پویاسامانه

تاریخ نمایش این آگهی : 1396/01/01 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 32277707 تاریخ نمایش این آگهی : 1397/01/04 <br/> تعداد بازدید تاکنون : 28697673
کد خبر : 228240 تاریخ ثبت : 1397/8/20 14:55 نظرات تایید شده : 0

خطر سکته با مصرف بیش از حد داروی تیروئید

خلیج فارس: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند مصرف بیش از حد دارو برای درمان تیروئید، می‌تواند به سکته بیمار منجر شود.

به گزارش «خلیج فارس» به نقل از ایسنا؛ مصرف بیش از حد دارو در بیمارانی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، می‌تواند به افزایش خطر "فیبریلاسیون دهلیزی" یا "ای فیب" (AFib) در آنان منجر شود. ای فیب، شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که خطر سکته را در پی دارد.

"جفری اندرسون" (Jeffrey Anderson)، از پزشکان "مرکز قلب اینترماونتین" (Intermountain Heart Institute) در آمریکا و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما می‌دانیم که بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید، بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار دارند اما خطرات هورمون‌های تیروئید معمولی را در نظر نگرفته‌ایم. این پژوهش نشان می‌دهد که باید هورمون‌هایی که معمول و طبیعی به نطر می‌رسند نیز بررسی شوند.

پژوهشگران در این بررسی جدید، سوابق پزشکی بیماران بسیاری را بررسی کردند. آنها پس از یک بررسی سه ساله دریافتند کسانی که سطح بالایی از سرم "تیروکسین آزاد" (fT۴) را مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار می‌گیرند اما افزایش ای فیب در کسانی که پایین‌ترین سطح مصرف این سرم را دارند، تا ۱۶ درصد است.

دکتر اندرسون ادامه داد: پزشکان باید میزان مطلوب تیروکسین را در نظر داشته باشند. با بی‌توجهی به این موارد، بیماران بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار می‌گیرند.

اندرسون گفت: مرحله بعدی این پژوهش، انجام دادن یک آزمایش تصادفی برای بررسی تاثیر سطح تیروکسین در ای فیب و سکته است.

یافته‌های این پژوهش، در کفرانس "انجمن قلب آمریکا" (AHA) در شیکاگو ارائه شده است.



کلمات کلیدی خبر : سکته دارو تیروئید