگیشان نبوده باشد و افق های وسیع تری را نیز برای این تصمیم سرنوشت ساز مد نظر قرار داده باشند.
منبع:سایت مند



کلمات کلیدی خبر : محمد جعفری راه آهن